İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin reddetme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin akran baskısı karşısında gösterdikleri tepkiler ve reddetme becerileri incelenmiştir. Ayrıca, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin reddetme becerileri cinsiyet, sınıf düzeyi, akademik başarı durumları, ailenin gelir durumu ve ana- baba tutumları gibi bağımsız değişkenlere göre incelenmiştir. Bu araştırmanın evreni, Ankara il merkezinde bulunan Çizmeci İlköğretim Okulu' na kayıtlı olan öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise, yine aynı ilköğretim okulunun 6, 7 ve 8. sınıflarında okuyan, tesadüfi yöntem ile seçilen 105 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Reddetme Becerileri Envanteri (RBE) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda, Reddetme Becerileri Envanterinden alınan puanlar ile bağımsız değişkenler olan, cinsiyet, sınıf düzeyi, akademik başarı durumu, ana-baba tutumları ve ailenin gelir durumuna göre grupların ortalamaları arasındaki farkların tespiti için ikili gruplarda bağımsız gruplar için `t- testi` ; ikiden fazla gruplarda `F testi (Tek Yönlü Varyans Analizi)` kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonucunda çıkan `F` değerinin anlamlı olması durumunda bu farkın hangi grupların ortalamaları arasında olduğunu belirlemek için `Scheffe Testi` uygulanmıştır. Gruplar arasındaki farkın anlamlılık kontrolü için hata payı 0.05 olarak alınmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarına göre, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin akran baskısı karşısında gösterdikleri tepkiler ve reddetme becerilerinin, öğrencilerin akademik basan durumlarına, ana- baba tutumlarına ve ailenin gelir durumuna göre değişmediği bulunmuştur.Öğrencilerin, cinsiyetleri ve akran baskısı karşısında gösterdikleri tepkiler arasında anlamlı fark bulunmuştur. Kız öğrenciler daha çok akran baskısını reddederken, erkek öğrenciler akran baskısına uyma davranışı göstermektedirler. Öğrencilerin sınıf düzeyi ile akran baskısı karşısında kullandıkları tepkiler arasında anlamlı fark bulunmuştur. Bu farklılığın hangi sınıflar arasında olduğunu belirlemek amacı ile yapılan Scheffe Testi sonucunda 6 ve 8. sınıflar arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. In this study, the reactions of the secondary school students aganist peer pressure and their refusal skills were investigated. Further, the refusal skills of secondary school students were examined gender level, family income level and parentel attitudes. The population of the study consisted of students from Çizmeci Primary School in Ankara. The sample of the study was composed of randomly selected 105 students which were at 6th, 7th and 8th grade level. The Refusal Skills Measure (RSM) was developed by the researcher and Personal information Form way used to collect data. The t- test was applied for pair groups to determine the differences in the mean scores of Refusal Skills Measure with regard to gender, grade level, academic achievement level, parentel attitudes and family income; for multiple groups, `F- test` (One way varyans analysis) was applied. Post hoc comparisons using `Scheffe Test` were also applied to idenfity the group differences. The significance level was at 0.05. The study revealed that the reactions of the secondary school students agaınıst peer pressure and their refusal skills show no differences as a function of their academic achievement level, parental attitudes and family income level. Students reactions against peer pressure were found significantly related to their gender. While female students refused peer pressure much more than male students, conformed to peer pressure. There were significant differences between students grade level and their reactions against peer pressure. As a result of the Scheffe Test, differences between 6th and 8th grades were found significant.
Collections