Sınıf öğretmeni yetiştiren okullarda ve ders programlarında yapılan değişikliklerin içerik kategorilerine göre incelenmesi (1974-200)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Günümüzde öğretmen yetiştiren okullar ders programlarım hazırlarken hem yeterli alan bilgisi, hem sağlam genel kültürü olan hem de öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgiye sahip öğretmen yetiştirmeyi amaçlamalıdır. Bu nedenle de ders programı hazırlamada bu üç kategoriye de gereken önem verilmelidir. Dolayısıyla bu araştırmada Türkiye'de 1974-2000 yıllan arasında sınıf öğretmeni yetiştiren okullarda uygulanan ders programlan incelenerek muhteva kategorilerine ait oranlardaki değişmeler ve bu oranlann ölçüt kabul edilen oranlardan farklılığım ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaçlar doğrultusunda sımf öğretmeni yetiştiren okullar, bu okullarda gerçekleştirilen yapısal değişiklikler ve bunlara bağlı olarak ders programlanndaki değişmeler incelenmiştir. Ders programlan incelenirken ise her bir ders programına ait muhteva kategori oranları tespit edilmiş, bu oranlar, hem bir önceki ders programı hem de ölçüt kabul edilen oranlarla karşılaştınlmış ve farklılıklar ortaya çıkanlmıştır. Araştırma sırasında toplanan veriler tarama yöntemi ile sağlanarak değerlendirilmiştir ve bu amaçla literatür çalışması yapılmıştır. Bulunan sonuçlara göre sımf öğretmeni yetiştiren okulların ders programlannın muhteva kategori oranlanna uygunluk gösterecek şekilde düzenleneceği ve bu araştırmanın ders programı hazırlamada muhteva kategorilerinin dağılımı açısından sınıf öğretmeni yetiştiren okullara kaynaklık edeceği umulmaktadır. Ayfer ARSLAN II SUMMARY The schools which educate teachers, consider both teachers with sufficient branch knowledge, with strong general culture, and the general information, that is needed by the profession of being a teacher, while preparing their course programs for education. Therefore, these three categories must be given the necessary attention, while preparing the course program. Due to above reason, in this research work, the course programs of the schools that educated classroom teachers in between the years 1974-2000, have been studied and it has been aimed to reveal the changes in the ratios belonging to categories of the contents, and the determine the differences in the ratios from the ratios that are being considered to be the measure. In the direction of these purposes, the schools that educate classroom teachers, the structural changes that have been realized in these schools, and the change made in the course programs in connection with these have been studied. While the course programs are studied, the contents category ratios belonging to the course programs have been determined and these ratios have been compared with the preceding course program, together with the ratios that are considered to be the measure and the differences have been revealed. The data collected during the research, have been evaluated by the method of verification and literature study have been made for this purpose. According to the results obtained, it is being hoped that the course programs of the schools that educate the classroom teachers will be arranged to be complying with the contents category ratios, and this research will be a source to the schools that educate classroom teachers in preparing course program, from the point of view of the contents category distribution. Ayfer ARSLAN g
Collections