Karadeniz bölgesi coğrafyasının farklı yöntemlerle öğretimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ii ÖZET Bu araştırmada, farklı yöntemlerle coğrafya öğretimi üzerinde durulmuştur. Problem çözme ve örnek olay incelemesi, anlatım ve soru-cevap yöntemlerine karşılık seçilen farklı yöntemlerdir. Farklı yöntemlerin uygulama sahası olarak, orta öğretim dokuzuncu sınıf müfredat programı içerisinde yer alan `Karadeniz Bölgesi` ünitesi seçilmiştir. Araştırmanın evrenini Bozkurt Lisesi dokuzuncu sınıf öğrencileri, 50 öğrencide örneklemi oluşturmuştur. Araştırmanın amacı; coğrafya derslerinde problem çözme ve örnek olay incelemesi gibi farklı öğretim yöntemlerinin diğer yöntemlere göre öğrenci başarısı üzerinde daha etkili olduğunu ortaya koymaktır. Bu amaçla deneysel yöntem seçilmiş, Bozkurt Lisesi dokuzuncu sınıf öğrencilerinden 9-B deney grubu, 9-C kontrol grubu olarak random yöntemi ile atanmışlardır. Her iki gruba da ünitenin' işlenmesine başlanmadan önce öntest uygulanmıştır. Daha sonra `Karadeniz Bölgesi` ünitesi 9-B sınıfında problem çözme ve örnek olay incelemesi yöntemleri ile, 9-C sınıfında ise anlatım ve soru-cevap yöntemleri ile işlenmiştir. Eğitim ve öğretim faaliyeti sonunda öntest olarak verilen bilgi testi, son test olarak uygulanmıştır. Öntest uygulandıktan sonra her iki grubunda hedef ve davranışlar açısından seviyeleri belirlenmiş, ham aralarında anlamlı bir farklılığın olmadığı anlaşılmış hem de program açısından hedef ve davranışlara sahip olamadıkları görülmüştür. Her iki grubunda eğitim ve öğretim faaliyeti bitirildikten sonra sontest uygulanmıştır. Grupların öntest sonuçlarına nazaran, ön ve son testleri arasında farkın anlamlı olduğu görülmüştür. Grupların sontest erişileri karşılaştırıldığında hedef ve davranışlara ulaşılmışlık düzeyinde de farklılık tespit edilmiştir.Ill Problem çözme ve örnek olay incelemesi ile ünitenin işlendiği 9-B sınıfının erişisi, 9-C sınıfına göre oldukça anlamlıdır. Bu araştırma süresince verilerin aritmetik ortalamaları, standart sapmaları hesaplanmış, 0,05 anlamlılık düzeyinde `t` testi ile anlamlılık sınanmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgular göstermektedir ki; coğrafya öğretiminde problem çözme ve örnek olay incelemesi gibi farklı öğretim yöntemlerinin seçilmesi ve uygulanması öğrenci başarısının istendik davranışları kazandırma açısından olumlu yönde etkilemektedir. Ayrıca öğretim etkinliğini sıradanlıktan uzaklaştırmakta, etkili ve verimli bir hale getirmektedir. TC yükseköğretim kurulb BOKCMAKIASVa* MEBKE^ IV SUMMARY In this research, Geography with different methods is examined. Problem solving and example event studying are the different methods which are choosen against the methods of narration and question-answer. BlackSea Region in 9th class school curriculum is selected as application area.Bozkurt High School, 9th class students-fifty students- form my examples in the field of this research. The aim of the research is to indicate that different teaching methods like problem solving and example event are more efficient than the other methods in students' success in the geography lessons.By this aim, 9-B as a test group, 9-C as a control group are appointed by the random method. A pretest is given both of them before begining to deal the unit. After that, the unit of BlackSea Region is worked in 9-B by the methods of problem solving and example event. And it's worked in 9-C by the methods of narration and question- answer. At the end of the education and teaching, pretest which was given before as an information test, is carried out as a final test. After the final test, both of the groups' levels are determined in terms of object and behaviours. It is understood that, there isn't a meaningful difference between them and they haven't got the object and behaviours in terms of the program. The final test is carried out both of them after the education and teaching progress. In respect of groups' pretest results, it is seen that there is a meaningful difference between the pretest and final test.When the groups' final test results are compared, there is also difference in the level of attaining the aim and the behaviours. The performance of 9-B in which the unit is studied with problem solving and example event is more meaningful than the class 9-C. Throughout this research, thearithmetic averages and standard deviations of the data is calculated. Meaningfulness is tested in 0,05 meaningfulness level by `t` test. The end of the research, the findings indicated that; in geography teaching, choosing and applying different teaching methods like problem solving and example event affect students' success in terms of gaining objective behaviours in a positive way. In addition, it makes teaching activity more affective and productive not ordinary.
Collections