Elektronik ticarete geçiş ve uygulamada personel eğitiminin önemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği'nin Dış Ticaret Eğitimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans çalışmaları için öngördüğü bu araştırma, elektronik ticaretin gelişim süreci hakkında bilgi vermek ve elektronik ticarette istihdam edilecek olan personelin eğitimi konularını kapsamaktadır. Elektronik ticaret işletmeler ve özellikle küçük ölçekli işletmeler için büyük önem taşımaktadır. 21. yy.a damgasını vuran en önemli iki gelişme, ekonomide küreselleşme ve bilgi teknolojisinin gelişmesi olmuştur. Bu gelişmeler elektronik ticarete uyum ve kullanım açısından işletmelerin karşısına çözüm gerektiren zor bir sorun olarak ortaya çıkmıştır. Özellikle küçük firmaların, risk alma oranlarının düşük ve yeni teknolojilere yönelik yatırımların pahalı olması mali açıdan bu firmaları zorlayıcı bir unsur olarak görülmektedir. Yine uygun prosedürlerin eksikliği, bilgi ağlarına erişimlerinin olmaması, ticari destek hizmetlerinin yetersizliği, e-ticaret uzman personeli olmaması nedeniyle ulusal ve uluslararası ticaretin dışında kalabilmektedirler. Firmaların yurtiçi ve yurtdışında daha etkin ticaret yapabilmeleri için e-ticaret pazarındaki fırsatların tanıtılması, teknik ve personel olarak daha iyi donatılmaları şarttır. Yöneticilerin ve personelin e-ticaret alanında eğitilmeleri gerekmektedir. Araştırmada e-ticaretin işletmeler için bir gereklilik olduğu ve ticaretin bu yönünde başarıya ulaşabilmeleri için uzman personele ihtiyaç olduğu görülmüştür. ABSTRACT Gazi University, Institute of Education Science, Governing Statutes of Graduate Education have kept in mind this research for the study of Education of Foreign Trade Parentscience Branch Higher Education. This research has been prepared in order to give information about the development process of electronic commerce, to bring up the necessity of electronic commerce for busines, to make the sectors developing in this field a current issue, to explain how of busines is affected by electronic commerce and how busines can be effective in the market by using electronic commerce, to point the education of personnels who are employed or will be employed and the methods of its. E-commerce has a great significance for busines. The facts that economy became more global and the technology of information developed and became more widespread have left their marks on the late 21th century. In the next terms, e-commerce will carry these improvements too far. These improvements, from the point view of adaptation to the e-commerce and of using, have came to the scene in front of busines as a difficult problem which necessiates to be solved. The fact that busines is composed of the small firms, reduces the rate of having risk. The costliness of the investments towards new technology directs the firms towards to the e-commerce. Moreover, because of the lack of suitable procedure and the communication of information net work, the insufficiency of commercial support services and the absence of expert personel in the e-commerce, firms are staying out of the national and international trade. To be able to make an efficient trade not only in the domestic markets but also in the abroad, it is necessary to make a presentation of opportunities in the e-commerce market, to train the managers and personnels of busines in terms of e-commerce. In the research, the necessity of the e-commerce for busines has been seen and also it has been seen that it is very important to have expert personnels in order to be successful.
Collections