Yurt dışı yaşantısı geçiren ve geçirmeyen Anadolu lisesi öğrencilerinin sosyal beceri düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, önce yurt dışı yaşantısı geçiren ve geçirmeyen öğrencilerin sosyal beceri düzeyleri her iki gruba özgü bazı değişkenlere göre karşılaştırılmış, sonra sadece yurt dışı yaşantısı geçiren öğrencilerin sosyal beceri düzeyleri göç yaşantısı ile ilgili bazı değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmanın örneldemini, 1997-1998 öğretim yılında Ankara ili merkezindeki Anadolu Liselerine devam eden 215 yurt dışı yaşantısı geçiren öğrenci ile yurt dışı yaşantısı geçirmemiş 240 olmak üzere toplam 455 Öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, öğrencilerin sosyal beceri düzeyleri Riggio (1986, 1989) tarafından geliştirilen ve Yüksel (1997) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Sosyal Beceri Envanteri` ile, öğrencilerin özelliklerine ilişkin bilgiler ise `Öğrenci Kişisel Bilgi Formu` ile elde edilmiştir. Toplanan verilerin değerlendirilmesinde t-testi, iki yönlü varyans analizi, tek yönlü varyans analizi ve Scheffe testi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar şöyle özetlenebilir: 1. Yurt dışı yaşantısı geçiren ve geçirmeyen Öğrencilerin sosyal beceri düzeyleri, bazı ortak değişkenlere göre karşılaştırıldığında: a) Yurt dışı yaşantısı geçiren öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin bu yaşantıyı geçirmeyen öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinden daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Yurt dışı yaşantısı geçiren öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin sosyal becerinin alt alanlarından duyuşsal anlatımcılık, sosyal duyarlık, sosyal kontrol düzeyleri bakımından yurt dışı yaşantısı geçirmeyenlere göre daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Buna 111 fKGt; wmummm merkezî karşın, yurt dışı yaşantısı geçiren ve geçirmeyen öğrencilerin duyuşsal duyarlık, duyuşsal kontrol ve sosyal anlatımcılık bakımından ise sosyal beceri düzeyleri arasında önemli fark bulunmamıştır. b) Yurt dışı yaşantısı geçiren öğrencilerin sınıf düzeyine, algıladıkları akademik basan düzeyine ve ailenin gelir düzeyine göre yurt dışı yaşantısı geçirmeyenlere göre sosyal beceri düzeylerinin daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. c) Yurt dışı yaşantısı geçiren ve geçirmeyen öğrencilerin sosyal beceri düzeyleri arasında cinsiyet, ailesi ile ilişki düzeyi, anne ve babanın eğitim düzeyine göre ise anlamlı fark bulunmamıştır. 2. Yurt dışı yaşantısı geçiren öğrencilerin sosyal beceri düzeyleri, yurt dışı göç sürecine ilişkin bazı değişkenlere göre incelendiğinde: a) Yurt dışı yaşantısı geçiren öğrencilerin, yurt dışına gidiş yaşı, Türkiye'ye dönüş yılı, Türkiye'de okula devam ediş süresi ve Türkçe'yi kullanma becerisine göre sosyal beceri düzeyleri arasında farkın anlamlı olduğu ortaya çıkmıştır. b) Yurt dışı yaşantısı geçiren öğrencilerin, yurt dışında kalış süresi, yurt dışındayken anaokuluna gidip gitmeme, Türklerin daha yoğun olduğu sınıflarda okuyup okumama ya da bir çevrede yaşayıp yaşamama, daha çok Türklerle arkadaşlık edip etmeme, dönüş yaşı, Türkiye'ye kendi isteği ile dönüp dönmeme ve Türkiye'de yaşamaktan memnun olup olmama gibi değişkenlere göre ise sosyal beceri düzeyleri arasında farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur. In this research, first, social skill levels of students who have lived in another country were compared with the social skill levels of students who did not have another country life experience, and then only social skill levels of students who had another Turkey life experience were examined in terms of some variables related to migration experience. The sample consisted of a total of 455 Anatolian High in Ankara. The number of students who had another country life experience were 215. The data regarding the social skill levels of students were gathered by using the `inventory of social skills` developed by Riggio (1986, 1989) and adapted to Turkish by Yüksel (1997). The statistical techniques used to analyze date were t-test, one-way analyses of variance, two-way analyses of variance, and Scheffe test. The results of the study can be summarized as follows: 1. When the social skill levels of students were compared according to the some common variables a) in terms of the emotional expressivity, social sensivity, and social control levels, the social skill levels of students who had another country life experience were significantly higher than those not having that experience. However, in terms of emotional sensitivity, emotional control, and social expressivity, there were no significant differences between social skill levels of students.b) in terms of the classroom level, level of perceived academic success, and income level of the family, the social skill levels of students who had another country life experience were significantly higher than those not having that experience. c) There were no significant differences between the social skill levels of students who had another country life experience and who did not have that experience in terms of gender, in-family relationships, and educational level of fathers, and mothers. 2. When the social skill levels of students who had another country life experience were examined according to some variables regarding the migration process a) there were significant differences among social skill levels of students in terms of the age they left Turkey, the year they returned back to Turkey, the duration they have been studying in Turkey, and the level they speak the Turkish language. b) there were no significant differences among social skill levels of students in terms of the duration they lived in another country, whether they went to kindergarten in that country, where they lived in that country, whether most of friends were Turkish, in what age they returned to Turkey, the reason they returned to Turkey, and whether they were happy to be in Turkey.
Collections