Orta öğretim birinci sınıf dil ve anlatım dersi yazılı sınav soruları üzerine bir alan araştırması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBu çalısma ile, Dil ve Anlatım dersi yazılı sınavlarında kullanılan soruların ölçmeve degerlendirme niteliklerinin ortaya konulması amaçlanmıstır.Örneklem olarak Kırsehir ili belirlenmis ve soruların niteliklerinin ortayaçıkarılması için örneklemde yer alan 38 Türk Dili ve Edebiyatı ögretmeninden 2006-2007egitim ögretim yılı I. dönemine ait 555 yazılı sorusu toplanmıstır. 9. sınıf Dil ve Anlatımdersi yazılı soruları toplandıktan sonra ögretmenlere 50 maddelik bir anket uygulanmıstır.Bu anketin I. bölümünde mezun olunan okul, bölüm, cinsiyet, kıdem yılı, ölçme vedegerlendirmeye yönelik hizmet içi egitim alınıp alınmadıgı hususu ile ilgili sorular yeralmaktadır. Anketin II. bölümünde ise ögretmenlerin ölçme ve degerlendirme konusundatutumlarını ortaya çıkarmaya yönelik sorular bulunmaktadır. I. bölümdeki kisisel bilgilerile II. bölümdeki sorulara verilen cevaplar karsılastırılmıstır. Ögretmenlerin ölçme vedegerlendirme ile ilgili görüslerinin cinsiyet, mezun olunan okul ve bölüm, hizmet içiegitim alıp almama gibi kisisel bilgiler ile anlamlı bir iliskisi tespit edilememistir, ancakkıdem yılı ile ölçme ve degerlendirme nitelikleri arasında dogru yönde bir anlamlılıgınoldugu tespit edilmistir. Yazılı sınavlarda hazırlanan soruların niteliklerinde 21-25 yılkıdem ile 6-10 yıl kıdem arasında birinci lehine anlamlı fark oldugu bulunmustur. Yanihizmet süresi daha fazla olan ögretmenlerin ölçme degerlendirme bakımından dahanitelikli sorular sordukları söylenebilir.Egitim-ögretim yılının I. döneminde okullardan toplanan sorular, Bloom'untaksonomisi esas alınarak sınıflandırılmıstır. Toplanan 555 sorunun 305'inin (%54,95)bilgi, 37'sinin (%6,66) kavrama, 206'sının (%37,11) uygulama, 3'ü (%0,54) analiz, 4'ü(%0,72) sentez düzeyindedir. Degerlendirme düzeyinde soru ise tespit edilememistir.Ögretmenlerin anket sorularına verdikleri cevaplardan elde edilen veriler ile yazılısorularının arastırmacı tarafından degerlendirmesinden elde edilen verilerkarsılastırılmıstır. Bu verilerin karsılastırılması sonucunda ögretmenlerin teorik bilgileriile uygulamaları arasında farklılıklar oldugu tespit edilmistir. ABSTRACTIn this research, measurement and evaluation quality of Language and Expressioncourse essay examination questions were investigated.To identify the quality of questions, totally 555 essay questions from 38 TurkishLanguage and Literature course teachers from Kırsehir were collected in 2006-2007 firstsemester. Also a questionnaire which consisted of 50 items was applied to these teachers.In the first part of the questionnaire, there were questions to collect general informationabout teachers. In the second part, there were questions to identify the attitudes ofteachers towards measurement and evaluation. Then, the answers for the first part of thequestionnaire and the second part were compared. There was not a significantrelationship between the mesarument and evaluation quality of essay questions andpersonal properties such as gender, the universty and department graduated from andinservice training attended. On the other hand, a significant relationship between themeasurement and evaluation quality of exam questions and seniority of teachers wasfound. The quality of questions prepared by teachers with 21-25 years seniority werefound higher than the questions prepared by teachers with 6-10 years seniority.The questions collected from teachers in the first semester were classifiedaccording to the Bloom?s taxonomy. 305 (%54,95) of questions were in knowledge level,37 (%6,66) of questions were in comprehension level, 206 (%37,11) of questions were inapplication level, 3 (%0,54) of questions were in analysis level and 4 (%0,72) ofquestions were in synthesis level. In addition, there were no questions found in evaluationlevel.Lastly, data collected from the answers given to the questionnaire by teachers anddata collected from evaluation of essay questions by the researcher were compared. As aresult, it was found that there is a difference between the theoritical knowledge ofteachers and their applications.
Collections