Sosyal kaygıyla başa çıkma programının lise öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, sosyal kaygıyla başaçıkma programının lise öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın bağımlı değişkeni, öğrencilerin sosyal kaygı düzeyidir. Bağımsız değişkeni ise araştırmacı tarafından hazırlanan 10 oturumluk `Sosyal Kaygıyla Başa Çıkma Programı` dır. Araştırmanın evrenini Ankara İlindeki lise öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi ise Sincan Fatih Teknik Endüstri Meslek Lisesinden tesadüfi yöntemle seçilen 54 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada sosyal kaygıyı ölçmek amacıyla `Sosyal Durumlarda Kendini Değerlendirme Envanteri` kullanılmıştır. Uygulamaya başlamadan önce Sosyal Durumlarda Kendini Değerlendirme Envanteri için önce 93 öğrenci üzerinde benzer ölçek yardımı ile geçerlik çalışması, daha sonra yine 93 öğrenciye yapılan test tekrar test uygulaması ile güvenirlik çalışması yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesi amacıyla tekrarlanmış ölçümler için varyans analizinin özel bir türü olan Split-Plot (3x2'lik) desen kullanılmıştır. Anlamlılık kontrolü için hata payı.05 olarak alınmıştır. Bu araştırmanın sonucunda, sosyal kaygıyla başa çıkma programının uygulandığı deney grubunun sosyal kaygı düzeyinde anlamlı derecede azalma olmuştur. Hiçbir uygulama yapılmayan kontrol grubu ve etkileşim grubu olarak planlanıp yürütülen plasebo grubunun sosyal kaygı düzeyinde anlamlı bir değişiklik olmamıştır. Bu da, sosyal beceri temelli bilişsel davranışçı grup programlarının sosyal kaygıyla başa çıkmada olumlu sonuçlar verdiğini göstermiştir. In this study, the relationship between social anxiety program and the high school students' social anxiety level were investigated. Dependent varriable was students' social anxiety level. Independent varriable was `Coping Program with Social Anxiety` which was planned by invastegater. It was spent 10 sessions. The population of this study consist of the high school students in Ankara. The saple of this study consist of the 54 students in Sincan Fatih Teknik Endüstri Meslek Lisesi which was randomly chosen. In order to measure social anxiety `Inventory of Self - Evaluation in Social Situations` was used. Before the application, validity of Inventory of Self - Evaluation in Social Situation is optained by using similar test method and its reliability is determined by means of test and re-test method on a group of 93 students. Data of the research has been tested through two-sided variation analyses method variation (ANOVA, the variation analyses appropriate for split plot technique with 3x2 factors) repeated data. Significance level was established at.05. According to the results of this research, a significant difference between the groups. After the implication, social anxiety level of experimental group was decrease. There was no significant differences in anxiety levels of control and plasebo groups. Results of that research has shown that the social skills training which based on cognitive-behavioral approach has been effective on coping with social anxiety in adolescents.
Collections