Mesleki eğitim fakültesi giyim endüstrisi ve moda tasarımı eğitimi bölümü koleksiyon hazrılama dersi için örnek bir ders program modeli hazırlama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma, Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Giyim Endüstrisi ve Moda Tasarımı Eğitimi Bölümü Koleksiyon Hazırlama dersine örnek bir program modeli hazırlamayı amaçlamaktadır. Araştırmanın evreni, Ankara, Bursa ve İstanbul illerinde ki sanayi odalarına kayıtlı büyük ölçekli yaklaşık yüz civarında olduğu tespit edilen hazır giyim işletmelerindeki koleksiyon hazırlama çalışmalarından sorumlu personeldir. Örneklemi; evrenden seçilen ve evreni temsil ettiğine inanılan, hazır giyim işletmelerinden ulaşılabilen 35 işletmenin tasarım bölümü sorumluları oluşturmaktadır. Koleksiyon hazırlama aşamalarını belirlemek için gerekli verilerin toplanması amacı ile bir anket formu geliştirilmiştir. Anket formu, 35 işletmenin tasarım bölümü sorumlularının oluşturduğu örneklem grubuna uygulanmıştır. Cevaplan geçerli kabul edilen 32 işletmeden toplanan veriler, SPSS paket programından yararlanılarak bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapmaları hesaplanarak tablolaştınlmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgu ve yorumlara göre, işletmelerin koleksiyon hazırlama aşamalarının sınıflandırılmasına ilişkin olarak; Koleksiyonu planlama aşamalarını; hedef tüketici grubunun belirlenmesi, ürün/ ürün çeşidi-ürün özelliklerinin belirlenmesi, üretim ve satış politikalarının düzenlenmesi, ürüne göre işletme şartlarının düzenlenmesi şeklinde, Koleksiyonu tasarlama aşamaların; moda eğilimlerinin araştırılması, genel temaların belirlenmesi, grup temalarının belirlenmesi, kumaş, malzeme, renk, desen ve aksesuarların belirlenmesi, modellerin çizilmesi, kalıpların hazırlanması, örnek giysilerin hazırlanması ve ürüne karar verilmesi şeklinde, Koleksiyonun üretimini planlama aşamaların; model tanımlama föyü hazırlama, üretim kalıbı hazırlama ve serileştirme, maliyet hesabı çıkarma, koleksiyonu sunma ve ön üretime teslim şeklinde sıraladıkları tespit edilmiştir. İşletmelerin, koleksiyon hazırlama aşamalarının önem derecelerine ilişkin olarak; koleksiyonun planlanma, tasarlama, üretimi planlama aşamalarının tümünü önemli ile çok önemli arasında değişen değerlerde önemli buldukları belirlenmiştir. İşletmelerin, koleksiyon hazırlama sürecinde başarıyı doğrudan etkileyen unsurlara ilişkin olarak; personelden en çok modelist ve stilisti, personelin eğitiminde11 en çok sektör deneyimini, koleksiyona başlama süresinde en çok 1 sezon önce (6 ay) başlanmasını, hedef tüketici grubu özelliklerinden en çok sosyo-ekonomik durumlarını, moda eğilimlerini öğrenmede kullandıkları kaynaklardan en çok moda fuarlarını, koleksiyon hazırlama aşamalarında bilgisayar teknolojilerinin kullanılmasını en çok kalıp hazırlama ve serileştirme aşamalarında, koleksiyona girecek modellerin seçiminde etkili kişi kararlarından en çok stilistin kararlarını, koleksiyondaki modelleri geliştirmede yararlandıkları fikir alma seçeneklerinden en çok genel tüketici eğilimlerini önemli buldukları tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuç bölümünde, bulgular ve yorumlardan elde edilen veriler ışığında koleksiyon hazırlama dersine örnek bir öğretim envanteri geliştirilmiş, seçilen bir ünitenin amaç, içerik, öğretim durumları, belirtge tablosu ve değerlendirme ölçekleri hazırlanmıştır. in ABSTRACT The purpose of study is to prepare an examplary cirriculum for the collection preparation lessons of the Clothing Industry and Fashion Design Education Departmant of the Gazi University, Vocational Training Faculty. The subjects interviewed in this study are about one hundred people in charge of the collection preparation departments of large scaled textile manufacturing conpanies that are members of chamber of Industries in Ankara, Bursa and Istanbul provinces. Sampling includes people that are believed to represent the sector and in charge of design departmentsof avaible thirty five enterprises chosen. Asurvey form was developed in order to collect data required to determine the stages of preparing collection and it was given to those representing the sampling desingn group of chosen enterprises. Data obtained from thirty valid survey forms was transferred to computer media by use of SPSSsoftware programme. Data was converted into chart after calculating frequency, arithmetic average and standard deviation. As Per the finding obtained from the survey and the comments, following classification as to stages of collection preparation of the enterprises has been found out. Collection planning stage includes determining the consumer group, product and product type peculiarities, organising manufacture and sale policies, and arranging the factories in conformity with the type of product peculiarities. Collection designing stage includes searching for fashion trend, determining common subjects, determining group subjects, determiningfabric, material, colour, design and accessories, drawing models, preparing patterns, working on sample wear and commenting on them and finally deciding on the product to be manufactured. Planning collection manufacture stage includes model (design) promoting portfolios, manufacture, mass manufacture, costing, presantation of the collection and shipment of the collection. The enterprises have been observed to attach great importance to such factors as modelists and stylists among the staff, and sectoral experience in staff training, taking into account the factors that affects success at the stage of preparing collections, starting collection preparation earliest one season (ömonths) in advance, considering social and economic conditions in establishing target customers, making use of fashion fairs most for learning trend of fashion, using conputer support at theIV stage of collection preparation, paying the most attention to the suggestion of the stylist rather than other decisive staff at the stage of choosing the models in collection when consulting for futher suggestions. At the end of the research, whit in the views of the findings and comments obtained through the survey, a sample inventory has been developed for collection preparation classes, and the display chart and evaluation scales of the target, content and education levels of a chosen enterprise have been prepared.
Collections