İlköğretim 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersi `Ülkemizin Kaynakları` ünitesinin çoklu zeka kuramına göre öğretiminin öğrenci başarısına etkisi (Kastamonu örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi ?Ülkemizin Kaynakları? ünitesinin çoklu zekâ kuramına göre öğretiminin öğrenci başarısına etkisi başlığı altında çoklu zekâ yöntemi ile yapılandırmacı yaklaşımın öğrenci başarılarına yönelik etkilerini saptamaktır.Araştırma, çoklu zekâ kuramının sosyal bilgiler eğitimindeki etkililiğini ortaya koyabilmek amacıyla, deneysel nitelikte yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2008?2009 eğitim-öğretim yılında Kastamonu ili, Tosya ilçesi 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Kastamonu ili, Tosya ilçesi Namık Kemal İlköğretim Okulu'nun 6/A ve 6/B şubelerinde bulunan 48 öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrencilerin 24'ü deney grubunu, diğer 24'ü ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Araştırmada 6/A sınıfı öğrencileri deney, 6/B sınıfı öğrencileri de kontrol grubu olarak seçilmiştir. 6/A sınıfı olan deney grubuna çoklu zekâ temelli öğretim, 6/B sınıfı olan kontrol grubuna ise yapılandırmacı yaklaşım uygulanmıştır.Araştırmanın sağlıklı uygulanabilmesi amacıyla ders öğretmeni ve öğrenciler çoklu zekâ kuramının ne olduğu noktasında önceden bilgilendirilmiştir. Çalışmanın başlangıcında, deney ve kontrol grubundaki öğrencilere kişisel bilgi formu uygulanmış aynı zamanda öğrencilerin araştırma sonunda nasıl bir farklılaşma gösterdiklerini tespit etmek amacıyla ünite başında ve sonunda olmak üzere hazırlanan çoklu zekâ ve öğrenci başarı testleri uygulanmıştır. Deney grubu sınıfına çoklu zekâ kuramı ilkelerine uygun olarak hazırlanmış ders planından hareketle 6 hafta boyunca ?Ülkemizin Kaynakları? ünitesi işlenmiştir. Deney grubu öğrencileri için oluşturulan eğitim-öğretim ortamları, mümkün olduğunca bütün zekâ alanlarını kapsayacak etkinlikler, görsel-işitsel araç ve gereçler yardımıyla zenginleştirilmiştir. Diğer taraftan deney grubuyla eşzamanlı olarak kontrol grubuna da yapılandırmacı yaklaşım kullanılarak ders anlatılmıştır.Araştırma sonucunda, çoklu zekâ kuramına göre hazırlanmış öğrenme etkinliklerinin uygulandığı deney grubu ile yapılandırmacı yaklaşımın uygulandığı kontrol grubu arasında ?Ülkemizin Kaynakları? ünitesindeki başarıları bakımından deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Zekâ, çoklu zekâ kuramı, yapılandırmacı yaklaşım, sosyal bilgiler eğitimi The aim of this study is to determine the effects of Multiple Intelligence Theory and Constructive Approach on the academical achievements of the sixth grade primary school students.The research is empirical and its aim is to find the effectiveness of the Multiple Intelligence Theory on student success. The population of the study was consisted of the sixth grade students of Kastamonu, Tosya in 2008-2009 education year. The sample set of research was consisted of 48 students who were in 6/A and 6/B classes in Tosya Namik Kemal Primary School. 24 students were in experiment group and 24 of them were in control group. 6/A was chosen as experiment group and 6/B was chosen as control group. The Multiple Intelligence Theory was applied in 6/A and the Constructive Approach was applied in 6/B.To carry out the research more effectively, the students and the teachers of these classes were informed about The Multiple Intelligence Theory. The Personnel Knowledge Form was applied to the students at the beginning of the research and also Success Tests of Multiple Intelligences were applied both before and after the research to know about the different success level of students. By using the lesson plan prepared in the light of Multiple Intelligence Theory, the experiment group studied on the unit ?Sources of Our Country? for about six weeks. The education environment prepared for the experiment group were enriched with different activities for different intelligence groups and with other audio-visual materials. The control group also studied on the same unit by using the Constructive Approach.As a result of the research, there becomes a meaningful difference in the success of students in favor of experiment group in which multiple intelligence oriented activities were applied.Key Words: Intelligence, Multiple Intelligence Theory, Constructive Approach, social sciences education.
Collections