Lise öğrencilerinin algıladıkları sosyal desteğin ve ego kimlik statülerinin sosyo ekonomik düzey ve cinsiyete göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın amacı Lise 2 ve 3. Sınıfta Okuyan Ergenlerin İçinde Bulundukları Ego Kimlik Statüleri ile Aile,Arkadaş ve Öğretmenden Algıladıkları Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin Sosyo Ekonomik Düzey ve Cinsiyete Göre Farklılaşıp Farklılaşmadığını araştırmaktır. Araştırma 1999-2000 öğretim yılında random yoluyla seçilen Deneme Lisesi. Ayrancı Lisesi.Çankaya Lisesi. Yahya Kemal Beyatlı Lisesi. Mustafa Kemal Lisesi. Halide Edip Lisesi. Rauf Denktaş Lisesi. Şentepe Lisesi ve Farabi Liselerinde öğrenim gören lise 2 ve 3. Sınıfta okuyan 849 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırmada verilerin toplanmasında `Ego Kimlik Statüsü Ölçeği`. `Algılanan Sosyal Destek Ölçeği`ve `Sosyo Ekonomik Düzey Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizinde t testi,tek yönlü varyans anal izi. Scheffe Tesi ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir: 1. Ego kimlik statülerinden kimlik arayışı ve bağımlı kimlik statülerinde cinsiyete göre anlamlı bir farklılaşma olduğu.ancak başarılı ve kargaşalı kimlik statülerinde cinsiyete göre anlamlı bir farklılaşma olmadığı bulunmuştur.2. Öğretmenden ve arkadaştan algılanan sosyal destekte cinsiyete göre anlamlı bir farklılaşma olduğu,ancak aileden algılanan sosyal destekte cinsiyete göre anlamlı bir farklılaşma olmadığı bulunmuştur. 3. Ego kimlik statülerinden başarılı kimlik. kimlik arayışı ve kargaşalı kimlik statülerinde alt ve üst sosyo ekonomik düzey öğrenciler arasında; kimlik arayışı ve kargaşalı kimlik statülerinde alt ve orta sosyo ekonomik düzey öğrenciler arasında anlamlı derecede farklılık olduğıuancak bağımlı kimlik statüsünde ise sosyo ekonomik düzeye göre farklılık olmadığı bulunmuştur. 4. Aile,arkadaş ve öğretmenden algılanan sosyal desteğin alt ve üst sosyo ekonomik düzey öğrenciler arasında.arkadaş ve öğretmenden algılanan sosyal desteğin orta ve üst sosyo ekonomik düzey öğrenciler arasında;öğretmenden algılanan sosyal desteğin alt ve orta sosyo ekonomik düzey öğrenciler arasında farklılaşma gösterdiği bulunmuştur. 5. Aile ve arkadaştan algılanan sosyal destek ile başarılı kimlik statüsü,öğretmenden algılanan sosyal destekle bağımlı kimlik ve kimlik arayışı statüsü;arkadaştan algılanan sosyal destekle kargaşalı ve bağımlı kimlik statüleri.aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destekle kimlik arayışı statüsü arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ancak aileden algılanan sosyal destekle kargaşalı ve bağımlı kimlik statüleri arasında ve öğretmenden algılanan sosyal destekle başarılı ve kargaşalı kimlik statüleri arasında bir ilişki bulunmamıştır. Araştırmada elde edilen bulgular tartışılıp yorumlanmıştır. Bu bulgulara dayanılarak PDR alanındaki uygulamalara ve gelecekte yapılabilecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur. ABSTRACT The purpose of this study is to study the relation between the ego identity status of adolescent studying at high school 1 and high school 2 and the social support that they receive from family, friends and teachers whether this relation is subjected to change according to socio-economic status and sexuality. This research was applied to 849 students selected, randomly and studying at 2'Kand 3rd classes of Deneme High School, Ayrancı High School. Çankaya High School. Yahya Kemal Beyatlı High School, Mustafa Kemal High School, Halide Edip High School. Rauf Denktaş High School, Şentepe High School and Farabi High School between the dates 1999-2000 educational period. In this study is used the data Ego Identity Status Scale. Perceived Social Support Scale and Socio-Economic Level Scale. In the analysis of the data test, one-way analysis of variance, Scheffe Test and Pearson Moment Correlation. were used. The data, which were obtained from the study can be summed up as follows: 1 - It was concluded that identity searching on foreclosure identity in ego. Identity status have shown a meaningful differences according to sex but in identity achievement and identity diffusion status there are not important differences according to sex. Ill2. In the social support that received from teachers and friends. they are differences according to sex but as for the social support received from parents there are not important differences according to sex. 3. In ego identity status which are achievement identity.identity moratorium and identity diffusion. they are meaningful differences between the students who have lower and upper socio-economic level but in foreclosure identity status it has been found that there are no differences according to socio-economic degree. 4. The social support taken from family, teachers and friends shows differences between the students from lower and upper socio-economic level. the social support received from friends and teachers shows differences between the students from muddle upper socio-economic level, the social support received from teachers has shown in lower and muddle socio-economic levels. 5. The relation between the social support perceived from family and friends and achievement identity status. the relation between social support received from teachers and foreclosure and identity moratorium. the relation between social support received from friends and. identity diffusion and foreclosure status and finally the relation between the social support received from family and friend and identity searching status have been meaningful. However no relation has been found between the social support received from family and the identity diffusion and foreclosure identity status and also between the social support received from teacher and the achievement and identity diffusion status. IVThe results obtained from the research has been discussed and comments have been made in relation to the results. Proposals have been put forward to regarding the applications in PDR areas and research that may be carried out in the future.
Collections