Anadolu ticaret meslek lisesi dış ticaret bölümü öğrencilerinin iş hayatına geçiş ile ilgili beklentilerine ilişkin bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışma ile Milli Eğitim Bakanlığı Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğüne bağlı Anadolu Ticaret Meslek Lisesi Dış Ticaret Bölümü öğrencilerinin aldıkları mesleki eğitim sonrasında iş hayatına geçiş ile ilgili beklentileri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bireye, ilgi, istek ve kabiliyetleri doğrultusunda, iş hayatında geçerliliği olan bir mesleği öğretmek için gerekli bilgi, beceri ve iş alışkanlığı kazandırma ve bireyin işi bir araç olarak kullanarak yeteneklerini çeşitli yönleri ile geliştirme süreci olan mesleki eğitim, toplumumuzda çok köklü bir geçmişe sahiptir. Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü' ne bağlı okullarda okuyan öğrencilerin iş hayatının taleplerine uygun olarak yetiştirilmesi ticaret meslek eğitiminin en önemli amacıdır. Bireylerin, iş hayatının ve toplumun ihtiyaçlarına göre yetiştirilmesi, yetiştirildikleri mesleklerde isabetli ve ileriye dönük planlamalar yaparak çalışması ülke kalkınmasına da büyük yararlar sağlayacaktır. Araştırma bulguları; Anadolu Ticaret Meslek Liselerinin Dış Ticaret Bölümünde verilen eğitimin öğrencilerin beklentileri ve amaçlarına uygunluğunun ortaya çıkarılması yönünden önem taşımaktadır. Araştırma zaman, maliyet kısıtlan ile anketin geri dönüşümü de dikkate alınarak bölge kriteri esasına göre 8 (Balıkesir, Denizli, Eskişehir, Ankara, İstanbul, Mardin, Kars, Tokat) ildeki A.T.M.L. Dış Ticaret Bölümünde 2001-2002 öğretim11 yılında öğrenim gören lise son sınıf öğrencilerinin 25 9 'unun konuyla ilgili değerlendirmelerini içermektedir. Öğrencilerin konuyla ilgili görüş ve düşünceleri amaca uygun olarak geliştirilen anket formu yoluyla sağlanmıştır. Ill ABSTRACT The main objective of this Research hereby, is to reveal the expectations of the last grade students in Foreign Trade Departments of Anatolian Trade High Schools affiliated by the Directorate General for Trade and Tourism Education under the Ministry of National Education, on transfer into business life following intensive vocational education curricula. Vocational education which is, in fact, a development progress aiming at ensuring individuals use their professions as a tool to improve themselves in the future and acquire all knowledge, skills and job related habits required for learning a common profession in business life in accordance with interests, willingness and talents of the individuals, has a deep background in our society. Growing up and teaching students in schools affiliated by the Directorate General for Trade and Tourism Education in compliance with the needs of business life demands, is the most privileged and crucial goal of the trade vocational training. Moreover, growing up all individuals in compliance with the demands of business life and the society; and ensuring these individuals work in their professions with logical and future based planning, will contribute an enormous benefit for the country development. The findings of this research have a great importance in revealing the appropriateness of the education provided in Foreign Trade Departments of Anatolian Trade High Schools with the expectations and objectives of the students.IV This research covers the comments and points of views of 259 last grade students provided with vocational education in Foreign Trade Departments of Anatolian Trade High Schools in 8 provinces (Balıkesir, Denizli, Eskişehir, Ankara, Istanbul, Mardin, Kars, Tokat) during 2001-2002 Academic Year based upon the regional criteria together with period, cost limitations and feedback of the questionnaire applied. The comments and points of views of these students have been received though a questionnaire prepared in compliance with the goals of this Research.
Collections