İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin müzik dersine yönelik öz yeterlilik algı ve tutumlarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; ilköğretim ikinci kademede yer alan 6 ve 7.sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik öz yeterlilik algı ve tutumlarını değerlendirmektir.Bu araştırmada, betimsel yöntem içerisinde yer alan tarama modeli kullanılmıştır. Tarama modelleri, geçmişte ya da halen var olan bir durumu var olduğu şekliyle betimlemeyi amaçlayan bir araştırma yaklaşımıdır.Araştırma, 2008-2009 eğitim öğretim yılı içerisinde Kırşehir ilinde bulunan, üst-orta-alt sosyoekonomik çevrenin okullarını temsil eden A, B ve C ilköğretim okulunda gerçekleşmiştir. Araştırmanın evrenini, Kırşehir il merkezinde bulunan ilköğretim okullarının 6 ve 7. sınıf öğrencileri, örneklemini ise belirtilen okullarda öğrenim gören 6 ve 7. sınıf öğrencilerinden 316 öğrenci oluşturmuştur.Örneklemden veri toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilen ve cronbach alpha iç tutarlılık katsayısı 0.943 olarak tespit edilen ?Müzik Dersi Öz Yeterlilik Ölçeği? ile Prof. Dr. Ayfer Kocabaş'ın geliştirdiği ve cronbach alpha güvenirlik katsayısı araştırmacı tarafından 0.75 olarak bulunan ?Müziğe İlişkin Tutum Ölçeği? kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel istatistik, İlişkisiz Örneklemler İçin Tek Faktörlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA), İlişkisiz (Bağımsız) Örneklemler İçin T-Testi, Kruskal Wallis H-Testi, Mann Whitney U-Testi, Spearman-Brown korelasyon katsayısı kullanılmıştır.Araştırmada şu sonuçlar elde edilmiştir:1. İlköğretim 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin genel olarak müzik dersine yönelik öz yeterlilikleri yüksek düzeydedir.2. İlköğretim 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik öz yeterlilikleri ile okulun içinde bulunduğu sosyoekonomik çevre arasında anlamlı bir ilişki yoktur.3. Kız ve erkek öğrencilerin müzik dersine yönelik öz yeterlilikleri arasında anlamlı düzeyde bir farklılık olduğu bulunmuştur.4. 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik öz yeterlilik algıları arasında anlamlı düzeyde bir farklılık vardır ve bu farklılık 6. sınıf öğrencilerinin lehinedir.5. İlköğretim 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin genel olarak müzik dersine ilişkin tutumları olumludur.6. Öğrencilerin tutum ölçeğinden aldıkları puanların, okulların içinde bulunduğu sosyoekonomik çevreye göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır.7. Kız ve erkek öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumları arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur ve bu anlamlı farklılık kız öğrencilerin lehinedir.8. Öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumları ile sınıf değişkeni arasında anlamlı bir farklılık vardır ve bu anlamlı farklılık 6. sınıf öğrencilerinin lehinedir.9. Öğrencilerin müzik dersine yönelik öz yeterlilikleri ve tutumları onların bazı demografik özelliklerine göre farklılıklar göstermektedir.Ayrıca, öğrencilerin müzik dersine ilişkin öz yeterlilik algı ve tutum puanları arasında orta düzeyde, pozitif bir ilişki; müzik dersi akademik başarıları ile öz yeterlilik puanları arasında orta düzeyde, pozitif bir ilişki ve müzik dersi akademik başarıları ile tutum puanları arasında yüksek düzeyde, pozitif bir ilişki olduğu ve bu ilişkilerin istatistiksel açıdan anlamlı olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Öz yeterlilik, müzik dersine yönelik öz yeterlilik, tutum, müzik dersine ilişkin tutum, ilköğretim müzik eğitimi, öz yeterlilik-tutum-başarı ilişkisi. The purpose of this research is to evaluate secondary school students?, in the 6th and 7th grades, self efficacy perceptions and attitudes towards music lesson.In this research, survey model inside the descriptive method has been used. Survey model is a research approach which aims to describe a situation in the past or a situation still existing as it is or it was.This research has been done in A, B, C elementary schools in Kırşehir in 2008 -2009 educational year which represent upper, middle and low class socio-economic environments. The universe of this research is made up of 6th and 7th grade secondary school students in the centre of Kırşehir and the sample of the research is made up of 316 students in the 6th and 7th grades.?Attitude Scale For Music?, improved by Ayfer Kocabaş, of which cronbach alpha interior consistency parameter has been found as 0.75 by the researcher has been used together with ?Music Lesson Self Efficacy Scale?, improved by the researcher to gain data from the sample, of which cronbach alpha interior consistency parameter has been determined as 0.943. Descriptive statistic for the analysis of data, Independent Samples For Variance Analysis With One Factor (One-Way ANOVA), T-Test For Independent Samples, Kruskal Wallis H-Test, Mann Whitney U-Test and Spearman-Brown Correlation Coefficient have been used.These outcomes have been acquired:1.6th and 7th grade secondary shcool students? self efficacy towards music lesson are high in general.2.There is no meaningful relation in between 6th and 7th grade secondary school students? self efficacy towards music and the socio-economic environment in which the school is.3.It has been figured out that there is a difference in meaningfull level between the self efficacy of girls and boys towards music lesson.4.There is a difference in meaningful level between the self efficacy perceptions of 6th and 7th grade students towards music lesson and this difference is in favor of 6th grades.5.6th and 7th grade secondary school students? attitude towards music lesson is positive in general.6.The scores the students have taken in attitude scale differ in a meaningful level according to the socio-economic environment in which the schools are.7.It has been figured out that there is a meaningful difference between the attitudes of girls and boys towards music lesson and this difference is in favor of girls.8.There is a meaningful difference in between the attitudes of students towards music lesson and class variable and this meaningful difference is in favor of 6th grades.9.Self effiacy and attitudes of students towards music lesson show difference according to their some demographic features.Also these have been determined that there is a positive relation in medium level between the scores of students? self efficacy perceptions and attitudes, that there is a positive relation in medium level between music lesson mark and self efficacy scores, that there is a positive relation in high level between music lesson mark and attitude scores and that these relations are meaningful from the statistical view.Key Words: Self efficacy, self efficacy towards music lesson, attitude, attitude towards music lesson, primary music education, relation of self efficacy-attitude-achievement.
Collections