Çocuktan çocuğa eğitim yöntemi esas alınarak ilköğretim okullarında beslenme eğitimi yapılması üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma, ilköğretim okullarında Çocuktan Çocuğa Eğitim Yöntemi kullanılarak beslenme eğitimi verilmesi ve bu yöntemin beslenme ile ilgili konuların öğretilmesindeki etkinliğinin ölçülmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara Keçiören ilçesine bağlı üç özel ilköğretim okuluna devam eden yedinci ve beşinci sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Bu okulların biri deney grubu, diğer ikisi kontrol grupları olarak seçilmiştir. Öğrencilere verilen beslenme eğitimindeki konular, yeterli ve dengeli beslenme ile 10-12 yaş grubu çocukların günlük besin gereksinimleri, kahvaltı ve önemi, besin hazırlama temel ilkeleri, sofra düzenleme ve yemek yerken uyulması gereken kurallar ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada ön test - son test iki kontrol gruplu deney modeli uygulanmıştır. Deney modeli uygulanırken, yedinci sınıf öğrencilerine beşinci sınıflardan eğitim vermek üzere birer çocuk kardeş seçilmiştir. Beslenme eğitim programı, sadece deney grubu yedinci sınıf öğrencilerine araştırmacı, beşinci sınıf öğrencilerine ise yedinci sınıf öğrencileri Çocuktan Çocuğa Eğitim etkinliklerini kullanarak öğretmişlerdir. Verilerin istatistiksel değerlendirmesi SPSS 10.0 paket programında yapılarak, yüzde frekans dağılımı, grup içi ve gruplar arası ortalamaların farkları Wilcoxon Mathed- Pairs Signed Rank Test (Wilcoxon İşaretli Mertebeler Testi) ve Independent- Samples t Test (Bağımsız Örneklemlerde t Testi) ile belirtilmiştir. Çocuktan Çocuğa Eğitim yöntemi kullanılarak verilen beslenme eğitimi sonucu, hem yedinci sınıf hem de beşinci sınıf öğrencilerinin beslenme bilgi düzeylerinin arttığı, bu artışın istatistiksel olarak da anlamlı olduğu bulunmuştur. Elde edilen sonuçlara göre, beslenme ile ilgili konular öğretilirken, Çocuktan Çocuğa Eğitim yöntemi kullanılmasının, verilecek eğitimin etkinliğinin artmasına yardımcı olabileceği kanısına varılmıştır. SUMMARY This research has been carried out to teach nutrition to 7 th and 5 th grade students using child-to-child education model of theree different primary school in Keçiören Ankara. One of these schools was selected as a study group and the other two as controls. The aim of the study was evaluation the Child-to-child education method used as a model and to get the efficiency of child-to child method in teaching nutrition subjects. Balanced diet, and daily food requirements of 10-12 years old children, the importance of breakfast, the basic principles of food preparation, and the manners of table setting and eating were selected subjects of this study. In this study, pre-test and post-test experimental model has been used for three schools. The education program was thaught by the researcher only to the 7 th grade students in the study group. After that 7 th grade students thaught their knowledge to their 5 th grades friends by using Child- to- Child.education methods after the classes were over in school. Statistical evaluation was held using SPSS 10.0 software pack, and frequency distribution of percentages, varieties of averages in-groups and inter- groups were determined Wilcoxon Mathed-Pairs Signed Rank Test and Independent- Samples t Test. As a result of the child-to-child education methods, a significant progress was observed among both 7 th and 5 th grades students nutrition level. These differences was found, statistically significant. The results of the study showed Child- to- Child education method in teaching nutrition to be helpful in terms of the efficiency of the given education.
Collections