Özsaygı düzeyini geliştirme programının ilköğretim okulu 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin özsaygı düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın amacı, araştırmacı tarafından geliştirilen Özsaygı Düzeyini Geliştirme Programının özel bir ilköğretim okulunun 6 ve 7. sınıflarına devam eden öğrencilerin özsaygı düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırma grubunu, Ankara ilindeki Özel Alp İlköğretim Okulunun 6 ve 7. sınıflarına devam eden 106 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin özsaygı düzeylerini tespit etmek için, Coopersmith Özsaygı Envanteri kullanılmıştır. Ölçeğin, Rosenberg Özsaygı Ölçeği ile benzer ölçekler geçerliğine ve test tekrar test yöntemi ile güvenirliğine bakıldıktan sonra, özsaygı düzeyi düşük 28(16 kız, 12 erkek) öğrenci tespit edilmiştir. Araştırma ön-test son-test kontrol gruplu deneysel bir araştırmadır. Tespit edilen 28 öğrenci deney ve kontrol gruplarına tabakalı örnekleme yapılarak rastgele atanmıştır. Deney grubuna seçilen öğrencilerle bireysel olarak programın amaçlan ve kuralları konusunda görüşülmüş ve aileleri çalışma konusunda bilgilendirilmiştir. Deney grubuna, Özsaygı Düzeyini Geliştirme Programı 10 oturum olarak uygulanmıştır. Oturumlar haftada bir kez yapılmış ve her oturum 90dk. süreyle uygulanmıştır. İki grubun ön test ve son test ölçümlerinden elde edilen verilerin analizi için tekrarlı ölçümlerde iki faktörlü ANOVA kullanılmıştır. Beklenenin tersine, Özsaygı Düzeyini Geliştirme Programı'nın, İlköğretim 6 ve 7. sınıfa devam eden öğrencilerin özsaygı düzeyini geliştirmede etkili bir yöntem olmadığı görülmüştür. 11 SUMMARY The objective of this study is to examine the effect of the Program developed by the researcher, on the subject of Development of the Level of Self Esteem, on the students attending 6th and 7th grades, in the private primary school education. The sample of the research was formed by having 106 students attending 6th and 7th grades in the Private Alp Primary Education School which is located in the City of Ankara. To determined the self esteem levels of the students, the Coopersmith Self Esteem Inventory was used. After making determinations on validity of the scale to be used, as compared to similar scales, Rosenberg Self Esteem Scale was used and by using repeated test methods, it's realibility was determined. There were 28 students (16 girls, 12 boys) who were determined as ones having low level of self esteem. The research is conducted by using the pattern in form of preliminary - test and final - test control groups. The 28 students determined were assigned to the test (experiment) and control gropus, randomly. The selected students assigned to the experimental (test) group were interviewed, on the subject of program objectives and rules by having one to one base in talks. Their families were also informed about the study. In the test group, the Developing The Level of Self Esteem Program, was implemented in 10 sessions. These sessions were held once a week and every session took 90 minutes of time. To control the significance of the difference between the points attained from implementation in the two group, we have by employing repeated measurements, used the two factor variance analyses-ANOVA-. Contrary to expectations, it was observed that the Program for Developing Self Esteem Level was not an effective method in developing the level of self esteem of the students attending to primary school education and currently at 6th and 7th grades.
Collections