Görsel algı becerilerinin gelişimine yönelik örnek bir program modelinin hazırlanması ve anasınıfı çocuklarında görsel algı gelişimine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Görsel-Algı Becerilerinin Gelişimine Yönelik Örnek Bir Program Modelinin hazırlanması ve anasınıfı çocuklarında görsel algı gelişimine etkisinin incelenmesi. Bu araştırma; görsel-algı becerilerinin gelişimine yönelik için örnek bir program modelinin hazırlanması ve bu programın anasınıfı çocuklarının görsel-algı gelişimine etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma evrenine, Ankara ili Yenimahalle ilçesinde Mili Eğitim Bakanlığı' na bağlı ilköğretim okullarında anasınıfına devam eden çocuklar seçilmiştir. Araştırma örnekleminde; Müjgan Karaçalı İlköğretim Okulu anasınıfına devam eden 31 çocuk deney grubunu, İstiklal İlköğretim Okulu anasınıfına devam eden 39 çocuk kontrol grubunu oluşturmuştur. Araştırmaya katılan çocukların görsel algı gelişim düzeyini belirlemek ve grupları eşitlemek için araştırmada Frostig Görsel Algı Testi ön test olarak kullanılmıştır. Ön testin değerlendirilmesi sonucunda deney ve kontrol gruplarının görsel algı becerileri yönünden eşit olduğu görülmüştür. Araştırmacı tarafından; göz-motor koordinasyonu, şekil-zemin algılama, şekil sabitliğini algılama, mekan ile konumu algılama ve mekan ilişkilerini algılama boyutlarında görsel algı becerilerini geliştirecek örnek program hazırlanmıştır. Deney grubu ile haftada üç gün, 30'ar dakika örnek programla çalışılmıştır. Çalışma 8 hafta sürmüştür. Deney ve kontrol gruplarına son test olarak Frostig Görsel Algılama Testi tekrar uygulanmıştır. Testlerden elde edilen verilerin istatistiksel çözümlenmesi için; standart sapmaları hesaplanmış, ortalamalar arası farkları bulunmuş ve `t` testi yapılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının son test sonuçlarına göre; deney grubunun, göz- motor koordinasyonu, şekil-zemin algılama, şekil sabitliğini algılama, mekan ileII konumu algılama ve mekan ilişkilerini algılama boyutlarında 0.05 düzeyinde anlamlı bir gelişme gösterdiği görülmüştür. Deney grubunun ön test ve son testlerinin karşılaştırılmasından elde edilen sonuçlara göre; görsel algılamanın tüm boyutlarında 0.05 düzeyinde anlamlı bir gelişme görülmüştür. Kontrol grubunda anlamlı bir gelişme olmadığı sonucu bulunmuştur. Bu araştırma için hazırlanarak görsel algılama gelişimine etkisinin incelendiği örnek program, okul öncesi eğitimcilere benzer etkinlikleri düzenleyip uygulayabilecekleri yönünde örnek oluşturabilecektir. SUMMARY Preparation of a sample model pertaining to the development of visual- perceptual skills and investigation of its effects on the development of visual perception in preschool children. This research is done to develop a sample program model pertaining to develop visual perceptual skills and investigation of its effects on the development of visual perception in preschool children. Children who attend the preschools of primary schools under the organization of Mili Eğitim Bakanlığı (National Education Ministry) in Yenimahalle, ANKARA are selected to the universe of research. In the sampling of research 31 children from Müjgan Karaçalı ilköğretim Okulu' s (Primary School) preschool constitute the experimental group, whereas 39 children from İstiklal İlköğretim Okulu's (Primary School) preschool constitute the control group. To determine the visual perception level of children taking part in the research and to equal the groups Frostig Visual Perception Test is applied as pre-test. According to the evaluation of the pre-test the visual perception skills of experimental and control groups are seen equal. A sample program is prepared by the researcher in a way that in the dimensions of eye-motor coordination, figure-ground perception, perception of figure constancy, perception of space - position, and perception of spatial relations develops visual perception skills. The experimental group is exposed to the sample program for 30 minutes 3 times a week. This study took 8 weeks. Visual Perception Test is applied again to the experimental and control groups as final test. For the statistical solutions of the data obtained from the tests; standart deviations, differences between averages are calculated and `t` test is applied.IV According to the results of the final test; in the dimensions of visual perception skills, eye-motor coordination, figure-ground perception, perception of figure constancy, perception of space - position, and perception of spatial relations; a meaningful development in the level of 0.05 is seen in children taking part in the control group. According to the results obtained from the comparison of pre-test and final test in the experimental group, a meaningful development in the level of 0.05 is seen in all dimensions of visual perception whereas no significant difference is seen in the control group. The sample training program, investigated for its effects on development of visual perception, prepared for this research could constitute an example for pre school educators for applying similar activity.
Collections