Türkiye`de etkili fen öğretimi için 1960-1980 yılları arasında geliştirilen fen öğretim programlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra fen bilimleri alanındaki gelişmeler sonucunda oluşan bilgi birikimi, o zamana kadar fen kitapları içinde yer alan konuların teknolojik-bilimsel ilişkili olarak tekrar ele alınması gereğini ortaya koymuştur. Ayrıca bilimin ilerlemesi ile oluşan teknolojik gelişmeler, bilim adamı ve mühendis ihtiyacının doğmasına neden olmuş ve kritik, yaratıcı düşünce oluşturabilen zihinsel yeterliğe sahip insan gücünün yetiştirilmesi görevi okullara verilmiştir. Bu amaçla fen içeriğinde meydana gelen değişmeler, fen öğretim programlarının da yeniden ele alınmasını gündeme getirmiştir. Programlarda, öğrencilerin bilimsel bilgileri, bizzat kendilerinin uygulayabilecekleri bilimsel araştırma becerileri ile kazanmaları gerektiği görüşü ağırlık kazanmıştır. Bilim ve teknolojinin toplumda önemli bir yer kazanması ile, oluşan teknoloji toplumuna kişileri daha etkin bir yönelimle yetiştirebilmek için, dünya ülkelerinin çoğunda fen öğretimi program geliştirme çalışmaları yapılmış ve bu çalışmalara, Amerika Birleşik Devletleri'nin büyük katkıları olmuştur. Geliştirilen programların uygulamaları, Türkiye'de dahil olmak üzere birçok ülkede gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada, Türkiye'de etkili fen öğretimim gerçekleştirebilmek için 1960-1980 yıllan arasında uygulamaları yapılmış olan, modern fen öğretim programı çalışmaları incelenerek, klasik fen öğretiminden farklı olan uygulamaları aşağıdaki yönleri ile incelenmiştir:. Genel amaçları açısından,. öğretim yöntem ve teknikleri açısından,. Ölçme ve değerlendirme açısından,. Araç-gereç önerileri açısından,. Konulardaki farklılaşma açısından,. Programlara destek ve teşvik açısından, Yukarıdaki özelliklere göre modern fen öğretim programlarının üstün yönleri açıklanmış ve bu programlara ayrılan fınanssal desteklerin kesilmesi ile öğretimn programlarının uygulamadan kaldırılmasının yanlışlığına değinilerek, günümüzde geliştirilecek olan fen öğretim programlarında göz önüne alınması gerekli olan noktalara dikkat çekilmiştir. Anahtar Kelimeler: Fen Öğretimi Fen Öğretim Programlan m ABSTRACT Accumulation of knowledge as a result of the development in positive sciences after the World War Two has put forward the necessity for handling the subjects included in the science books up to then again in a new light with respect to technological and scientific implications. Furthermore technological advancements in the wake of the progress in the scientific developments gave rise to the requirements for scientists and engineers and the mission to train manpower having mental competency and critical as well as the creative power of judgments has been entrusted to the schools. Changes effected in the contents of the scientific curriculum has brought in the agenda the necessity of reevaluating the science - teaching programs. Within the scope of the programs the view that the students must acquire the scientific knowledge through the scientific research skills which they themselves can put into practice has become dominant In order to accommodate the people into a technological society formed as a result of gaining of science and technology foothold in the society through a more effective orientation, science-education programs development studies have been conducted in most of the countries of the world and United States of America greatly contributed to these studies. The applications with respect to the developed programs were carried out in numerous countries including Turkey. In this present study; modern science education program studies whose applications were implemented between the years 1960 - 1980 to realize an effective science education in Turkey have been considered and applications as distinct from conventional science education have been handled with respect to the following aspects:. From the perspective of its general purposes,. From the perspective of teaching methods and techniques,. From the perspective of measurement and evaluation,. From the perspective of proposals for tools and devices,IV. From the perspective of differentiation in subject matters,. From the perspective of supporting and encouraging the programs, Superior aspects of the modern science - teaching programs with respect to the above particulars have been explained and the wrong policy of cutting the financial backing allocated to these programs as well as the inaccuracy of ceasing to apply the teaching programs have been dwelt upon. As a conclusion the necessary points to be considered in the science teaching programs to be developed currently have been stressed. Keywords: Science Education Science Education Programs
Collections