İlköğretim okulları hayat bilgisi dersinde kullanılan dramatizasyon yönteminin etkililiği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada, ilköğretim okulları Hayat Bilgisi dersinde kullanılan dramatizasyon yönteminin etkililiği incelenmiştir. Araştırmada ön test, son test deneme modeli kullanılmıştır. Denekler, 1999-2000 öğretim yılında Ankara îli Merkez ilçelerinde öğrenim gören öğrenciler arasından seçilmiştir. Araştırma Üst Sosyo-ekonomik grubu temsilen Bahçelievler İlköğretim okulunda, alt sosyo ekonomik grubu temsilen Hüseyin Güllü Ceylan ilköğretim okulunda yürütülmüştür. Araştırma, üçüncü sınıf Hayat Bilgisi Dersi Çevremizdeki Canlılar ünitesi Hayvanlar Konusu ile ilgili yapılmıştır. Dramatizasyon Yönteminin kullanıldığı deney grubunu ve geleneksel uygulamaların kullanıldığı kontrol grubunu okul yönetimleri belirlemiştir. Araştırma, 64'ü deney 64'ü de kontrol grubunda olmak üzere 128 denek ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen erişi testi kullanılmıştır. Üst ve alt sosyo-ekonomik düzeylerde deneklere, ders uygulamalarından önce ön-test uygulanmıştır. Deney grubundaki öğrencilerle dramatizasyon yönteminin kullanıldığı dersler 6 gün süreyle işlenmiş, geleneksel uygulamaların yürütüldüğü kontrol gruplarında ise derslere etki edilmemiştir. Deney ve kontrol gruplarında `Çevremizdeki Canlılar` ünitesi `Hayvanlar` konusu ile ilgili dersler işlendikten sonra, deneklere son-test uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi S.P.S.S. paket programı ile yapılmıştır. Programda varyans analizinin özel bir türü olan ve tekrarlanmış ölçümler için ön görülen 2x2 'lik desen kullanılmıştır. Araştırma sonucunda aşağıda belirtilen bulgular elde edilmiştir; 1. Dramatizasyon yöntemi erişi puanlarının artmasında etkili olmaktadır. Dramatizasyon yönteminin geleneksel uygulamalara göre daha etkili olduğu bulunmuştur. 2. Deneklerin sosyo-ekonomik düzeyleri, erişi puanlan üzerinde etkili olmaktadır. Üst-sosyo ekonomik düzeydeki deneklerin puan ortalamaları ile11 alt sosyo ekonomik düzeydeki deneklerin puan ortalamaları arasında üst sosyo-ekonomik düzey lehinde anlamlı bir fark bulunmuştur. in SUMMARY In this research the effect of dramatization method which is used in `social studies` school subject in primary schools, is examined. In the research the pre-test and post-test exprimental models are used. The subjects of the research are chosen amongst the students having been educated in Ankara during the 1999-2000 educational year. The research was carried out in Bahçelievler Primary School, representing the high socio-economical group and in Hüseyin Güllü Ceylan Primary School, represanting the low socio-economical group. The research was carried out with third graders in `social studies` subject about the unit `Living Creatures Surrounding Us` the lesson `Animals`. The school directors determined the experimental group would use the dramatization method and the control group the traditional method. The research was carried out with 128 students in total (64 sutudents in the experimental group and 64 students in the control group). The acquisition test was used by the researcher as a mean of data processing. Before the teaching process, both the high and low socio-economical groups, which were chosen as experimental and control groups, were given pre-tests. The students who were in the experimental group were taught by the dramatization methods for six days. The teaching in the controled group, which were being done by traditional methods, was not affected. After teaching both the experimantal groups and the control groups the students were given a past-test about the unit `Living Creatures Surrounding Us` the lesson `Animals`. The analysis of the data which has been obtained, was done through SPSS programme. In the programme, 2x2 desing which is special kind of varition analysis and recomended for repetitive apprasials is used. At the end of the research the following findings were obtained: 1. Dramatization method affects the acquisition points. It is seen that dramatization method is more effective than traditional method. 2. The socio-economical level of subjects (students) affects the acquisition points. It is found that there is a meaningful differenceIV between the total average points of the high socio-economical subjects (students) and the low socio-economical subjects (students) in the favour of the high socio-economical subjects (students).
Collections