Anadolu lisesi öğretmenlerinin iş doyumunu etkileyen etmenler (Ankara ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma, Resmi Anadolu Liselerinde görev yapan öğretmenlerin iş doyum düzeylerini etkileyen etmenleri saptamayı amaçlamıştır. Araştırma ile iş doyumunu etkileyen etmenlerden işin kendisi, yönetim, ücret, bireyler arası ilişkiler, başarı saygınlık tanınma ve veli öğrenci ilgisizlikleri; öğretmenlerin kıdem, yaş, cinsiyet, mezun oldukları okul durumlarına göre incelenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak `İş Doyumu Ölçeği` kullanılmıştır. Beşli derecelemeye göre düzenlenen ölçek, 30 maddeden ve tek boyuttan oluşmaktadır. Ankara ili Büyükşehir Belediye sınırları içinde 2002-2003 öğretim yılında Anadolu Liselerinde görev yapan 1 183 öğretmen araştırmanın evrenini, 166 öğretmen ise örneklemi oluşturmaktadır. Araştırma alan araştırması niteliğindedir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda şu bulgular elde edilmiştir. 1. Öğretmenlerin iş doyum düzeylerini olumsuz yönde etkileyen etmenlerin; spor ve dinlenme tesislerinin yetersizliği, ders araç ve gereçlerin ihtiyaca cevap vermemesi ve okullardaki hizmetli sayısının yetersiz olduğu bulunmuştur. 2. Öğretmenlerin branşları ve cinsiyetlerine göre iş doyum düzeylerini etkileyen etmenler arasında önemli farklılıklar bulunmamıştır. 3. Öğretmenlerin mezun oldukları okullara, kıdemlerine ve yaşlarına göre iş doyum düzeylerini etkileyen etmenler arasında önemli farklılıklar bulunmuştur. 111 tA..ssösj»Araştırmada elde edilen bulgulara dayalı olarak eğitim yöneticilerine, öğretmen yetiştiren kurumlara ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. iv ABSTRACT This research examines the general job satisfaction levels among the teachers of Public Anatolia Schools. In this research, the job satisfaction levels of the teachers have been determined according to their schools they have graduated, priority, the total working time at their schools, ages and marital status on the dimentions of the job itself, administration, wage, relationships of the individuals, success - esteem - recognition and indifference of the parents and student. ` The Job Satisfaction Scale` has been used in the study as the data collection instrument, the scale that has been arranged as the fivesome rating has been formed with 30 items and one dimention. 1183 teachers who worked at public elementary schools in the borders of Ankara Metropolitan Municipality in the academic year of 2002 - 2003 have formed the population of the study and 166 teachers have served as the sample. The study functions as the field research. Following finding have been reached as the result of statistical analysis. 1- The negative factors which affect the theacher job satisfaction levels are determined as the insufficient sport and resort center, lack of lesson material and the number of the man who Works as a janitor and massenger in schools. 2- There are not important differences between the job satisfactions levels of the teachers according to their fields and sex. v3- Important differences have been found between the job satisfaction levels of the teachers according to their graduated schools and ages. Some suggestions have been given at the end according to the findings reached by the study for the educational administrators, teacher education institutions and for the researchers. VI
Collections