Lise 3. sınıftaki öğrencilerin kimyasal bağlar konusundaki yanlış kavramalarının belirlenmesi ve yapılandırıcı yaklaşımın yanlış kavramaların girerilmesi üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmanın amacı, lise 3. sınıftaki öğrencilerin kimyasal bağlar konusundaki yanlış kavramalarını belirlemek ve öğrencilerin konuyla ilgili önbilgilerini, mantıksal düşünme yeteneklerini ve bilimsel işlem becerilerini kontrol altına alarak, yanlış kavramalarını gidermede yapılandmcı (constructivist) yaklaşım ile geleneksel öğretim yönteminin etkilerini karşılaştırmaktır. Araştırma Ankara - Yenimahalle ilçesi, Halide Edip Lisesindeki iki lise 3. sınıf şubesinde toplam 8 1 öğrenci üzerinde yapıldı. Kimyasal bağlar konusu 2000 - 2001 öğretim yılı güz döneminde 5 hafta süreyle iki sınıftan birinde (kontrol grubu) geleneksel öğretim metoduna, diğerinde (deney grubu) yapılandmcı yaklaşıma göre işlendi. Kimyasal bağlar konusu işlenmeden önce, ilgili literatür taranarak ve Gazi Eğitim Fakültesi 1. sınıftaki 14 öğrenciyle yapılan mülakatların değerlendirilmesiyle, lise 3. sınıftaki öğrencilerin kimyasal bağlar konusundaki yanlış kavramalarının yaygınlığını belirleyecek iki basamaklı çoktan seçmeli teşhis testi (a = 0,55) ve bir öğretim materyali hazırlandı. Ayrıca kimyasal bağlarla ilgili önbilgiler tespit edilerek, bu önbilgilerin öğrencilerde ne düzeyde olduğunu ölçen önbilgi testi (a = 0,67) geliştirildi. Araştırma deseni olarak öntest - sontest - kontrol grubu deseni kullanıldı. Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi, Bilimsel İşlem Beceri Testi ve Kimyasal Bağlar Önbilgi Testi öntest (öğretimden önce), Kimyasal Bağlar Kavram Testi öntest ve sontest (öğretimden önce ve sonra) olarak uygulandı. Öğretimin ardından Kimyasal Bağlar Kavram Testi puanlan dikkate alınarak kontrol ve deney grubundan seçilen toplam 13 öğrenciyle kimyasal bağlar hakkındaki düşüncelerini derinlemesine belirlemek amacıyla her biri 40 - 50 dakika süren mülakat yapıldı.Araştırma sonunda Lise 3. sınıf öğrencilerinin kimyasal bağlar konusunda bir çok yanlış kavramasının olduğu tespit edildi. Diğer değişkenler kontrol altına alındığında öğrencilerin yanlış kavramalarının giderilmesinde geleneksel öğretim modeli ile yapılandıncı yaklaşımın etkileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı görüldü (p>0,05). Öğrencilerin ön bilgilerinin, mantıksal düşünme yeteneklerinin ve bilimsel işlem becerilerinin kimyasal bağlar konusunu anlamada etkili olduğu tespit edildi. Ill ABSTRACT The purpose of this study to identify 12th grade students' misconceptions related to chemical bonding, and to compare effect of traditional teaching method and constructivist approach on to break down these misconceptions. The subject of this study consisted of total 81 students from two classes of lyceum III in Ankara - Yenimahalle Halide Edip Lyceum. The topic of chemical bonding was teach with traditional teaching method in one of two class (control group) and with constructivist approach in other class (experience group) during five weeks in fall semester 2000 - 2001 education year. Before teaching chemical bonding topic, an introductional material and diagnostic instrument (a = 0,55) which had two-tier multiple-choice items and determined frequency of misconceptions in chemical bonding were developed by way of search thoroughly relevant literature and evaluate interviews that those were made with 14 students in first class in Education Faculty of Gazi. As well, chemical bonding pre-knowledge test (a = 0,67) was developed. Research design was pretest - posttest control group design. Logical Thinking Ability Test, Scientific Process Skill Test, Chemical Bonding Pre- knowledge Test was given to students as pre-test; Chemical Bonding Concept Test was given to students as pre-test and post-test. After teaching chemical bonding it was made interviews with 13 students and determined their deeply ideas related to chemical bonding. As the results of this study, it was identified that students hold a lot of misconceptions related to chemical bonding. When controlling other factor, thereIV was no difference between the effect of traditional teaching method and constructivist approach on to break down these misconceptions (p>0,05). However, it was determined that students' pre-knowledges, logical thinking abilities and scientific process skills affected their understanding chemical bonding.
Collections