İlköğretim okulu müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Ankara ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Değişimin hızla yaşandığı günümüzde okul müdürlerinin sergilemiş oldukları yöneticilik rolleri de farklılaşmıştır. Okulların etkili ve verimli bir şekilde işlevlerini sürdürebilmeleri için okul müdürlerinin öğretimsel liderlik rollerini gerçekleştirmeleri önemlidir. Okul yöneticilerin tutum ve davranışlarının o kurumda çalışan öğretmeler üzerinde olumlu ya da olumsuz etkileri vardır. Bu noktadan hareket ederek araştırmada, ilköğretim okulu müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırma, tarama modelinde betimsel çalışmadır. Çalışmanın örneklemini, Ankara ili merkez ilçelerinde bulunan resmi ilköğretim okullarında görevli 450 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracının ilk bölümünde, ?Kişisel Bilgiler?; ikinci bölümünde, ?Örgütsel Bağlılık Ölçeği?; üçüncü bölümünde ise, ?Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları Anketi? bulunmaktadır. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesi amacıyla Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı, İlişkisiz Örneklemler t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Tukey-HSD Çoklu Karşılaştırma Testi ve Doğrusal Regresyon analizi yapılmıştır.Araştırmada; örgütsel bağlılığın uyum ve özdeşleştirme boyutu ile hizmet yılı arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. İlköğretim okul müdürleri öğretimsel liderlik davranışlarını çoğunlukla yerine getirmektedir ve öğretmenler çalıştıkları kuruma orta düzeyde bağlılık göstermektedir. Okul yöneticilerinin daha çok öğretim liderliği davranışı sergileyerek öğretmenlerin desteklenmesi ve gelişmesi için somut adımlar atmaları, kişilik ve ödül gücünü kullanmaları öneriler arasında sıralanabilir.Anahtar Kelimeler Liderlik, öğretim liderliği, örgütsel bağlılık Today, that the change has occured rapidly the roles of management that are displayed by the school principals have differentiated. For schools, in order to keep their function efficiently and productively, it is vital to school principals to realize their instutional leadership role. The manners and beheviours of school managements have both negative and positive effects on the teacher working at that instution. From this point, in this research, it has been tried to determine a relationship between instructional leadership behaviours of elementary school principals and organizational commitment of teachers.This study is a descriptive research with a scanning model. The sample of this study is made up of 450 teachers who work in state primary schools in the central districts of Ankara. The first part of data collection is made up of ?Demographic Information?; the second part is made up of ?Organizational Commitment Scale?; and the third part is made up of ?Principal Instructional Leadership Behavior Survey of Teaching?. In order to analyze the sub-hypotheses of the study Pearson Product Moment Correlation Coefficient, Independent Samples t-Test, One-Way Anova (ANOVA), Tukey-HSD Comparison Test, Multiple Linear Regression analyses have been realized.In the research, it is found that there is a meaningful relation between working experience and harmony and identification dimensions of organizational commitment. Elementary school principals generally perform the instructional leadership behaviours and teachers commitment to their institution a level of intermediate. Supporting teachers by displaying more instructional leadership behaviors, realizing clear steps for teachers devoloping, using reward power can be defines as suggestions for principals.Key Words: Leadership, instructional leadership, organizational commitment,
Collections