Görsel sanatlarda üstün yetenekli çocukların sanat eğitimi ile ilgili öğretmen görüşleri ve değerlendirmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada görsel sanatlarda üstün yetenekli çocukların sanat eğitimi ile ilgili ülkemizde yapılan çalışmalar araştırılarak, üstün yetenekli bireylerin eğitim aldığı Bilim ve Sanat Merkezleri ile Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri resim/resim-iş öğretmenlerinin konu ile ilgili görüşlerinin neler olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmaya katılmayı kabul eden 31 Bilim ve Sanat Merkezi resim/resim-iş öğretmeni ile 38 Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri resim/resim-iş öğretmenlerine 11 sorundan oluşan bir anket uygulanmıştır. Betimsel yöntem kullanılarak hazırlanan bu çalışmada veriler; anket, gözlem ve görüşme yöntemlerinin bir arada kullanılmasıyla elde edilmiştir.Yapılan araştırmadan elde edilen bulgulara göre, araştırmaya katılan resim/resim-iş öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğu üstün zeka ve üstün yetenek kavramını ?yaşının üzerinde zihinsel performans gösterebilenler? olarak algıladıkları, görsel sanatlarda üstün yetenek kavramını ise ?farklı bakış açısı ve algıya sahip olan, doğru gören, doğru ifade edebilen ve yorumlayabilenler? olarak algıladıkları belirlenmiştir.Üstün yetenekli çocukların eğitimi konusunda Bilim ve Sanat Merkezleri resim/resim-iş öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğunun hizmet içi eğitim seminerleri aldıkları, Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri resim/resim-iş öğretmenlerinin ise konuyla ilgili herhangi bir özel eğitim almadıkları tespit edilmiştir. Görsel sanatlarda üstün yetenekli çocukların eğitimi konusunda ise, herhangi bir özel eğitim almadıkları belirlenen resim/resim-iş öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklara sanat eğitimi verecek öğretmenlerin özel eğitim almaları gerektiği görüşünde oldukları tespit edilmiştir.Araştırmaya katılan resim/resim-iş öğretmenlerinin büyük çoğunluğu görsel sanatlarda üstün yeteneğe sahip çocuklara sanat eğitimi verecek öğretmenlerin, alanına hakim, bilgili, deneyimli eğitimciler olması gerektiği ve bu çocuklara okul öncesinden itibaren başlayan bir eğitim verilmesi gerektiği görüşünde olduklarını belirtmişlerdir.Üstün yetenekli öğrencilere sanat eğitimi verilen okulların mimari yapılarının sanat eğitimine uygun olmadığı, bu okulların yeterli araç-gereç ve donanıma sahip olmadığı, uygulanmakta olan ders süresinin yetersiz olduğu, bunun da eğitime olumsuz yansıdığı, görüşüne katılan öğretmenler, sanat eğitimine uygun bir mimari yapının oluşturulması, ders sürelerinin artırılması gerektiği ve okulların sanat eğitiminde ihtiyaç duyulabilecek araç?gereçler ile donatılması gerektiği görüşünde oldukları belirlenmiştir.Sonuç olarak sanatta üstün yetenekli çocukların ülkenin önemli insan kaynaklarından olduğu, bu çocukların özel bir eğitime ihtiyaç duyduklarının kabul edilmesi ve bu çocukların kaybolup gitmemeleri için yetkililerin girişimde bulunmaları gerekmektedir.Anahtar kelimeler: Sanat, eğitim, sanat eğitimi, görsel sanatlar, üstün yetenek, görsel sanatlarda üstün yetenek In this research,it has been aimed to make clear what Science and Art Centres and Anotolian Fine Arts High School art teachers think about the subject in visual arts researching the works related to art education in our country.The public survey consisting 11 questions was applied whom accepted to participate in research consisting of 31 Science and Art Centre teachers of art.The datums were collected using descriptive method of public survey and interview altogether in this research .According to the findings got from this research, it has been made clear that the majority of art taechers participated in research perceive the concept of inteelect and gifted and talanted asthose who shows intellectual performance beyond his/her old'and they perceive the concept of competent as those who have different points of view and perceive and getting right ones arond them and interpreting correctly.İt has been determined that the great majority of art teachers in Science and Art Centres have taken in-service training education seminar about the education of gifted and talanted chidren and it has been determined that art teachers in Anotolian Fine Arts have not taken private education for training competent children.And they agreed with this idea that teachers who have not taken special education for gifted and talanted children should take it.The great majority of the art of drawing and picture teachers participated in the research have suggested that teachers who will train gifted and talanted children to teach them in education of art in visual arts should be master in his/her branch ,well-informed and experienced educator and they have emphasized that those children should have education which starts before pre-school.İt has become definite that architecture form of schools in which education of art is given is not convenient for gifted and talanted students ,these schools have not enough equipment ,the time given for processing lesson is not enough and the view of those factors effect education in a negative way is accepted by teachers.And it has become definite that teachers agree with the view that it is necessary to form architecture construction suitable for education of art lengthing/extending lesson duration and schoolsshould be eqipped in art training. As a conclusion ,it has been necassary that gifted and talanted childreb are important /significant human sources of the country and it is necassary to accept that these children need to accept that a private education and executivesshold make an enterprise to not lose those children.Key words :Art, Education, Education of Art, visual Arts ,Talentet, Gifted, Talentet and Gifted in Visual Arts.
Collections