Lise 1. sınıf öğrencilerinde hücre ve moleküler biyoloji konuları ile ilgili görsel ve deneysel malzeme kullanımının başarı üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada; görsel ve deneysel malzeme kullanmaya yönelik öğretim yönteminin, lise 1. sınıf öğrencilerinin hücre bölünmesi konusunu anlamalarına ve biyoloji dersine karşı olan tutumlarına etkisi geleneksel öğretim yöntemiyle karşılaştırılarak incelenmiştir. Araştırmanın deneysel çalışması 1999-2000 öğretim yılı bahar döneminde, Gazi Çiftliği Lisesinde aynı öğretmenin iki ayrı sınıfındaki 73 lise 1. sınıf öğrencisiyle oluşturulan örneklem üzerinde yapılmıştır. Araştırmada hücre bölünmesi konusu deney grubunda görsel ve deneysel malzeme kullanmaya yönelik öğretim yöntemiyle işlenirken, kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemiyle işlenmiştir. Araştırma deseni olarak ön-test son-test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmanın verileri üç ölçek uygulanarak toplanmıştır. (1) Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi (MDYT) ön-test, (2) Hücre Bölünmesi Başarı Testi (HBBT) ön-test son-test, (3) Biyoloji Dersi Tutum Ölçeği (BDTÖ) son-test olarak uygulanmıştır. Araştırmanın hipotezlerinin test edilmesinde bağımsız t-testi ve ANCOVA modeli kullanılmıştır. Yapılan analizlerle elde edilen sonuçlar şöyledir: 1. Görsel ve deneysel malzeme kullanmaya yönelik öğretim yöntemi ile öğrenim gören öğrenciler hücre bölünmesi konusunu öğrenmede geleneksel öğretim yöntemiyle öğrenim gören öğrencilerden daha başarılı olmuştur. 2. Mantıksal düşünme yeteneğinin hücre bölünmesi konusunu anlamada katkısı olmuştur. 3. Görsel ve deneysel malzeme kullanmaya yönelik öğretim yöntemi ile öğrenim gören öğrenciler biyoloji konularına karşı geleneksel öğretim yöntemiyle öğrenim gören öğrencilerden daha olumlu tutum geliştirmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Biyoloji Eğitimi, Hücre Bölünmesi, Görsel ve Deneysel Malzeme, Mantıksal Düşünme Yeteneği, Biyoloji Dersi Tutum Ölçeği. Ill ABSTRACT In this study, effectiveness of use of visual and experimental material over traditionally designed biology lesson on understanding of cell division unit and attitude toward biology as a school subject was investigated. The experimental study was administered on subject that consisted of 73 ninth grade from two classes of the same teacher in Gazi Çiftliği Lycee in the spring semester of 1999-2000 teaching year. The experimental group was instructed by visual and experimental materials while the control group was instructed by traditionally design instruction. Pre-test post-test control group design was used as experimental design. Three scales were used to collect data for this study.(l) Logical Thinking Ability Test as a pre-test, (2) Cell Division Achievement Test as pre-test post-test, (3) Attitude Scale Toward Biology as a School Subject as a post-test were administered. Independent t-test and Ancova were used to test the hypotheses of the study. As a result of analysis, following consequences are obtained: 1. The use of visual and experimental materials oriented lesson group caused a significantly better acquisition of cell division unit than traditionally designed biology lesson group. 2. Logical thinking ability made a significant contribution to the understanding of cell division unit. 3. The use of visual and experimental materials oriented lesson group produced statistically positive attitudes towards biology as a school subject than traditionally designed biology lesson group. Key words: Biology Education, Cell Division, Visual and Experimental Material, Hands-on Activities, Logical Thinking Ability, Attitude Toward Biology as a School Subject.
Collections