Milli Eğitim Bakanlığı`nın bir biriminde, toplam kalite yönetiminin özünü oluşturan etik değerlerin algılanmasına yönelik bir durum çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın amacı, Toplam Kalite Yönetimi (TKY) felsefesinde önemli yeri olan etik değerlerin algılanmasına yönelik bir durum saptaması yapmaktır. Araştırma Milli Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatına bağlı bir kurumda yapılmıştır. Bu da araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Geliştirilen bilgi toplama aracı (görüşme formu), kullanılarak ilgili kurumda görev yapan 16 kişi ile görüşme yapılmıştır. Bu yöntemle toplanan veriler; betimleme, kodlama ve kategorilere ayırma işlemlerini kapsayan `içerik analizi` tekniği ile çözümlenmiştir. Daha sonra Excel programından yararlanılarak veriler sayılarla ifade edilmiştir. Görüşmeler; TKY'nin liderlik, tam katılım, müşteri ve insan odaklılık, sürekli iyileşme ilkeleri kapsamında yapılmıştır. Veriler; bu ilkelerin, nasıl uygulanabileceği, etik boyutu ve mevcut uygulamalardaki sorunların neler olduğunu belirlemek için toplanmıştır. Elde edilen veriler, yüzdelikler ve sıralamalar halinde tablolaştırılmıştır. Araştırmada şu sorulara cevap aranmıştır; 1. Görüşme yapılan bireylere göre, TKY uygulamalarında; liderlik, tam katılım, müşteri ve insan odaklılık, sürekli iyileşme boyutunda olması gereken özelliklerin hangileri başattır? 2. Görüşme yapılan bireylere göre, TKY kültürünün oluşmasında, destekleyici etik değerlerin hangileri başattır ? 3. Görüşme yapılan bireylere göre; çalıştığı kurumda devam eden TKY uygulamalarında; liderlik, tam katılım, müşteri ve insan odaklılık, sürekli iyileşme boyutlarında, sorunlar nelerdir? IIAraştırma sonucunda elde edilen bilgiler şu şekilde sıralanabilir. Görüşmecilerin; TKY'nin ilkelerinin uygulamaları kapsamında olması gereken özellikler konusunda görüşleri olduğu ortaya çıkmıştır. Bunlar; liderlik boyutunda; liderlerin vizyon sahibi olması, insanlara değer vermesi, motivasyon araçlarım kullanması gibi özelliklerdir. Tam katılım boyutunda; toplantı yapılması, takım çalışmasına önem verilmesi ve öneri sisteminin kurulmasıdır. Müşteri ve insan odaklı olma boyutunda; insanın merkeze alınması, ön yargısız olma ve iletişimin kaliteli olmasıdır. Sürekli iyileşme boyutunda ise; bireysel gelişmenin olması, özgür ortamın sağlanması, statükonun olmamasıdır. TKY'nin ilkelerinin hepsinde etik değerlerin çok önemli olduğu görüş olarak ifade edilmiştir. Önemli görülen etik değerlerin bazıları; saygı, güven, adil olma, dürüstlüktür. Görüşme yapılan kurumdaki TKY uygulamalarında bir çok problemlerin olduğu belirtilmiştir. Bu problemlerin bazıları; etik değerlerin eksikliği, güvenin olmaması, dedikodunun olması, öneri sisteminin olmaması ve problemlerin dile gelmemesidir. III ABSTRACT The aim of research is to detemnine how to understand a core ethic behavio values of T.Q.M. The area of this research contains an organization administiring which depends on Minister of Education. The data for the research was obtained trough sixteen interviewers by using interview form. The data was analyzed with content analyzing method which contains discriptive, giving code and cata gory. Then, the data was Explained with numbers by using excell P.C. program. Interviews were done content of T.Q.M. principles which are leadership, involvement of all employees, customer focus, process management, and continous education. Opinion of interviewers about problem was taken at applying process in which principles should have to be applied at ethicial dimension and applied in an organization administiring process. The data was formed as percentage rate and series. These questions were tried to be responded during the researec. 1. According to interviewers, which feature is dominant at T.Q.M. process; leadership, involvement of all employees, customer focus, process management, and continous education. 2. According to irterviwers, which supportive ethic behavio values are dominant during formation of T.Q.M. culture. 3. What is dimension of problem in on organization in which T.Q.M. princibles are being applied leadership, involvement of all employees, customer focus, process management and continous education where the interview was done? IVThe result of this research: Interviewers notions are seen about content of T.Q.M.'s princibles which should have to be applied. Some of them are leadership, vision, human relationship, sensitive maner in socialy and environmentaly and highly motivated manner. Main necessity of involvement of all employees are meeting teamwork and setting up a suggestion system. The Mam necessity of customer focus are human centered, being unprejudured and quality communication. The Main necessily of continously improvement are personal improvement, free environment and no ranking system. Ethic behaviover values are very important in T.Q.M. iprinciples which was explaned as a comnon view. Some important ethic behaviover values are legality equity, social legitimacy, justification, confidentiality and sincerity. Many problems were determined as common view at applying T.Q.M. some of them are missing ethich behavio values, no insuarence, too much gossip, no setting up suggestion system and not talking about problems. tc. vuisKoterrm KUROL9 DOKÜMANTASYON MEBİOtZİ
Collections