Show simple item record

dc.contributor.advisorVarol, Nihal
dc.contributor.authorYildirim Alptekin, Serpil
dc.date.accessioned2020-12-29T08:57:33Z
dc.date.available2020-12-29T08:57:33Z
dc.date.submitted2000
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374753
dc.description.abstractÖZET Bu araştırmada, renk (kırmızı, sarı) ve şekil (daire, üçgen) kavramlarında eşleme ön koşul davranışlarını yerine getiren zihinsel engelli öğrencilere, `Açık Anlatım Yöntemiyle Sunulan Bireyselleştirilmiş Öğretim Materyali` ve `Basamaklandırılmış Yöntemle Sunulan Bireyselleştirilmiş Öğretim Materyali`yle yapılan üçer oturumluk öğretimin, renk ve şekil kavramlarıyla ilgili alt amaçların gerçekleştirilmesine yol açıp açmadığı ve hangisinin daha etkili olduğunu belirlenmek amaçlanmaktadır. Araştırmanın deseni, tek denekli deneysel desenlerden `dönüşümlü sağaltımlar deseni`dir. Araştırmanın deneklerini, 1998-1999 öğretim yılında Çağdaş Eğitim Uygulama Okulu ve Mesleki Eğitim Merkezi'nde Özbakım I ve Özbakım II sınıflarına devam eden, eşleme ön koşul davranışlarını yerine getiren 4 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanabilmesi için, zihinsel engelli öğrencilerin kırmızı, sarı, daire ve üçgen kavramlarındaki düzeylerini belirlemek amacıyla Kavram Ölçü Araçları geliştirilmiş ve her kavramın öğretimi öncesi ve sonrasında olmak üzere üçer kez uygulanmıştır. Öğrencilerin açık anlatım yöntemiyle öğretimi yapılacak kavramlardaki düzeylerini belirlemede de aynı Kavram Ölçü Araçları kullanılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin Basamaklandırılmış Yöntemle öğretimi yapılacak kavramlarda düzeylerini belirlemek amacıyla, Basamaklandırılmış Yönteme Göre Kavram Ölçü Araçları geliştirilmiş ve ele alınan kavramın öğretimi öncesinde bir kez uygulanmıştır.in Araştırmanın verileri grafiklerle gösterilmiş ve grafikler niteliksel olarak yorumlanmıştır. Araştırma bulguları, `Açık Anlatım Yöntemiyle Sunulan Bireyselleştirilmiş Öğretim Materyali` ile yapılan üçer oturumluk öğretiminin, `Basamaklandırılmış Yöntemle Sunulan Bireyselleştirilmiş Öğretim Materyali` ile yapılan üçer oturumluk öğretimden daha fazla alt amacın gerçekleşmesine ve bazı öğrencilerde kavramların kazanılmasına yol açtığı için daha etkili olduğu bulunmuştur.
dc.description.abstractIV SUMMARY The purpose of this study was to determine the effectiveness of `Individualized Instructional Material Presented by Open Teaching` and `Individualized Instructional Material Presented by Interactive Unit` in acquisition of color (red, yellow) and shape (circle, triangle) concepts to students with mental retardation. Alternating treatment design, which is one of the single subject designs, is using as a research design. A total of 4 students, who where from school of Cagdas Egitim- Uygulama attending to self-care I and self-care II during 1998-1999 education year who can have the pre-requisite behavior. To collect the research data, in order to determine the levels of mentally retarded students on red, yellow, circle and triangle concepts, ` Concept Criterion Referenced Tests` were developed. In order to determine the levels of students in the concepts taught by interactive unit, ` Concept Criterion Referenced Tests ` that were design according to interactive unit and applied once before the instruction of the concept. Data of the study were given in graphs and graphs were qualitatively interpreted.Results of the study indicated that three at a time sessions done by `Individualized Instructional Material Presented by Open Teaching` was more effective than `Individualized Instructional Material Presented by Interactive Unit` as it causes to acquire the concepts.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleZihinsel engelli öğrencilere renk ve şekil kavramlarının açık anlatım ve basamaklandırılmış yöntemle sunulmasının etkililiği
dc.title.alternativeThe Effectiveness of open teaching and interactive unit onacquisition of colour and shape to sutudents with mental retardation
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmColor meaning
dc.subject.ytmShape expression
dc.subject.ytmDisabled persons
dc.subject.ytmMentally retarded children
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmOpen expression method
dc.subject.ytmLayered curriculum method
dc.subject.ytmIndividualized teaching materials
dc.subject.ytmSpecial education
dc.identifier.yokid92936
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid92936
dc.description.pages554
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess