Turizm sektörünün erişkinler otelcilik eğitim merkezlerinden beklentileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
in ÖZET Bu çalışmanın amacı turizm sektörünün ihtiyaç duyduğu nitelikli ara kademe personelin yetişmesine yaygm eğitim yoluyla katkıda bulunan Yetişkinler Otelcilik Turizm Eğitimi Merkezlerinde (YOTEM) verilen eğitimin içeriğini, teorik ve uygulamalı eğitim programlarının özelliklerini, sürelerini ve eğitim verilen bölümlerin uygulamalarını belirlemektir. Araştırma; turizm sektörünün Yetişkinler Otelcilik Turizm Eğitimi Merkezlerinden ihtiyaçlarının daha iyi karşılayabilmesine yönelik beklentilerini saptamak amacıyla T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü'ne bağlı olarak eğitim faaliyetlerini sürdüren Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liselerinin (AOTML) bünyelerinde açılan Yetişkinler Otelcilik Turizm Eğitimi Merkezlerinde, eğitim alam ve beceri eğitiminin yapıldığı değişik yedi il ve ilçedeki turizm işletmelerinde görevli 27 'si kamu turizm işletmesinde, 58 'i özel turizm işletmesinde görev yapan 41 üst düzey yönetici, 11 ön büro departman şefi, 14 servis hizmetleri departman şefi, 14 mutfak hizmetleri departman şefi ve 5 kat hizmetleri departman şefinden oluşan toplam 85 personel üzerinde yürütülmüştür. Araştırmacı tarafından veri toplamak amacıyla hazırlanan anket formu bölüm sorumluları tarafından doldurulmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde Statistical Program for Social Sciences for Windows (SPSS 11.0 for Windows) bilgisayar istatistik programından yararlanılmış, chi-kare testi (chi-square test) ile miktar ve yüzde analizleri uygulanmıştır. Gruplar arası oluşan farkın anlamlılığım belirlemede % 5 önemlilik düzeyi (p<0,05) kullanılmıştır. Araştırmanın yapıldığı turizm işletmelerinde görevli personelin % 40,74'ü kamu, % 51,72'si ise özel sektörde üst düzey yönetici olarak çalışmaktadır. Eğitim durumları incelendiğinde kamu sektöründe hiç ilkokul mezunu bulunmazken, personelin % 56,56'sı ön lisans mezunudur. Özel işletmelerde personelin % 10,34'ünün ilkokul mezunu, % 29,31'nin ise ön lisans mezunu olduğu saptanmıştır. Araştırma sonuçlan turizm işletmelerinin ihtiyaçları doğrultusunda Yetişkinler Otelcilik Turizm Eğitimi Merkezlerinde uygulanan öğretim programlarının kamu işletmelerinde içerik açısından % 37,04' ünün, süre açısından ise % 3 3,3 3 'nün değiştirilmesinin oldukçaIV gerekli olduğunu göstermiştir. Özel işletmelerin ise % 43,10'unda öğretim programlan içeriği açısından, süre yönünden de % 34,48'nin kısmen değişiklik yapılmasının uygun olacağı sonucuna varılmıştır. Turizm işletmeleri Yetişkinler Otelcilik Turizm Eğitimi Merkezi mezunlarım tercih etme nedenlerinin % 65,52'nin mesleki bilgi, % 13,79'nun mesleki beceri olduğunu belirtmişlerdir. Yetişkinler Otelcilik Turizm Eğitimi Merkezlerindeki eğitimin verimliliğini artırmak ve turizm işletmelerinin beklentilerini karşılamak amacıyla; ders konularının ihtiyaçlar doğrultusunda çeşitlendirilmesinin, değişen teknoloji ve ihtiyaca göre sektör ile yakın işbirliği kurulmasının, eğitim merkezlerinde derslere alanında uzmanlaşmış öğretmenlerin verilmesinin, öğretim programlarının güncel olarak yeniden düzenlenmesinin uygun olacağı sonucuna varılmıştır. Turizm eğitiminde turizm sektörü ile işbirliği yapılarak sektörün ihtiyaçları doğrultusunda eğitim planlaması yapılmasının daha uygun olacağı önerilmektedir. Anahtar kelimeler: Turizm, Turizm Eğitimi, YOTEM. ABSTRACT The objectives of this study are to determine the contents of the education, given by the Adults Hotel and Tourism Education Centers (AHTEC) which contribute to supply of mid-level qualified personnel required by tourism sector, to define the properties of theoretical and applied curriculum as well as durations and application of the education departments. To find out the expectations of tourism sector from AHTECs which are opened in Anatolian Hotel and Tourism Vocational High Schools directed by Turkish Ministry of Education, General Directorate of Trade and Tourism Vocational Education, the research has been applied on 85 personnel who were composed of 41 high level managers, 11 front desk department chiefs, 14 service department chiefs, 14 cuisine department chiefs, 5 house keeping department chiefs in 27 public and 58 private tourism corporations in seven cities and towns where training and skill education were realized. The questionnaire prepared by the researcher was filled out by the department representatives. Statistical Program for Social Sciences for Windows (SPSS 11.0 for Windows) was used to evaluate the data. Chi square tests, quantity and percentage analysis were applied and the results were shown in the study. To identify the discrimination between the groups 5 % significance level (p<0.05) was used. 40.74 % of public corporation staff and 51.72 % of private corporation staff were working as high level managers among questionnaires. After evaluating educational backgrounds, it is found that none of high level managers were primary school graduates and 56.56 % of them were college graduates. While 10.34 % of high level managers were primary school graduates in public corporations, 29.31 % of them were college graduates in private corporations. The results of this study show that the need for modifications in curriculum is 37.04 % and the need for in education duration of courses is 33.33 % for public corporations. Regarding private corporations, questionnaires provide that the needs for modifications in curriculum and duration of courses are 43.10 % and 34.48 % respectively. There are two main preferences of tourism corporations in recruiting the graduates of AHTEC. The first one is vocational education (65.52 %) and the second one is vocational skill (13.79 %). To increase the educationalVI productivity of AHTEC and to satisfy the expectations of tourism corporations from AHTEC, it is concluded that diversification of education program, employment of skilled staff in education centers, close cooperation with tourism sector to keep pace with changing technology and needs, updating and reorganizing the curriculum should be needed. Key words: Tourism, Tourism Education, AHTEC.
Collections