Köy, kasaba ve şehir yerleşim yerlerinde, Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların mukayesesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Dünyanın birçok ülkesinde olduğu gibi, ülkemizde de kırsal ve kentsel yerleşim birimleri bulunmaktadır. Köy, kasaba ve şehir olarak belirginleşen yerleşim yerleri, nüfus oranına, sosyo-ekonomik özelliklere, geçim kaynaklarına göre özel bir yapı kazanmıştır. Cumhuriyetin ilk yıllarına göre köy nüfusu oranı bugün %35 seviyelerine inmiştir. Şehirleşmede görülen hızlı gelişme ve köy nüfusunun azalması, eğitim öğretim alanında da etkili olmuştur. Köy, kasaba ve şehrin kendine özgü yaşam şekli, buralarda yaşayan insanların sosyo-ekonomik düzeyleri ve eğitim-öğretim hizmetlerinden yaralanabilme imkânları arasında farklar vardır. Bu farklar pek çok yönüyle şehir lehine, bazı yönleriyle ise köy ve kasaba lehinedir. Demokratik bir toplumun bir gereği olarak bütün fertlere eşit eğitim öğretim imkânlarının sağlanması gerekir. Yukarıda ifade edilen nedenlerden dolayı yapılan bu araştırmada köy, kasaba ve şehirde yaşayan öğrencilerin; okuduğunu anlama ve yazılı anlatım beceri seviyelerinin tespit edilmesi köy, kasaba ve şehir yaşamının bu beceri üzerindeki etkileri, ailenin sosyo-ekonomik durumu, öğrencilerin sosyal boyutu, öğrenci ile aile arasındaki ilişkiler, çevrenin okula ve öğrenciye etkisi, ilköğretim ikinci kademe üzerinde ölçülmeye çalışılmıştır. Çalışmanın amacı, öğrencilerin ana dili eğitimini daha iyi almalarına yardımcı olmaktır. Araştırmanın sonucunda; köy, kasaba ve şehir öğrencilerinin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım beceri seviyelerinde, özellikle 7., ve 8. sınıflarda belirgin farkların olduğu ortaya çıkmıştır. Okuduğunu anlama başarısı (8. sınıflarda) köyde %36, kasabada %32 iken şehirde %73'tür. Yazılı anlatım becerisi (8. sınıflarda) ise köy de %40,11 kasabada %22 iken şehirde %57'dir. Özellikle köy ve şehir yerleşim yerinde basan farklılığı 6. sınıflarda görülmemektedir. Bu da bize (İlköğretim 1. kademede) basanda büyük derecede öğretmenin etkili olduğunu göstermektedir. Okuduğunu anlama başarısı (6. sınıflarda) köy de %49 iken şehirde %53'tür. Öğrencilere anket aracılığıyla yöneltilen soruların cevaplarına bakıldığında, birçok açıdan kent öğrencilerinin köy öğrencilerine göre daha avantajlı ve ileri seviyede olduğu görülmektedir. 8.sınıflardaki öğrencilerden `okuduğunu anlama` becerisi bakımından şehirli öğrencilerin başarılı olmasında yaşanılan yerin sosyo-ekonomik ve kültürel konumun etkisi büyüktür. Anket ve test sonuçlan incelendiğinde, öğrencilerin başarısında (bulundukları yerleşim yerine bağlı olarak); okul, aile ve çevre faktörünün etkili olduğu görülmektedir. Ill ABSTRACT As it is the same in many countries of the world, there are rural and urban settlement units in our country as well. Those settlement places which reveals itself as village, town or city gains special structure due to the population proportion, social economical features and means of living. Compared to the initial years of the Turkish Republic, the rural population today swings around 35 %. The rapid development in cities and decreasing population in rural areas affected the field of education as well. There are differences between the life styles, social and economical levels and educational opportunities of the urban and rural areas. This increase of the differences giving the advantage to urban life in many ways, and to rural life in some ways. In accordance with a democratic society, equal education opportunities should be provided. The research which is done due to the reasons expressed above aims to determine the writing, reading and comprehension skill levels of students living in the village, town or cities, the effects of urban and rural lives on this skill intelligent these students, social and economical conditions of the family, the social lives of these students, family relations between the student and its family, the effects of environment to the school and family are measured on secondary school students. The aim of this study is to help the students acquire a better native language education. The research has observed that there is a remarkable difference between the writing, reading and comprehension skills of the students living in urban and rural areas especially in the 7th and 8th grades. Comprehension skill level (in 8th grades) is 36 % in villages, 32 % in towns and 73 % in cities. Meanwhile, composition skill level (in 8 grades) are 40IV % in villages, 22 % in town, 57 % in cities. The comprehension skills (in 6th grades) is 49 % in the rural while it is 53 % in the urban. Differences in 6th grades students' comprehension skill has been recognized success full especially in the rural and urban settlements. This result points us that the teacher is very effective for success in the primary schools. The answers to the survey questions points that the students living in cities have more opportunities than those living in villages and the former ones have a more advanced level than the latter. When the survey and test results ware examined, it was seen that school, family and environmental factors (due to the residence) affects students' success. From the point of comprehension skills in 8th grade students, the social, economical and cultural factors affects remarkably due to the success of the students living in urban areas.
Collections