Ortaöğretim öğrencilerinin biyoloji dersi motivasyon düzeylerine biyoloji öğretmenlerinin sınıf yönetimi profillerinin etkisinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, ortaöğretim öğrencilerinin biyoloji dersi motivasyon düzeylerine biyoloji öğretmenlerinin sınıf yönetim profillerinin etkisinin değerlendirilmesini belirlemektir.Bu araştırmanın evrenini, 2009?2010 Eğitim-Öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı genel ortaöğretim okullarında öğrenim gören 9.,10.,11. ve 12. sınıf öğrencileri ve bu öğrencilerin biyoloji dersini veren biyoloji öğretmenleri oluşturmuştur. Örneklemini ise; Ankara ili merkez ilçelerine bağlı genel ortaöğretim okulları arasından basit tesadüfi yolla seçilmiş 9.,10.,11. ve 12. sınıf öğrencilerinden 3252 öğrenci ve bu öğrencilerin biyoloji dersini veren 110 biyoloji öğretmeni oluşturmuştur.Araştırmada verilerin toplanmasında ölçme aracı olarak Glynn ve Koballa (2006) tarafından hazırlanan ?Biyoloji Dersi Motivasyon Anketi? ve Kris (1996a) tarafından hazırlanmış olan ?Sınıf Yönetimi Profili Envanteri? kullanılmıştır.Araştırmada ölçme araçlarından elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, frekans, bağımsız t-testi, tek yönlü varyans analizi, tek yönlü regresyon analizi ve pearson korelasyon katsayısı analizlerinden ve içerik analizinden yararlanılmıştır.Araştırma verilerinin değerlendirilmesiyle elde edilen genel sonuçlar şöyledir;1- Öğrencilerin ?orta? düzeyde biyoloji dersi motivasyon düzeyine sahip olduğu belirlenmiştir.2- Kız öğrencilerin motivasyon puanlarının erkek öğrencilerin motivasyon puanlarından daha yüksek olduğu saptanmıştır.3- Sınıf düzeyine göre yapılan değerlendirmede 11. sınıf öğrencilerinin biyoloji dersi motivasyonu, en yüksek değerlere sahipken, 9. sınıf öğrencilerinin biyoloji dersi motivasyonu en düşük değerlere sahiptir.4- Öğrencilerin biyoloji dersi motivasyonu, öğrencilerin genel akademik başarı düzeyleriyle doğru orantılı olduğu, başarı düzeyi yükseldikçe motivasyonlarının da arttığı görülmüştür.5- Kadın öğretmenlerin öğrencilerinin biyoloji dersi motivasyon düzeyinin biyoloji öğrenmede sorumluluk, biyoloji öğrenmede güven ve biyoloji sınavlarında endişe boyutları puanları erkek öğretmenlerin öğrencilerinin puanlarından yüksek bulunmuştur. Diğer yandan, erkek öğretmenlerin öğrencilerinin dışsal motivasyon puanları kadın öğretmenlerin öğrencilerinin puanlarından yüksektir.6- Öğretmenlerin kıdem düzeyine göre yapılan değerlendirmede, biyoloji dersi motivasyonu, ?15 yıl ve altı? kıdeme sahip öğretmenlerin öğrencilerinde en yüksek değerlere sahipken, ?16-20 yıl arası? kıdeme sahip öğretmenlerin öğrencilerinde en düşük değerlere sahiptir. Bu sonuç kıdemi yüksek olan öğretmenlerin öğrencilerini motive etmekte problem yaşadıklarını göstermektedir.7- Biyoloji öğretmenlerinin sınıf yönetimi profilleri dağılımının ?orta? düzeyde olduğu belirlenmiştir. Diğer taraftan, tespit edilen ortalamalara göre öğretmenlerin ?orta? düzeyde ?Otoriter Öğretmen?, ?Başıboş Öğretmen? ve ?Aldırmaz Öğretmen? davranışı gösterdikleri belirlenirken, ?yüksek? düzeyde ?Takdir Edilen Öğretmen? davranışı gösterdikleri anlaşılmaktadır.8- Kadın öğretmenlerin sınıf yönetimi puanları, erkek öğretmenlerden yüksektir. Diğer yandan kadın öğretmenler, takdir edilen, başıboş ve aldırmaz öğretmen davranışlarını erkek öğretmenlerden daha çok göstermektedir. Erkek öğretmenlerin otoriter öğretmen davranış puanları, kadın öğretmenlerden yüksek bulunmuştur.9- ?16-20 yıl arası? kıdeme sahip öğretmenlerin sınıf yönetimi ortalamaları en yüksek değerde bulunmuştur. En düşük sınıf yönetimi puanına sahip kıdem ise ?21 yıl ve üzeri? bulunmuştur. Ayrıca, ?16-20 yıl arası? kıdeme sahip öğretmenler takdir edilen, başıboş ve aldırmaz öğretmen davranışlarını diğer kıdem gruplarına göre daha sıklıkla göstermektedir. Otoriter öğretmen davranışını ise en yüksek sıklıkla ?21 yıl ve üzeri? kıdeme sahip öğretmenler sergilemektedir.10- ?Başıboş? sınıf yönetimi profiline sahip öğretmenlerin öğrencilerinin biyoloji dersi motivasyonu yüksek değerlerde bulunurken, ?Aldırmaz? sınıf yönetimi profiline sahip öğretmenlerin öğrencilerinin biyoloji dersi motivasyonu daha düşük düzeyde bulunmuştur.11- Öğrencilerin biyoloji dersi motivasyon puanları ile içsel motivasyon, biyoloji öğrenmeye ilgi, biyoloji öğrenmede sorumluluk, biyoloji öğrenmede güven boyutları arasında yüksek ve doğrusal bir ilişkinin varlığı tespit edilmiştir. Bunun yanında, öğrencilerin biyoloji dersi motivasyon puanları ile dışsal motivasyon boyutu puanları arasında orta düzeyde, öğrencilerin biyoloji dersi motivasyon puanları ile biyoloji sınavlarında endişe boyutu puanları arasında da düşük düzeyde ve pozitif bir ilişkiden bahsetmek mümkündür. Ayrıca, biyoloji sınavlarında endişe boyutu ile biyoloji öğrenmeye ilgi ve biyoloji öğrenmede sorumluluk boyutları arasındaki ilişkiler hariç, tüm boyutlar arasındaki ilişkiler istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur.12- Biyoloji öğretmenlerinin sınıf yönetimi profillerinin, öğrencilerin biyoloji dersi motivasyon düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olmadığı anlaşılmaktadır. Bu sonuç, biyoloji öğretmenlerinin sınıf yönetimi profillerinin öğrencilerin biyoloji dersi motivasyon düzeylerine etkisinin olmadığını göstermektedir. Purpose of this study, secondary school students in biology courses motivation levels of biology teachers in classroom management profile, the impact of an assessment of identifying the teachers' classroom management profile of the students' biology lesson motivation level difference between whether to investigate.The scope of this study, the Ministry of Education in 2009-2010 academic year due to the general secondary school students who attended high school, 9th, 10th, 11th and 12th grade students and biology teachers who teach these students accounted for biology. The sample of this study, due to the central districts of Ankara province, the general secondary schools and high schools were selected randomly from the simple 9., 10., 11. and 12. 3252 students of the biology of individuals and teach these students consisted of 110 biology teachers.?Biology Lesson Motivation Survey? from Glynn and Koballa (2006) and ?Class Management Profile Envanter? from Kris (1996a) is used as an instrument to gather data which needed in the study.Data obtained by the measurement equipments are analyzed with the programs of SPSS 15.0 In the analysis of data, methods of frequency, percentage, independent T test, one-way analysis of variance, one-way regreation analysis and the coefficient of eta kare (effect level) and Pearson Korelasyon are used.General results detected from the data of evaluated research;1. It is determined that the students have intermediate motivation level.2. It is detected that female students have higher motivation points than male students.3. In an assessment of class level, while eleventh year students? motivation of biology lesson have the highest values, ninth year students have least values.4. Students? motivation of biology lesson has a direct proportion with overall academic success. It is seen that while students? level of success increases, their motivations also increase simultaneously5. Students of female teachers? motivation levels of biology lesson are more capable from students of male teachers at responsibility of learning biology, confidence of learning biology and concern levels in biology exams. On the other hand, Students of male teachers? outer motivation points are higher than students of female teachers.6. An assessment which is done upon teachers? seniority level, while ?15 year and below? year experienced teachers has the highest motivation level. ?16-20 year? experienced teachers have the least motivation level. This result shows that experienced teachers have problems with motivation level of class.7. It is determined that level of biology teachers? class managing methods is intermediate. On the other side, according to determined averages , while teachers at intermediate level are determined that they behave as ?authoitarian teacher?, ?idle teacher? and ?unconcerned teacher?. It is understood that expert teachers behave as ?appreciated teacher?.8. Female teachers have higher general points of class management than male teachers. On the other side, female teachers show higher appreciated, idle and unconcerned behaviours than male teachers. It is determined that male teachers has the higher authoritarian teacher points than female teachers.9. It is found that ?16-20? year experienced teachers? class managing averages are the highest level and it is determined that ?21 year and above? experienced teachers have the least point. Besides ?16-20? year experienced teachers show idle, unconcerned and appreciated behaviours more frequently. As for the highest authoritarian teacher behaviour is displayed by ?21 year and above? experienced teachers.10. In biology lecture, motivation of the students of the teachers who have the class management profile of ?free rein? is seen high-level, also motivation of the students of the teachers who have the class management profile of ?unconcerned? is seen low-level.11. It is determined that there is a high-level and directly propotional relation between the motivation points and intrinsic motivation, interest in learning biology, feeling responsible of learning biology, trust on learning biology. Moreover, a middle-level relation between the motivation points of students in biology lecture and the points of the extrinsic motivation magnitute, a low-level and positive relation between the motivation points of students in biology lecture and the concern points in biology examinations can be mentioned. Besides, the relations between the whole magnitutes except the relations between the magnitute of concern in biology examinations and interest in learning biology, feeling responsible of learning biology are seen statistically meaningful.12. It is determined that the class managing methods of biology teachers do not fulfill the motivation levels of the students in biology class. This situation results in noticing that the class managing methods of biology teachers have no effects on the motivation levels of the students in biology class.
Collections