İlköğretim 6, 7, 8. sınıflarda Türkçe dersi yazılı sınav soruları üzerine bir değerlendirme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada eğitim- öğretim çalışmaları doğrultusunda problem durumları belirlenmiş ve problem durumlarına ilişkin geliştirilen yöntemlerle Türkçe derslerinde yazılı sınavlarda sorulan soruların nitelikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Öncelikle ölçme ve değerlendirme ve soru sorma becerileri ile ilgili literatür değerlendirilmiştir. Kuramsal alt yapı oluşturulduktan sonra araştırmanın sınırlılıkları çerçevesinde, ilköğretim okulları 6.,7. ve 8. sınıflarda uygulanmış olan yazılı sınav örnekleri araştırma evreni olarak belirlenmiştir. Bu evrenden rastlantısal örneklem yoluyla 5 okul seçilmiştir. Seçilen okullardan alınan Türkçe dersi yazılı sınav örnekleri, sınavda kullanılan araç metnin özellikleri, soruların hangi dil becerisinden kaçar adet sorulduğu, programda belirtilen davranışlara uygunluğu ve bilişsel alan basamaklarına dağılışı bakımından incelenmiştir. Araştırma bulguları ışığında, Temel Eğitim Okulları Türkçe Eğitimi Programında ifadesini bulan soruların öğrencileri daha üst öğrenmelere götürmesi gerektiği ilkesine uymadığı görülmüştür. İncelenen toplam 759 sorunun anlama becerisi davranışlarına uygunluk oram %63, dilbilgisi becerisi davranışlarına uygunluk oram %68 ve anlatım becerisi davranışlarına uygunluğu da %38 olarak tespit edilmiştir. Soruların bilişsel alan basamaklarına dağılımına bakıldığında en çok bilgi basamağında soru sorulduğu görülmüştür. ABSTRACT In this research, problems related to education-instruction studies have been determined. Then, the methods related to these problems have been found out, as well as the qualities of the questions in written examinations in Turkish courses. First of all, the literature on asking questions and evaluation skills has been analysed. After the theoretical background of this research has been constructed, the written examinations in Turkish Courses of 6th, 7th and 8th grades of elementary schools have been selected as target population of this research. After that, 5 elementary schools have been chosen from this population by using random sampling method. Finally, questions in written examinations -held in Turkish Courses in these sample schools- have been analysed in terms of the article characteristics, the questions related to language skills, the convenience of the behaviours and distribution of thought scopes. According to the findings of the research, written examination questions are not convenient to the principle that takes place in Basic Education Schools' Turkish Education Programme, which states that 'the questions must prepare the students to the next instructions'. Totally 759 questions have been examined and it is determined that 63% percentage of them are convenient to understanding skills, 68% percentage of them are convenient to grammar skills and 38% percentage of them are convenient to expression skills. When the questions have been examined in terms of the levels of thought scopes, it has been observed that questions on knowledge level have been asked for the most part.
Collections