Coğrafya öğretiminde 4MAT öğretim sisteminin lise coğrafya derslerindeki başarı ve tutumlar üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmanın amacı, 4MAT Öğretim Modeli'nin lise 1. sınıf coğrafya dersi iklim ünitesinin öğretiminde öğrencilerin coğrafyaya yönelik tutum ve başarılan üzerindeki etkisini araştırmaktır. Aynı zamanda, öğrencilerin öğrenme stili özellikleri ile iklim ünitesi başarı puanlan ve coğrafyaya yönelik tutum puanlan arasındaki ilişki saptanmaya çalışılmıştır. Araştırma, tarama ve deneysel desende olmak üzere iki boyutta gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın tarama boyutuna ilişkin verileri toplamak için Coğrafya Tutum Ölçeği, Ankara Lisesi 1. sınıf öğrencilerinden 87. kişiye; Öğrenme Stillerine Dayalı Öğretimi Belirleme Ölçeği, Ankara merkez ilçe sınırlan içerisinde kalan sekiz resmi genel lisede öğrenim gören 500 öğrenciye uygulanmıştır. Veri analizi için frekans, yüzde ve aritmetik ortalama kullanılmıştır. Öğrencilerin yaklaşık %75'inin coğrafya dersine yönelik olumlu bir tutum içerisinde oldukları görülmüştür. Coğrafya öğretmenlerinin öğrencilerin öğrenme stillerine uygun öğretimi ara sıra düzeyinde yaptıkları belirlenmiştir. Deney grubu öğrencilerinin %42.7'sinin Analitik Öğrenen, %25.8'inin İmgesel Öğrenen, %23.6'sının Sağ Duyulu Öğrenen ve %7.9'unun Dinamik Öğrenen olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın deneysel boyutu, 168 lise 1. sınıf öğrencisi üzerinde uygulanmıştır. 89 öğrenciden oluşan deney grubuna 8 hafta (16 ders saati) boyunca coğrafya dersi iklim ünitesi, 4MAT Öğretim Modeline dayalı olarak öğretilmiş; 79 öğrenciden oluşan kontrol grubu öğrencilerine ise aynı ünite ders kitabına dayalı geleneksel öğretim yöntemleri kullanılarak öğretilmiştir. Öğrencilere program öncesinde ve sonrasında coğrafya tutum ölçeği ve iklim ünitesi basan testi öntest- sontest olarak uygulanmıştır. Ayrıca, öğrencilerin Öğrenme stillerini belirlemek için Kolb'ün Öğrenme Stili Envanteri uygulanmıştır. Verilerin analizi için t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Çift Yönlü Varyans Analizi uygulanmıştır. Araştırmada, deney grubu öğrencilerinin sahip oldukları öğrenme stillerinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiş, sonuçta öncelikli öğrenmeII stillerinin cinsiyete göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Kontrol grubu öğrencilerinin öncelikli öğrenme stillerinin de cinsiyete göre farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır. Deney grubu öğrencilerinin coğrafya dersine yönelik tutumlarına ilişkin görüşlerinin öncelikli öğrenme stillerine göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Kontrol grubu öğrencilerinin ise coğrafya dersine yönelik tutumlarına ilişkin görüşlerinin öncelikli öğrenme stillerine göre anlamlı bir farklılık (p<.05) gösterdiği görülmüştür. Bu farklılığın I. tip öğrenenler ile II. tip öğrenenler arasında olduğu ve I. tip öğrenenler lehine olduğu belirlenmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin coğrafya dersi iklim ünitesi sontest başarı puanlarının öğrencilerin öğrenme stili tercihlerine göre değişmediği ortaya çıkmıştır. Deney ve kontrol grubunun deney öncesi ve deney sonrası öntest ve sontest toplam iklim ünitesi testi başarı puanlan arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğrencilerin iklim ünitesi başarıları ile ilgili olarak, öntest-sontest ortalama basan puanlan arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. İki ayrı öğretim modelinin uygulandığı deney ve kontrol grubu öğrencilerinin iklim ünitesi testine ait basan puanlarının deney öncesinden sonrasına anlamlı farklılık gösterdiği, yani farklı işlem gruplarında (deney ve kontrol grubu) olmak ile tekrarlı ölçümler faktörlerinin iklim ünitesi testi basan düzeyleri üzerindeki ortak etkilerinin anlamlı (p<.001) olduğu belirlenmiştir. Deney ve kontrol grubunun deney öncesi ve deney sonrası öntest ve sontest toplam coğrafya tutum puanlan arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Öğrencilerin coğrafya dersine yönelik tutumları ile ilgili olarak öntest-sontest ortalama tutum puanlan arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Farklı işlem gruplarında olma ile farklı zamanlardaki ölçümü gösteren faktörlerin öğrencilerin coğrafya dersine yönelik tutumları üzerindeki ortak etkisi anlamlı (p<.001) bulunmuştur.in Bilim Kodu: Anahtar Kelimeler: Coğrafya Öğretimi, 4MAT Öğretim Modeli, Öğrenme Stili, Öğretim Stili, Yarıküresel Beyin Önceliği Sayfa Adedi: 230 Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Cemalettin ŞAHİN rv ABSTRACT The purpose of this study was to investigate the effect of the 4MAT teaching system on students' attitudes towards and success in geography during teaching Climate and Atmosphere of a 9th grade geography course. Also, a possible relationship between students' learning styles and their success in this course unit and attitudes towards geography has been investigated. The data for this study were gathered through a survey instrument and an experimental design. The geography attitude scale was administered 87 9th grade students in Ankara High School. `LSI` was administered to a total of 500 students in 8 public general high school in Ankara. A descriptive statistics was obtained in data analysis. The data reveals that 75% of the students had a positive attitude towards the geography course. It was also determined that the geography teachers infrequently employed teaching methods that are suitable for students' learning styles. The data also revealed that 42.7% of the students preferred the analytic learning style, while 25.8% imaginative learning style, 23.6% common sense learning style, and 7.9% dynamic learning style. 168 students were involved in the experimental part of the study. The students were randomly grouped into the experimental and control groups. The experimental group was consisted of 89 students and the Climate and Atmospher unit of the course was taught to them in accordance with the 4MAT teaching system during an 8 week period, a total of 16 class hours. On the other hand, the control group was consisted of 79 students and were taught the same unit according to the traditional method. The geography attitude scale and a Climate geography achievement test were administered to the students as both pre and post-tests before and after the unit. Additionally, Kolb's Learning Styles Inventory was administered in order to determine students' learning styles. In the data analysis t-test, one way ANOVA, and both ways analysis of variance (repeated measures) were used.An examination of the relationship between gender and preferred learning styles showed that there is no gender specific preferred learning style in both experimental and control groups. Students' attitudes towards the geography course, in the experimental group, did not reveal a difference according to their preferred learning styles. However, in the control group, there existed a significant difference (p<.05). This difference was due to type I and type II learners, favoring the former. In both experimental and control groups post-test achievement scores were not different according to students' learning styles. There existed a difference in Climate geography unit pre-test post-test achievement scores between the experimental and control groups. In relation to students' Climate geography unit achievement, there was a difference in mean scores between pre and post-tests. There was a difference between pre and post-test scores among the two groups. That is, the cumulative effect of being in different treatment groups and factors of repeated measures on student achievement were statistically significant (p<.001). There isn't a significantly difference in students attitudes towards geography course pre-test, post-test total scores between the experimental and control groups. In relation to students' attitudes toward geography course, there was a difference in mean scores between pre and post-tests. There was a difference between pre and post-test scores among the two groups. That is, the cumulative effect of being in different treatment groups and factors of repeated measures on student attitudes toward geography were statistically significant (p<.001). Science Code: Key Words: Geography Teaching, 4MAT Teaching Model, Learning Style, Teaching Style, Hemispheric Brain Preference Page Number: 230 Adviser: Prof. Dr. Cemalettin ŞAHİN
Collections