Gestalt yaklaşımına dayalı olarak yapılan bireysel psikolojik danışmanın zihinsel engelli çocuğa sahip annelerin sürekli kaygı ve uyum düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada geştalt yaklaşımına dayalı olarak yapılan bireysel psikolojik danışmanın, eğitilebilir düzeyde zihinsel engelli çocuğa sahip annelerin kaygı ve uyum düzeylerine etkisi incelenmiştir. Bu amaca yönelik olarak Ankara Çankaya Rehberlik ve Araştırma Merkezinde bireysel olarak yapılan incelemeler ve uygulanan testler sonucunda eğitilebilir düzeyde zihinsel engele sahip olduğu belirlenen çocukların anneleri arasından gönüllü olanlar seçilmişlerdir. Bu annelerden çocukları ilköğretim çağında ve kaynaştırma programı dahilinde, formal eğitim sürecinde yer alan 40 kişi belirlenerek deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Deney ve kontrol grubundaki annelere ön test olarak Hacettepe Kişilik Envanteri ve Sürekli Kaygı Envanteri uygulanmıştır. Bu gruplar arasında envanterlerden alınan puanlar arasında fark olup olmadığını belirlemek amacıyla ANOVA yöntemi kullanılmıştır. Deney grubunda yer alan annelerle ortalama 10 hafta süren geştalt yaklaşıma dayalı bireysel psikolojik danışma uygulaması yapılmıştır. Uygulama sonucunda deney ve kontrol grubunda yer alan annelere aynı ölçekler ile son test uygulaması yapılmıştır, iki grubun uygulamalardan elde ettikleri puanlar arasındaki farkın önemlilik testi için a = 0.05 kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular kısaca şu şekilde özetlenebilir:1. Geştalt terapiye dayalı olarak yapılan bireysel danışma sonucunda, deney ve kontrol grupları arasında sürekli kaygı düzeyi yönünden, deney grubu lehine farklılık oluşmuştur. 2. Uyum düzeyleri ile ilgili olarak kurulan denencelerden genel ve kişisel uyum düzeyleri ile ilgili olanlar araştırma sonuçlarına göre desteklenmemiş, deney ve kontrol grubu arasında yalnız sosyal uyum düzeyleri yönünden önemli bir farklılık oluştuğu belirlenmiştir. Ill SUMMARY In this research, the effect of the the effect of the individual psychological counseling based on the Geştalt Approach on the level of anxiety and adaptability of the mothers with educatible mentally retarded children has been examined. For that purpose, the volunteers have been selected among the mothers having educatible mentally retarded children depending on the results of the applied tests and investigation carried out in the Center of Counseling and Research of Çankaya in Ankara. Among these mothers 40 persons having children in primary school age group who take place in the integration program of process of formal training had been determined, and divided into experiment and control groups. In the first place, Hacettepe Personality Inventory and Trait Anxiety Inventory has been applied, to the mothers taking place in the control and experiment groups. The differences between the grades obtain by each group from inventories have been questioned by means of the ANOVA method. In this test a value has been accepted as 0,05. The results of the research might be summarized as: 1. As. a. result of the individual counseling based on geştalt approach, a significant difference in the experimental group has been observed, regarding to the level of the trait anxiety of the experimental and control groups. 2. Significant differences were not observed, regarding to the general and personal adaptation levels of the experimental and control groups. 3. Significant differences were observed, regarding to the social adaptation levels of the experimental and control groups.
Collections