İlköğretim 5. sınıfta matematik dersi genel başarısı ile problem çözme becerisi arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İLKÖĞRETİM 5. SINIF MATEMATİK BAŞARISI İLE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ ARASINDAKİ İLİŞKİ Gökhan ÖZSOY Yüksek Lisans Tezi Eylül 2002, 86 sayfa Bu araştırmada; ilköğretim 5. smıf matematik dersi başarısı ile problem çözme becerisi arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini, Ankara İli Çankaya İlçesi'nde bulunan iki ilköğretim okulunun 5. sınıflarından ikişer şubede öğrenim gören 107 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada çözümü aranan problem; `İlköğretim 5. Smıf öğrencilerinin matematik dersindeki basan düzeyleri ile problem çözme becerileri arasında anlamlı ilişki var mıdır?` şeklinde ifade edilmiştir. Araştırmada ele alınan problem ve alt problemlere ilişkin verileri elde etmek amacıyla iki farklı çoktan seçmeli test kullanılmıştır. Bu testlerden problem çözme beceri testi araştırmacı tarafından geliştirilmiş; matematik basan testi ise başka bir araştırmacı tarafından daha önce geliştirilmiştir. Öğrenciler, matematik basan testinden aldıklan puanlar dikkate alınarak; yüksek, orta ve düşük olmak üzere üç basan düzeyine aynlmıştır. Daha sonra öğrencilere dört aşamadaki (problemi anlama, plan yapma, planı uygulama, kontrol) davranışlan ölçen problem çözme beceri testi uygulanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 10.0 programı yardımıyla değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgular aşağıda özetlenmiştir:1. Matematik başarısı yüksek düzeyde olan öğrencilerin problem çözme beceri testindeki anlama, plan yapma, planı uygulama ve kontrol puanlan arasında anlamlı ve pozitif yönde ilişki vardır. 2. Matematik başarısı orta düzeyde olan öğrencilerin problem çözme beceri testindeki anlama, plan yapma, planı uygulama ve kontrol puanlan arasında anlamlı ve pozitif yönde ilişki vardır. 3. Matematik başansı yüksek düzeyde olan öğrencilerin problem çözme beceri testindeki anlama, plan yapma, planı uygulama ve kontrol puanlan arasında anlamlı ve pozitif yönde ilişki vardır. 4. İlköğretim beşinci sınıfta matematik başansı ile problem çözme becerisinin; anlama, plan yapma, planı uygulama ve kontrol davranışlan arasında anlamlı ve pozitif yönde ilişki vardır. 5. İlköğretim matematik başansı ile problem çözme becerisi arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki vardır. ANAHTAR KELİMELER: İlköğretim Matematik Öğretimi, Problem Çözme, Problem Çözme Becerisi, Matematik Başansı. ıı ABSTRACT THE RELATIONSHIP BETWEEN THE FIFTH GRADE PRIMARY SCHOOL STUDENTS' PROBLEM SOLVING SKILLS AND MATHEMATICAL ACHIEVEMENT Gökhan ÖZSOY Master Thesis September, 2002, 86 pages The basic purpose of this research is to determine the relation between fifth grade primary school students' mathematical achievement and problem solving skills. The study carried out on the 107 fifth grade students of two schools selected in Çankaya Region in Ankara, Turkey. This research aims at answering whether there is a meaningful correlation between fifth grade primary school students' mathematical achievement and problem solving skills. In order to obtain data on the question and the sub-questions of this research two multiple choice mathematical achievement tests were administered to all students in the study. They were grouped into three sub-groups using their scores in the test. The groups formed were named as the low, medium and high achieving groups in mathematics. Afterwards, a multiple choice problem solving test which is composed of four components (understanding, planning, carrying out and looking back) was administered to all students to collect data for this study. The problem solving test which was made use of in this study was developed by the researcher whereas the mathematical achievement test was developed by another researcher beforehand. mThe data obtained were processed through the software SPSS 10.0. The findings of the study can be summarized as follows: 1. The mathematical achievement test grades and understanding, planning, carrying out the plan and looking back grades in the problem solving skills test of high mathematical achievement group display a significant and positive relation when compared. 2. The mathematical achievement test grades and understanding, planning, carrying out the plan and looking back grades in the problem solving skills test of medium mathematical achievement group display a significant and positive relation when compared. 3. The mathematical achievement test grades and understanding, planning, carrying out the plan and looking back grades in the problem solving skills test of low mathematical achievement group display a significant and positive relation when compared. 4. The mathematical achievement test grades and understanding, planning, carrying out the plan and looking back grades in the problem solving skills test of students display a significant and positive relation when compared. 5. There is a significant and positive relation between mathematical achievement and problem solving skills. KEYWORDS: mathematics education, problem solving, problem solving skills, mathematical achievement. IV
Collections