Anadolu güzel sanatlar liselerinde müzelerin sanat (resim) eğitimi amaçlı kullanılmasına ilişkin yönetici ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
II ÖZET Sanat eğitiminin gerekliliği çağın getirdiği problemler göz önüne alındığında daha da artmıştır. Sanat eğitimi içerisindeki sanat dersleri bu gerekliliğin yerine getirilmesinde ilk adımlardan birini oluşturmaktadır. Sanat derslerinin en yoğun işlendiği kurumlardan biri de Anadolu Güzel Sanatlar Liseleridir. Müze eğitimi ise, sanat derslerini anlamlı kılabilmenin, geçmişle gelecek arasında bağ kurabilmenin, dolaysız öğrenmeyle yaratıcılığı güdülemenin imkânını sağlar. Müzeler yaparak- yaşayarak öğrenmenin ağırlıklı olarak yapıldığı mekânlardır. Ayrıca öğrencilerin, görsel ihtiyaçlarını gidermenin, bir sanat öğrencisine ve bireye bu sanatın, sanat eserinin değerini kavratarak, sanat eserlerini koruma bilincini kazandırabilmenin vazgeçilmez bir yoludur. Bu nedenlerle müze eğitiminin AGSL'nde önemli bir rol oynayacağı düşünülmektedir. AGSL'nde mevcut durumun ve burada görev yapan öğretmenlerin konuyla ilgili görüşlerinin belirlenmesi, bu kurumların öğretim kadrosu açısından müze eğitimine hazır olup olmadıklarının anlaşılmasını sağlayacaktır. Bu bağlamda müze eğitimi dersinin bu okullarda okutulabilmesinin mümkün olup olamayacağının belirlenmesi gerekli görülmüştür. Bu araştırmada, AGSL'nde görev yapan yönetici ve öğretmenlerin, müzelerin sanat (resim) eğitimi amaçlı kullanılması hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Ayrıca müzelerin sanat eğitimi amaçlı kullanılmasına ilişkin mevcut durum ve müzelerin sanat eğitimi amaçlı kullanılamamasının nedenleri saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini AGSL, örneklemini ise random yöntemiyle saptanan 8 ildeki AGSL oluşturmaktadır. Veri toplama aracının uygulanması yönetici ve öğretmenlerle sınırlandırılmıştır. Veri toplama aracı, ilgili kaynaklar tarandıktan sonra araştırmacının kendisi tarafından geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları yapılarak geliştirilmiştir. Araştırma sonucundaki veriler SPSS (Statistical Package for the Social Science) for Windows 9.0 programından yararlanılarak elde edilmiştir. Veriler t-testi, varyans analizi (one-way) ve aritmetik ortalamalardan yararlanılarak yorumlanmıştır. Verilerin sonuçlan kısaca şu şekilde saptanmıştır: - Öğretmenlerin çoğu müzelerin sanat eğitimi amaçlı kullanımına katıldıkları belirlenmiştir. - Öğretmenlerin yarıdan fazlasının müzeleri sanat eğitimi amaçlı kullanamadıkları görülmüştür. - Öğretmenlerin çoğunun, müzeleri kullanamama nedeni olarak en çok öğretim programlarının uygun olmamasını, ikinci olarak deneyimlerinin olmamasını, ve üçüncü olarak da müzelerde kendilerine rehberlik yapacak kişilerin olmayışını belirttikleri saptanmıştır. Müze eğitimi sanat eğitimi açısından ihmal edilmemesi gereken unsurlardan biridir. Bu bağlamda müze eğitimi, sanat eğitimi veren önemli bir kurum olan AGSL'nin öğretim programlarında mutlaka yer almalıdır. Ill SUMMARY The necessity of art education has increased further when the problems that our age has brought are taken into consideration. Art lessons within the education of art constitute one of the first steps in fulfilment of this necessity. Anatolian Fine Arts High Schools are taken up most extensively. The museum education makes it possible for art lessons to be meaningful, to establish a link between the past and future, as well as to induce creativity through direct leasning. The museums, however, are places where learning is made preponderately by doing and living. In addition, it is an unrenounceable means to address visual needs of students to enable them to gain the awarenes of protecting art works by helping an art student and individual realize the value of art and art works. Therefore, museum education is considered to play a significant part in AFAHS. The determination of the existing situation in AFAHS and the teaching staffs views regarding the subject will allow us to understand whether these institutions are ready for museum education in respect of teaching staff. Accordingly, the determination of whether museum education lesson could be necessery. In this study, the views of teachers and administrators in AFAHS' about the use of museums with the aim of art were invertigated. Futhermore, the exiting situation as regards the use of museums with the aim of art education and the reasons why museums were not used was also tried to be determind. The scope of the research consist of AFAHS, and the sampling, however, is composed of AFAHS determined randomly in 8 provinces. The application of data collection was restricted to teachers and administrators. The data collection means was developed by the researcher himself by carrying out validity and reliability studies fallowing the delving of the related sources. The data obtained as a result of the research were achieved by using SPSS (Statistical Package for the Scocial Science) for Windows 9.0. The data were interpreted by means of t-test, variance analysis (one-way) and arithmetic means. The results of the data were determined to be as fallows: It was determined that most of the teachers shared the view that museums could be used with the aim of art education. It was observed that more than half of teachers could not use the museums with the aim of art education. - İt was determined that most of teachers expressed the reason why they could not use the museums first as the inadequacy of educational programs, second as being in experienced and third as the unavailabilty of those who can guide them. The museum education is one of the factors that should not be neglected in terms of art education. İn this respect, the museum education should be included into the educational programs in AFHS, which is an important institution that offers art education.
Collections