Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları (Ankara ilinde bir araştırma)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma, ilköğretim okullarının Il.kademeleri ile ortaokullarda görev yapan Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi öğretmenlerinin öğrencilere ve okul çalışmalarına ilişkin tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bir yıllık zaman süresinde yürütülen bu araştırmada, konuyla ilgili kaynak ve araştırmalar incelenelerek araştırma projelendirilmiştir. Araştırmanın evrenini Ankara ili'ne bağlı merkez ilçelerdeki ilköğretim okullarının Il.kademeleri ile ortaokullarda görev yapan Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi öğretmenleri oluşturmaktadır.Evrenden örneklem alma yoluna gidilmemiş ve evren araştırmanın örneklemi olarak kabul edilmiştir.Buna göre Ankara İli'ne bağlı Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Keçiören, Mamak, Sincan ve Yenimahalle ilçelerindeki ilköğretim okullarını II kademeleri ile ortaokullarda çalışan 188 Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi öğretmeninin tümü, araştırmanın örneklemi olarak alınmıştır. Araştırmada bilgi toplama aracı olarak Prof.Dr.Leyla KÜÇÜKAHMET tarafından Türkçe'ye uyarlanıp normalize edilen `Minnesota Öğretmen Tutumları Envanteri {Minnesota Teacher Attitude Inventory)` kullanılmıştır. Aracın baş kısmına ise öğretmenlerin kişisel durumlarına ilişkin 5 soru yerleştirilmiştir. Tutum envanterinin uygulanması sonucunda elde edilen kişisel bilgiler çapraz tablolar halinde frekans ve yüzde olarak; öğretmen tutumlarına ilişkin bulgular isetablolar ve grafikler halinde sayı, aritmetik ortalama ve standart sapma olarak verilmiştir. Araştırma sonucunda Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi öğretmenlerinin tutum puanlarının genel olarak düşük olduğu, öğretmenlik tutumlarında cinsiyet faktörünün etkili olmadığı, kıdemler arttıkça öğretmenlik tutum puanlarının azaldığı, öğretmenlik tutum puanlarının bitirilen orta öğretim ve yüksek öğretim kurumuna göre değişmediği ve bitirilen yüksek öğretim kurumunu kendi isteği ile seçen öğretmenlerin tutum puanlarının, başkasının telkin ve isteği ile seçen öğretmenlerin tutum puanlarına göre daha yeterli olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bu sonuçlara dayalı olarak İlahiyat Fakültelerinde okutulan pedagojik formasyon derslerinin, bütün öğretmen yetiştiren kurumlarda olduğu gibi 24 kredilik hale getirilmesi; Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi öğretmenlerinin kıdemlilere öncelik tanınmak kaydıyla pedagojik formasyon açısından belirli aralıklarla hizmet içi eğitim kurslarına alınması önerilmiştir. SUMMARY This research has been conducted in order to determine the attidues of the teachers of Religious Culture and Moral Values towards students and school activities. These teachers have been working in the second stage of secondary schools and secondary schools. This research has been conducted for one year and it has been taken as a project after the related literatüre had been examined. The teachers of Religious Culture and Moral Values who have been working in the second stage of secondary schools and secondary schools in the centeral sub- provinces of Ankara were accepted as the universe and the sample of the research. Accordingly, 188 teachers working in sub-provinces (Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Keçiören, Mamak, Sincan and Yenimahalle ) of Ankara were taken as the sample of the research. Minnesota Teacher Attitude inventory which was adapted to Turkish by Prof.Dr. Leyla KÜÇÜKAHMET was used as the mean of obtaining information. 5 questions related to the personel data of the teachers were added to the beginning of the Inventory. Personal data obtained during the application of the Attitude Inventory were given as frequency and percent on the crosswide tables, the findings related to the attitude points were given as arithmetic mean and standart deviation on the tables and graphics. At the end of the research, it was found that the attitude points of the teachers of Religious Culture and Moral Values were generally low, sex factor wasn't 111diagnostic, attitude points were not changed according to the secondary and higher education ; the attitude points of the teachers who have chosen their branch by their decision were more efficient than the attitude points of the teachers who have been oriented to the branch. On the basis of the results of the research, pedagojical formation lessons taught in the Faculty of Teology where the teachers of Religious Culture and Moral Values have been trained should be organizated as 24 credits, and the teachers of Religious Culture and Moral Values should be trained through in service training courses periodically.In the selection of the teachers, priority should be given to the experienced teachers. IV
Collections