Lise I. sınıf öğrencilerinin çözeltiler konusunu kavramaları üzerine laboratuar destekli öğretim yönteiminin etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmanın amacı; lise 1. sınıf öğrencilerinin çözeltiler konusunu kavramaları üzerine, Geleneksel Öğretim Yöntemi ile Laboratuar Destekli Öğretim Yönteminin etkilerini karşılaştırmaktır. Laboratuar Destekli Öğretim Yöntemi kendi içinde; günlük yaşamda kullanılan madde ve malzemelerin kullanılmasıyla uygulanan Laboratuar Destekli Öğretim Yöntemi ve laboratuardaki madde ve malzemelerin kullanılmasıyla uygulanan Laboratuar Destekli Öğretim Yöntemi olmak üzere ikiye ayrıldı. Bu durum iki farklı yöntem olarak düşünüldü. Böylece Geleneksel Öğretim Yöntemi, günlük yaşamda kullanılan madde ve malzemelerin kullanılmasıyla uygulanan Laboratuar Destekli Öğretim Yöntemi ve laboratuardaki madde ve malzemelerin kullanılmasıyla uygulanan Laboratuar Destekli Öğretim Yönteminin çözeltiler konusunu kavramada, başarıya olan katkıları karşılaştırıldı. Araştırma, Ankara'nın Gölbaşı İlçesi'ndeki Dr. Şerafettin Tombuloğlu Lisesi'nde yabancı dil ağırlıklı öğrenim gören üç lise 1. sınıf şubesinde, toplam 76 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirildi. Çalışma, 2003-2004 öğretim yılı 1. yarıyıl döneminde uygulandı. Çalışmanın başlangıcında her üç sınıfa da bilimsel işlem becerilerini ölçmek için, Bilimsel İşlem Beceri Testi (BİBT), zihinsel gelişim düzeyleri ile fen ve matematik alanlarmdaki yeteneklerini ölçmek için, Mantıksal Düşünme Yetenek Testi (MDYT) ve çözeltiler konusuyla ilgili ön bilgilerini saptamak için Çözeltiler Kavram Testi (ÇKT), ön test olarak uygulandı. Bu testlerin uygulanmasındaki bir başka amaç ise; araştırma kapsamındaki öğrenciler arasında testlerin ölçtükleri nitelikler açısından fark olup olmadığını ve bu niteliklerin çözeltiler konusunu kavramaya katkılarını tespit etmekti. Çözeltiler konusunun öğretiminde; Geleneksel Öğretim Yönteminin uygulandığı sınıf Kontrol grubu, laboratuardaki madde ve malzemelerle deneylerin yapıldığı Laboratuar Destekli Öğretim Yönteminin uygulandığı sınıf Deney 1 grubu, günlük yaşamda kullanılan madde ve malzemelerle deneylerin yapıldığı Laboratuar Destekli Öğretim Yönteminin uygulandığı sınıf Deney 2 grubu olarak alındı. ÇKT, çözeltiler konusunun öğretiminden sonra her üç gruba da son test olarak uygulandı.Araştırmanın sonucunda elde edilen veriler, SPSS (Statistical Package for Social Science) bilgisayar programı kullanılarak değerlendirildi. Araştrrmamn hipotezleri; Ancova (Analysis of Covariance) analizi ve t testi kullanılarak test edildi. Sonuçların değerlendirilmesi 0,05 anlamlılık düzeyinde yapıldı. Araştırma sonucunda; Laboratuar Destekli Öğretim Yöntemlerinin kullanıldığı Deney 1 ve Deney 2 gruplarındaki öğrencilerin çözeltiler konusu ile ilgili başarılarının, Geleneksel Öğretim Yönteminin kullanıldığı Kontrol grubundaki öğrencilere göre daha yüksek olduğu görüldü. Günlük malzemeler kullanılarak Laboratuar Destekli Öğretim Yönteminin uygulandığı sınıfın başarısı ile laboratuarda bulunan madde ve malzemeler kullanılarak Laboratuar Destekli Öğretim Yönteminin uygulandığı sınıfın başarısı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamadı. Ancak günlük malzemelerden temin edilerek Laboratuar Destekli Öğretim Yöntemrnin kullanıldığı sımftaki öğrencilerin, kimya dersine olan tutumlarınm; Geleneksel Öğretim Yönteminin ve laboratuar malzemeleri kullanılarak uygulanan Laboratuar Destekli Öğretim Yönteminin kullanıldığı smıflardaki öğrencilere göre daha pozitif olduğu araştırmacı tarafından gözlendi. Öğrencilerin mantıksal düşünme yeteneklerinin çözeltiler konusunu anlamalarında olumlu etkisi olduğu, bilimsel işlem becerilerinin ve ön bügüerinin ise etkili olmadığı tespit edildi. ıı ABSTRACT The purpose of this study is to compare the effect of traditional exposition and laboratory supported teaching methods upon the misconception of the high school 9th grade students related to solutions. The laboratory supported teaching method was divided into two categories as the laboratory supported method by the use of the everyday material available in our homes and the laboratory method by the use of the material present in the laboratory. They were regarded as the two different modes of education and the effects of these tow different approaches upon the perception and the success of the students related to solutions were separately compared. The study was carried out on 76 ninth grade students of Dr. Şerafettin Tombuloğlu High school located in Gölbaşı town of Ankara in the first tem of 2003 - 2004 academic year. Before the study the students were subjected to Scientific Process Skill Test (SPST) in order to evaluate their scientific process skills, Logical Thinking Capacity Test (LTCT) in order to measure their mental development and their mathematical and scientific capacities and Solutions' Concept test (SCT) in order to determine their prior knowledge about solutions. The purpose of these tests were to determine whether there were any differences in the capacities of the students and whether these differences effect their perception of the concepts related to the solutions. The students were separated into three classes as the control groups which were taught with the traditional method, experimental group 1 which were taught with the laboratory supported teaching method by the use of the materials present in the laboratory and the experimental group 2 which were taught laboratory supported teaching method by the use of the materials available in their homes. The Solutions' Concept test (SCT) was applied as the final test to all three groups. The data obtained as a result of this study were evaluated by the use of SPSS (Statistical Package for Social Science) software. The hypothesis of the study was mdetermined by Ancova (Analysis of Covariance) analysis and t- test. The results were evaluated at 0.05 significance level. The results indicated that the success rates of the experimental groups 1 and 2 students taught with the laboratory supported teaching method were higher than those of the control group taught with the traditional exposition method. There was not a significant difference between the success rate of the experimental groups taught with the use of laboratory material and the material available in their homes. However the worker observed that the students, taught with the everyday materials, developed more positive attitudes towards the chemistry subject than those taught with material present in laboratory. The logical thinking capacities of the students were found to have an positive effect upon their perception of the concepts related to solutions while their scientific process skills and their prior knowledge did not have a significant contribution to it. IV
Collections