İlköğretim 1. kademe az gören öğrencilerin çizgisel gelişimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Genel eğitimin amacı, çocuğun kendi gelişim kapasitesini etkili bir biçimde kullanmasına olanak sağlamaktır. Sanat eğitimi, çocuğun sağlıklı bir gelişim sürdürmesi açısından genel eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır. Bu nedenle, eğitim uygulamalarında sanat eğitimine önem ve yer verilmektedir. Buna karşın ülkemizde, görme gücünden yoksun bırakılmış çocukların bu eğitimden geri kaldığı görülmektedir. Bu araştırma deneysel bir yaklaşımla, böyle bir boşluğun bir bölümü doldurabilmek ve İlköğretim I. Kademe Az Gören öğrencilerin çizgisel gelişimlerini tespit etmek ve çizgisel gelişimini etkileyen faktörleri tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada model olarak okul random yoluyla seçilmiştir. Mithat Enç Görme Engelliler İlköğretim Okulu ve Geneller Görme Engelliler İlköğretim Okulunda araştırma yapılmıştır. Başka bir özrü bulunmayan 7-12 yaş az gören öğrenciler örneklerini oluşturmuştur. Öğrenciler toplam 24 kişidir. Araştırma üç evreden oluşmaktadır. I. Evrede öntest olarak konu verilip uygulama (resim) çalışması yaptırılmıştır. İkinci olarak II. Deney evresinde öğrencilere konu soru-cevap, anlatma, dramatizasyon yönetimi ile verilmiş ve uygulama (resim) çalışması yaptırılmıştır. III. Evre sadece Göreneller Görme Özürlüler İlköğretim Okulunda uygulanmış, uygulamada Pazar yeri gezisi yapılıp uygulama (resim) çalışması yaptırılmıştır ve öğrencilere kendi resimleri analiz formuyla analiz ettirilmiştir. Gerçekleştirilen bu üç evrede resim etkinliği süresince gözlemler yapılmıştır. Öğrencilere tanıma formu uygulanıp haklarında bilgi edinilmiştir. Deneme programının uygulama süresi yaklaşık 32x40 ders/saat' dir. Deneme programı sonucu elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir: I. Az gören öğrencilerin gören öğrencilere göre çizgisel gelişim olarak daha geride olduğu, latin alfabesi öğrenmenin çizgisel gelişimi olumlu yöndeetkilediği belirlenmiştir. Latin alfabesi öğrenmiş az gören öğrencilerin çizgisel gelişimleri gören öğrencilere daha yalan olduğu belirlenmiştir. II. Sanatsal etkinliklerde dramatizasyon, gezi gözlem inceleme yönteminin kullanılmasının ve yönlendirmeler yapılmasının öğrencilerin çizgisel gelişimini olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. İII. Konunun biliniyor olması ve dikkatin dağılmaması, özgüvenlerinin olması konuya hakimiyeti etkilediği, bunun da çizgisel gelişimi etkilediği belirlenmiştir. IV. Öğrencilerin kendi resimlerini analiz etmeleri sonucuyla resimlerinin karşılaştırılmasında % 70 resim çalışmalarında bilinçli hareket ettikleri görülmüştür ve geometrik formlarla, renkleri ve kullandıkları malzemeyi tanıdıkları anlaşılmıştır. SUMMARY The aim of the general education is to enable the child to use his/her own development capacity in an effective way. Creative artistic education is an inseparable part of the general education in terms of the child's maintaining a healthy and regular development. Therefore, artistic education is considered important and instructors make it take place in educational applications. But on the other hand, it seems that, the children having been deprived of the abilty to see remain underdeveloped. This research, with an experimental approach, has been carried out to determine the linear development of the students in Elementary School Ist Grade having a partial-sight, to determine the factors having influence on the linear development and to remedy a certain number of defects. In the research, the school is selected randomly as a model. The research has been carried out in Mithat Genç The Visually Disableds Elementary School (Mithat Genç Görme Engelliler İlköğretim Okulu) and Geneller The Visually Disableds Elementary School (Geneller Görme Engelliler İlköğretim Okulu). 7-12 year old students having no handicap except for they do in terms of vision have formed the samples of the research. There are 24 studens in total. The research has consisted of three stages. In the Ist Stage, the students have been given a subject as a pre-test and then an application study (painting) has been carried out. Secondly, in the IInd Stage, the subject has been given by management of question-answer, demonstration, and dramatization to the students and then they have been let to carry out an application study (painting). The IIIrd has been applied only in Göreneller Visually Disableds Elementary School (Göreneller Görme Özürlüler İlkçğretim Okulu). In this stage, a walk through the market place has been realized and and an application study (painting) has been carried out and the students have been let to analyze their drawings with the analysis forms. During all these three stages, a certain number of observations have been made in terms of painting.An identification form has been implemented with the students and their details have been elicited. The application term of the trial program was 32x40 course/hour. The findings obtained as the results of the trial program can be defined as follows; I. It was seen that the visually disabled students were less developed than the students having a normal vision (sight) in terms of linear development and that linear developments of the visually disabled students having learned the Latin Alphabet were more close to the normally seeing students. n. It was seen that, in the artistic activities, using dramatization, walk around- observation-investigation and making guidence affected the linear development of the students in a positive way. HI. Besides, it was seen that awareness of the children of the subject, not having aprosexia (keep one's attention), having self-confidence affected the linear development in a positive way. IV. It was seen that the student has behaved 70 % knowingly upon they analyze their drawings and during comparison of their drawings, that they have recognized the colors and the materials they had used by the help of geometric forms.
Collections