Teknik eğitim fakülteleri talaşlı üretim anabilim dalı mezunu öğretmenlerin mesleki yeterliklerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ill ÖZET Meslekî ve teknik orta öğretim kurumlarının atölye ve meslek dersleri öğretmenleri, üniversitelerin teknik eğitim fakültelerinde yetiştirilmektedir. Teknik öğretmenlerin, endüstrinin beklediği nitelikli ara kademe elemanlarını yetiştirerek çalışma hayatına ve yüksek öğrenime hazırlamada yüklendiği çok önemli görevler bulunmaktadır. Öğretmenlerin bu beklentileri yerine getirebilmeleri için eğitim programlarının yeterliğe dayalı olarak yeniden düzenlenmesi gerekli görülmektedir. Bu çalışmanın amacı teknik eğitim fakültelerinin talaşlı üretim ana bilim dalı mezununu olup, meslekî ve teknik orta öğretim kurumlarının tesviye bölümünde görev yapan teknik öğretmenlerin sahip olmaları gereken meslekî yeterliklerin öğretmen ve öğretim elemanı görüşlerine göre belirlenerek meslekî yeterliklere dayalı bir program yapısının ortaya konulması olarak belirlenmiştir. Araştırma dört ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde problem, amaç, önem, sayıltılar, sınırlılıklar, kısaltmalar ve terimler açıklanmıştır. Araştırmanın ikinci bölümünde ise araştırmanın modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve çözümlenmesine ilişkin konular açıklanmıştır. Araştırmanın iki evreni bulunmaktadır. Araştırmanın birinci evrenini teknik eğitim fakültelerinin talaşlı üretim ana bilim dalında görev yapan öğretim elemanları, ikinci evrenini ise meslekî ve teknik orta öğretim kurumlarının tesviye bölümünde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Birinci evrenin tamamına ulaşılmış ve 57 öğretim elemanı, ikinci evrenden orantılı örneklem belirleme yöntemi kullanılarak 400 teknik öğretmen belirlenmiştir. Teknik öğretmenlerin sahip olmaları gereken meslekî yeterliklerin önem derecesine ilişkin öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşlerini belirlemek için anket geliştirilmiş ve anketler örneklem gruplarına uygulanarak veriler eldeIV edilmiştir. 38 öğretim elemanı ile 250 öğretmenin anketi geçerli kabul edilerek veriler bilgisayar ortamında SPSS paket programından yararlanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın üçüncü bölümü bulgular ve yorumlara ilişkin işlemleri kapsamakta olup, bu bölümde kaynak gruplardan elde edilen verilerin yüzdeleri, frekansları, aritmetik ortalamaları, standart sapmaları ve t- değerleri hesaplanarak tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır. Dördüncü ve son bölümde ise araştırma özetlenerek elde edilen değerlere dayanılarak ulaşılan sonuçlar açıklanmıştır. Sonuç olarak teknik öğretmenlerin 406 bilişsel, 319 devinsel, 18 duyuşsal ve 107'si öğretmenlik meslek dersleri ile ilgili olmak üzere toplam 850 mesleki yeterlik belirlenmiştir. Öğretmenler yeterliklerin tamamım oldukça ve üst düzeyde önemli olarak değerlendirmişlerdir. Öğretim elemanları ise yeterlikleri ağırlıklı olarak oldukça ile çok arasında önemli olarak değerlendirmişlerdir. Öğretmen ve öğretim elemanlarının mesleki yeterliklere ilişkin yaptıkları değerlendirmeler standart sapma yönünden incelendiğinde, yeterliklerin tamamına yakınında öğretmen görüşlerinin öğretim elemanlarına göre daha özdeş olduğu görülmektedir. Kaynak grupların yeterliklerin önem derecesine ilişkin yaptıkları değerlendirmeler arasında 0.05 düzeyinde anlamlı bir fark bulunan yeterlik sayısı 401 olarak belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara dayalı olarak önerilen program yapısında alan uygulaması & atölye alan teknolojisi ile ilgili eğitim süresinin artırılması, işletme- teknik bilimlere ilişkin derslerin sürelerinin azaltılması ve öğretmenlik meslek dersleri ile ilgili derslerin içeriklerinin ve ders adlarının yeniden düzenlenmesi önerileri getirilmiştir. ABSTRACT Vocational teachers who work at vocational and technical secondary institutions are trained at the faculties of technical education affiliated to universities. Technical teachers have important missions to train students of vocational institutions as the qualified medium workforce capable of meeting the needs of labor market and prepare them for the working life as well as the higher education. It is deemed necessary to re-arrange those programs in terms of competency to enable teachers fulfil the requirements of working life. Therefore the purpose of this study is ; > to determine occupational competencies for the technical teachers who have graduated from the Metal Fillings Departments of technical faculties and work at the Leveling Departments in vocational and technical secondary institutions and, > to develop a program model on the basis of those occupational competencies in accordance with the comments of both vocational teachers and their academic instructors. The study is comprised of four main chapters: The first chapter specifies the research problem, objectives, significance, assumptions, limitations of the study, abbreviations and definitions. The second chapter covers the model of the research, population, sample selection, data collection and analysis. There are two populations in this research; ? 57 academic instructors working at the Departments of Metal Filling in technical faculties who we directly made contact with and,VI ? technical teachers who work at the Departments of Leveling in technical and vocational secondary institutions. 400 of them were selected as the sample size using Stratified Sampling-Proportional Allocation method. Questionnaires were developed and applied to above populations in order to get their opinions on the occupational competencies that a technical teacher is deemed to have in terms of the significance degrees of each competency. According to the results of the research, 38 questionnaires of academic instructors and 250 of technical teachers were accepted to be valid and finally the data was analysed using the SPSS computer program. In the third chapter the findings and comments are given. The percentages, frequencies, arithmetic means, standard deviation of the source groups and t-values have been calculated, arranged in tables and interpreted. The fourth chapter summarises the results of the research together with the conclusions and recommendations. As the result of study, 850 occupational competencies were determined comprising of 406 cognitive, 319 motor, 18 affective and 107 teacher's occupational courses. Technical teachers evaluated all of the competencies at quite important and highly important levels. However academic instructors evaluated the competencies between quite and much important levels. When we examined the technical teachers' and academic instructors' evaluation of competencies in respect of standard deviation, we saw that the teacher opinions had been more identical compared to opinion of the academic instructors. Among the evaluation of source groups interms of significant degrees, there were 401 competencies were statistically significant at 0.05 level. According to the research data, in the frame of suggested program the duration of field applications and workshop technology training should be increased, the duration of technical studies should be decreased and the contents of course and name of courses which were related to teacher's occupational courses should be rearranged.
Collections