Ortaöğretim öğrencilerinin benlik algı düzeyleri ile sürekli öfke ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Kastamonu İli İnebolu İlçesi'ndeki ortaöğretim öğrencilerinin benlik algıları ile sürekli öfke ve öfke ifade tarzları düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmada ele alınan değişkenler benlik algısının alt boyutları ile sürekli öfke ve öfke ifade tarzları düzeyleridir. Öğrencilerin anne babaları arasında belirgin bir sosyo-ekonomik düzey farkı olmadığı için bu durum bağımsız değişken olarak ele alınamamıştır.Araştırma, 2007-2008 eğitim öğretim yılında, İnebolu'da ortaöğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan 1496 öğrenciden seçkisiz olarak belirlenen 308 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni olan sürekli öfke ve öfke ifade tarzları düzeylerinin belirlenmesi için ?Kendini Değerlendirme Ölçeği? kullanılmıştır. Benlik algılarının değerlendirilmesinde ise ?Offer Benlik İmajı Testi? uygulanmıştır.Bu araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 15.0 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda elde edilen verilere, değişken türüne göre bağımsız gruplar için kulanılan t testi ve çift yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Anlamlılık kontrolü için hata payı olarak .05 kullanılmıştır.Araştırma sonucunda ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören ergenlerin benlik algı düzeylerine göre sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarının farklılaşıp farklılaşmadığına ilişkin olarak, ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören ergenlerin benlik algı düzeyleri yükseldikçe sürekli öfke, öfkeyi içte tutma, öfkeyi dışa vurma düzeylerinin de arttığı, öfkeyi kontrol düzeylerinin ise azaldığı bulgularına ulaşılmıştır.Ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören ergenlerin benlik algılarının alt boyutlarıyla, sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarının alt boyutları arasındaki ilişkiyle ilgili olarak ise, ulaşılan bulgular şu şekildedir: Benlik algısının alt boyutlarından aile ilişkileri, dürtü kontrolü, bireysel değerler, baş etme gücü, beden imgesi, meslek ve eğitim hedefleri, puanları arttıkça, sürekli öfke, öfke dışa puanlarının da arttığı, öfke kontrol puanının azaldığı sonucuna ulaşılmıştır.Duygusal düzey puanı arttıkça; sürekli öfke, öfke içte puanları artış göstermiştir. Ruh sağlığı puanı arttıkça, sürekli öfke, öfke içte, öfke dışa puanları da artmıştır. Cinsel tutumlar alt boyutu, benlik alt boyutlarından puanı arttıkça sürekli öfke ve öfke dışa puanlarının azalma gösterdiği tek alt boyuttur.Benlik algısının alt boyutlarından sosyal ilişkiler puanı ile benlik toplam puanı arttıkça, sürekli öfke, öfke içte, öfke dışa puanlarının arttığı, öfke kontrol puanının azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. In this study, the relations between the self-concept and the state anger and anger expression levels of secondary class students at İnebolu District of Kastamonu Province was examined. The sub-dimensions of self-concept, anger and anger expression levels are considered as variables in this study. As there is no significant difference between the socio-economic level of parents of the students , this situation could not be treated as independent variable.The research was implemented on 308 students randomly designated from 1496 students who are studying in secondary instutions at 2007-2008 education year. To determine the state anger and anger expression leves which is the dependent variable of study, Self-Assesment Scale was used. However for the eveluation of self-concept, Offer Self-Image Test was applied.In this research obtained data was eveluated by using SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 15.0 package program. According to the type of variables, t test and two-way variance analysis which are used for independent groups, were applied on data obtained as a result of the survey. As the margin of error .05 was used for the significance control and p<0,05 situation was highlighted as there is and a significant difference, p>0,05 situtation was highlighted as there is no significant difference.As the result of the research which is about if self-concept level and the state anger and anger expression levels of adolescents studying at the secondary instutions vary or not, it is found that as the self-concepts of adolescents studying at the secondary instutions increase also the state anger, anger-in and anger-out levels increase but the anger control level decreases.The findings about the the relationship between sub-dimensions of self concept and state anger and anger expression levels of adolescents studying at the secondary instution are; as the family relations, impulse control, superior adjustment, mastery, body image, vocational and educational goals point increases also state anger, anger-out points increse and anger control level decreases.As the emotional tone point increases, state anger and anger-in point increases. As the emotional health point increases also state anger, anger-in and anger-out point increases. Sexual attitudes is the only sub-dimension of self-concept, which increases as the state anger and the anger-out point increases.As the total self-concept point and social relations, which is one of the sub-dimensions of self-concept increases, it is found that also state anger, anger-in, anger-out points increases and the anger control level decreases.
Collections