Ortaöğretim kurumlarında seçmeli olarak okutulan müzik derslerinde öğretmenin kullandığı çalgılar ve öğrencilere verilen çalgı eğitimine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma, ortaöğretim kurumlarında seçmeli olarak okutulan müzik derslerinde öğretmenin kullandığı çalgıların ve öğrencilere verilen çalgı eğitiminin müzik eğitimi açısından önemini saptamak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini Bolu ilindeki ortaöğretim kurumlarında görev yapan müzik öğretmenleri ile müzik dersini seçen 9. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini ise,evreni temsil edecek şekilde evrenden seçilen Abant Lisesi, Atatürk Lisesi, Canip Baysal Lisesi, İzzet Baysal Anadolu Lisesi, Anadolu Öğretmen Lisesi ve Zübeyde Hanım Kız Meslek Lisesi'nin 9. sınıfındaki müzik dersini seçen öğrenciler ile Atatürk Lisesi, Canip Baysal Lisesi, Zübeyde Hanım Kız Meslek Lisesi, Anadolu Ticaret Meslek Lisesi, îzzet Baysal Anadolu Lisesi, Anadolu Öğretmen Lisesi ve Fen Lisesi'nde görev yapan müzik öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma, müzik dersini seçen 195 öğrenci ve 7 müzik öğretmeni üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada kullanılan veriler, konu ile ilgili detaylı bir literatür taraması yapılarak ve araştırmacı tararından geliştirilen anket aracılığıyla toplanmıştır. Hazırlanan ankette öğrenciler için ve müzik Öğretmenleri için kişisel bilgiler içeren sorular, çoktan seçmeli sorular ve önem sırasına göre derecelendirmeli sorular yer almaktadır, ayrıca müzik Öğretmenleri için açık uçlu bir soru yer almaktadır. Anket yoluyla görüşleri alınan öğrencilerin ve müzik Öğretmenlerinin anket sorularına verdikleri cevaplar istatistiksel olarak frekans ( f ) ve yüzdelerle ( % ) ifade edilmiştir. Elde edilen bulgular tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırmada ekle edilen bulgulara göre örneklemi oluşturan okullarda müzik dersinin haftada 2 saat olduğu ve müzik öğretmenlerinin, derslerin bir bölümünde çalgı eğitimine yer verdikleri belirlenmiştir. Öğretilen çalgının blokflüt olduğu fakat Öğrencilerin öğrenmek istedikleri çalgıların öncelik sırasına göre gitar, bağlama, keman, piyano ve org olduğu ayrıca Öğrencilerin en çok dinlediği müzik türünün popmüzik ve rock müzik olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin, çalgı eğitimi yaparken öğrencilerin yaşlarına, ilgilerine ve beklentilerine uygun bir Öğretim modeli uyguladıkları saptanmıştır. Örneklemi oluşturan okulların % 83. 3 'ünde bir çalgı grubu olduğu ve örneklemi oluşturan öğrencilerin % 5.6'sınm bu gruplarda yer aldığı saptanmıştır.Örneklemi oluşturan öğrencilerin büyük çoğunluğunun çalgı çalmaya ilköğretim ikinci kademede (4-5. sınıf ) başladığı belirlenmiştir.Bu durumun, müzik eğitimi açısından olumlu olduğu sonucuna varılabilir. Ayrıca öğrencilerin büyük çoğunluğunun müzik derslerinde, müzik eğitiminin temel boyutlarından biri olan çalgı eğitimine daha çok ağırlık verilmesini istedikleri belirlenmiştir. Bu durumda, müzik öğretmenlerinin çalgı eğitimi konusunda daha duyarlı ve ilgili olmaları gerektiği sonucuna varılabilir.Öğretmenlerin derslerinin bir bölümünü ayırdıkları çalgı öğretiminden beklentileri önem sırasına göre şu şekilde belirlenmiştir; çalgı çalma yoluyla müziği sevdirebilmek, öğrencinin çalgı çalma becerisini geliştirebilmek, çalgı çalma yoluyla öğrencinin sosyalleşmesine yardımcı olabilmek, istekli olan öğrencileri mesleki müzik eğitimine yönlendirebilmek ve okulda bir çalgı topluluğu oluşturabilmek. Bu durumda, müzik dersinden beklenen hedeflerin birçoğuna ulaşmada çalgı eğitiminin büyük katkılar sağladığı sonucuna varılabilir. Ayrıca, öğretmenin derslerde çalgı kullanmasının, öğrencilerin derse olan ilgisini arttırdığı ve derslerin daha verimli olmasını sağladığı belirlenmiştir. Bu durumda, müzik derslerinde öğretmenin kullandığı çalgıların ve öğrencilere verilen çalgı eğitiminin müzik eğitimi açısından önemi büyüktür sonucuna varılabilir. Çalışmanın sonunda, eğitimcilere ve yeni araştırmalara ilişkin bazı öneriler getirilmiştir. m ABSTRACT This research has been made in order to determine the importence of the instruments and the education of the instruments k secondary education institutions from the view of musical education. The study of universe is constituted by the students taking music as an elective course at ninth class and the music teachers in Bolu. The sampling representing the study universe is formed by the students of Abant High School, Atatürk High School, Canip Baysal High School, İzzet Baysal Anatolian High School, Anatolian Teacher High School, Zübeyde Hanım Girl's Career High School at ninth class and the music teachers of Atatürk High School, Canip Baysal High School, Zübeyde Hanım Girl's Career High School, Anatolian Commerce Carrier High School, îzzet Baysal Anatolian High School, Anatolian Teacher High School and Science School. This research has been applied on a number of 195 students and 7 music teacher. The data used in the research were gathered through a detailed literature research and a questionnaire prepared by the researcher. In the questionnaire, several types of questions are included; these are the questions concerned wjth personal information, multiple choices questions and the graded questions with respect to the order of importance. Besides, there takes place a comment free question. The answers given to the questionnaire by the students and music teachers are explained statistically with frequencies (f) and percentages (%). The findings that have been achieved are considered in tables. According to the findings got from this research, it is understood that at the sample schools there are two music lessons in a week and in these lessons, instrument education partly takes place. Although the instrument used in the lessons is blockflute, it is seen that the students preferences are guitar, bağlama, violin, piano and org, respectively. Besides pop music and rock music is the most preferred types T-C^^S^^IV and org, respectively. Besides pop music and rock music is the most preferred types of music which are listened by the students. We determined that as the teachers teach the instrument they consider the ages, interests and expectations for the most appropriate teaching model. It is seen that at a percentage of 83.3 of the schools which have formed the sampling there have been musical instrument groups and 5.6% of the students are included in these groups. Any other determination is that most of the students forming the sampling have started to play an instrument at the second degree of the primary school(4-5. class). Besides many students want musical instrument education which is the basis of music to be more cared on. This requires that music teachers should be more sensible and more interested about the musical instrument education. The teachers' expectations from the instrument education according to the order of their importance are that to provide the love of music by playing the instrument, to improve the competence of playing the instrument, to help in the socialization of the students, to encourage the desired students to professional music education and to form a musical instrument group at the school. In this manner, we conclude that the instrument education has an importent role on reaching the aims of music lesson. Besides the use of the instrument during the lessons has increased the interest of the students to the lessons and has increased the efficiency of the lessons. Finally, we summarize that the instruments which are used in music lessons and the music education of the students are very important from the perspective of music education. At the end of the research there has been some suggestions based on the educators and new researchers.
Collections