Üniversite genel kimya laboratuvarlarında öğrencilerin kavramsal değişimi, başarısı, tutumu ve algılamaları üzerine yapılandırıcı öğretim yönteminin etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
a ÖZET ÜNİVERSİTE GENEL KİMYA LABORATUVARLARINDA ÖĞRENCİLERİN KAVRAMSAL DEĞİŞİMİ, BAŞARISI, TUTUMU VE ALGILAMALARI ÜZERİNE YAPILANDIRICI ÖĞRETİM YÖNTEMİNİN ETKİLERİ (Yüksek lisans tezi) Halil TÜMAY GAZİ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ Haziran 2001 Bu çalışmanın amacı, genel kimya laboratuvannda üniversite öğrencilerinin başarıları, kavramsal değişimleri, fen, kimya ve laboratuvara karşı tutumları ve de bilimi ve bilim öğrenme yollarını algılamaları üzerine geleneksel doğrulama metoduna kıyasla yapılandırıcı (constructivist) eğitim metodunun etkisini test etmektir. Bu çalışmanın nihai amacı ise öğrenciler arasında başarıyı artırmak, kavramsal değişimi kolaylaştırmak, pozitif bir tutum geliştirmek ve yapılandırıcı düşünmeyi teşvik etmek için hangi eğitimsel metodun kullanılabileceğini belirlemektir. Bu çalışmanın örneklemini Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Kimya Eğitimi Anabilim Dalı'nda öğrenim gören ve Genel Kimya Laboratuvan-I dersim alan 40 üniversite birinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma 2000-2001 öğretim yılının bahar döneminde yapılmıştır.Ill Çalışmada öntest-sontest kontrol grubu dizaynı kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi deneysel grup ve kontrol grubu olmak üzere rasgele iki gruba ayrılmıştır. Kontrol grubuna geleneksel doğrulama metoduyla, deneysel gruba ise yapılandıncı metotla eğitim verilmiştir. Deney ve kontrol grubunda sekiz laboratuvar aktivitesi yapılmıştır: 1) Buhar Basıncı, 2) Tuzların Çözünürlüğü, 3) Kimyasal Özellikler, Hidratlar, 4) Kimyasal Değişimler ve Enerji, 5) Asitler ve Bazlar, 6) Kimyasal Kinetik, 7) Kimyasal Denge ve 8) Yükseltgenme-îndirgenme Reaksiyonları. Çalışmada gerekli olan veriler altı ölçüm aracı: 1) Kimya Bilgi Testi, 2) Mantıksal Düşünme Testi, 3) Laboratuvar Testi, 4) Kavram Testi, 5) Fen, Kimya ve Laboratuvara karşı Tutum ve Algılama Testi ve 6) Laboratuvar Anketi kullanılarak toplanmıştır. Bu çalışmanın hipotezlerini test etmek için t-testi, ANCOVA ve chi-square analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçları, yapılandıncı metotla eğitim gören öğrencilerin basanlarının ve kavramsal değişimlerinin geleneksel doğrulama metoduyla eğitim gören öğrencilerden daha yüksek olduğunu göstermiştir. Deney ve kontrol gruplanndaki öğrencilerin fen, kimya ve laboratuvara karşı tutumlan ve bilimi ve bilim öğrenme yollannı algılamalan arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Aynca öğrencilerin mantıksal düşünme yeteneklerinin basanları ve kavramsal değişimleri üzerine anlamlı bir etkisinin olmadığı; öğrencilerin ön kimya bilgilerinin kavramsal değişimlerine anlamlı bir katkısının olmadığı, buna karşın basanlarına anlamlı bir katkısının olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın bulgulan ışığında genel kimya laboratuvarlannda öğrencilerin basanlarım artırmada ve kavramsal değişimi kolaylaştırmada yapılandıncı metoda dayalı laboratuvar eğitiminin daha etkili olacağı sonucuna vanlabilir. ABSTRACT THE EFFECTS OF A CONSTRUCTIVIST METHOD OF INSTRUCTION ON STUDENTS' CONCEPTUAL CHANGE, ACHIEVEMENT, ATTITUDE AND PERCEPTION IN THE GENERAL CHEMISTRY LABORATORIES (M. Sc. Thesis) HaUlTÜMAY GAZİ UNIVERSITY INSTITUTE OF EDUCATION SCIENCES June 2001 The purpose of this study was to test the effect of a constructivist method of instruction compared to a conventional verification method on achievement, conceptual change, attitude toward science, chemistry and laboratory and perceptions of the science and ways of learning of science of university students in the general chemistry laboratory. The ultimate goal of this study was to determine which instructional method could be utilezed to maximize achievement, facilitate conceptual change, promote a positive attitude, and encourage constructivist thinking among students. In this study the sample consisted of 40 freshman university students who were taking the General Chemistry Laboratory-I course at the Gazi University Gazi Education Faculty Department of Chemistry Education. The study was conducted during the 2000-2001 spring semester.In this study, Pre-Post Test Control Group Design was used. The subjects of this study was divided into two groups (experimental and control) randomly. The control group were taught under a conventional verification method, while the experimental group were taught under a constructivist method. Eight laboratory activities were used in both groups. These activities were: 1) Vapor Pressure; 2) Solubility of Salts; 3) Chemical Properties, Hidrates; 4) Chemical Changes and Energy; 5) Acids and Bases; 6) Chemical Kinetics; 7) Chemical Equilibrium; and 8) Oxidation-Reduction Reactions. The six measurement instruments employed in this study are: 1) Chemistry Knowledge Test; 2) Logical Thinking Test; 3) Laboratory Test; 4) Concept Test; 5) Attitude toward Science, Chemistry and Laboratory and Perception Test; and 6) Laboratory Survey. t-test, ANCOVA and chi-square analysis were used for testing the hypotheses of the study. The results showed that students who were taught under a constructivist method scored significantly higher than the students who were taught under conventional verification method with respect to achievement and conceptual change. The results also indicated that attitude toward science, chemistry and laboratory and perceptions of the science and ways of learning of science of students in both groups weren't significantly different. In addition, it was seen that logical thinking ability of students didn't contribute significantly to achievement and conceptual change of students and that prior chemistry knowledge of students contributed significantly to achievement of students while didn't contribute significantly to conceptual change of students. From the findings of this study, one can conclude that constructivist laboratory instruction will be more effective in enhancing achievement and facilitating conceptual change among students in the general chemistry laboratory.
Collections