2009 seviye belirleme sınavı (SBS) Türkçe sorularının öğretim programı açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlköğretimin ikinci kademesinde öğrencilere kazandırılması hedeflenen bilgi, beceri ve davranışlar, 2005 Türkçe Dersi Öğretim Programında ayrı ayrı belirlenmiştir. Bunlar, programda dört temel dil becerisi ve dil bilgisi kazanımları olarak yer almaktadır.Millî Eğitim Bakanlığı ikinci kademe öğrencilerinin akademik başarımlarını ölçmek amacıyla her eğitim-öğretim yılının sonunda SBS adıyla merkezî sınavlar yapmaktadır. İlköğretimi bitiren öğrencilerin devam edeceği orta öğretim kurumları belirlenirken bu sınavlarda alınan puanlara da bakılmaktadır.Bu çalışma, 2009 SBS Türkçe sorularının, 2005 İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersi Öğretim Programı ile hangi düzeyde paralellik gösterdiğini ve bu programda tespit edilen kazanımları hangi düzeyde ölçtüğünü belirlemek amacıyla yapılmıştır.Bir ölçme aracının ölçmek istediği özelliği başka değişkenlerle karıştırmadan tam ve doğru olarak ölçmesine ?geçerlilik? denmektedir. Ölçme aracının geçerliliği, o aracın kullanılış amacına hizmet etme derecesi ile ilgilidir. Bu bağlamda 2009 SBS Türkçe Testi'nin geçerliliğini sorgulayan bir çalışma yapılmamıştır.?2009 Seviye Belirleme Sınavı Türkçe soruları, Türkçe Öğretim Programında belirlenmiş olan kazanımlarla örtüşmekte midir???2009 Seviye Belirleme Sınavı Türkçe soruları, Türkçe Öğretim Programında öğrencilere kazandırılması hedeflenen davranışları ölçebilme yeterliliğine sahip midir??Bu sorular, çalışmamıza temel teşkil etmiştir. Bu soruların cevabını bulabilmek için çalışma örneklemim olan 2009 SBS Türkçe soruları, 2005 Türkçe Ders Programındaki kazanımlarla tek tek karşılaştırılmış, bu soruların programda hangi kazanımlarla, ne düzeyde örtüştüğü belirlenmiştir. Varılan sonuçların test edilmesi için Afyonkarahisar il merkezindeki ilköğretim okullarında hâlen görev yapmakta olan 30 Türkçe öğretmeninin anket aracılığı ile görüşleri alınmıştır. Öğretmenler, kendileri için hazırlanmış olan anketlerde verilen bir kazanım ile o kazanımı ölçtüğü düşünülen soruyu incelemişler ve ?Bu soru, bu kazanımı ölçmektedir.?, ?Bu soru, bu kazanımı kısmen ölçmektedir.?, ?Bu soru, bu kazanımı ölçmemektedir.? seçeneklerinden birini işaretleyerek görüşlerini belirtmişlerdir. Öğretmen görüşleri tablolar yardımıyla analiz edilmiştir.Araştırmanın sonucunda, 2009 Seviye Belirleme Sınavı Türkçe Sorularının sınavın yapısından dolayı 2005 Türkçe Öğretim Programındaki kazanımları ölçmekte yeterli olmadığı anlaşılmıştır. Türkçe öğretiminde ve Türkçe dersiyle ilgili kazanımların ölçülmesinde çoktan seçmeli testler uygun bir ölçme aracı değildir. Nitekim bu sınavlarda 2005 Programı ile öğrenciye kazandırıldığı varsayılan ?dinleme? ve ?konuşma? ile ilgili bilgi, beceri ve davranışlar ölçülememiş, ?yazma? becerilerinden de bir kısmı ölçülebilmiştir.İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine Türkçe derslerinde dört temel dil becerisi ve dil bilgisi bilgilerini kazandırmaya yönelik bir program uygulanmaktadır. Dolayısıyla bu öğrencilerin Türkçe dersindeki akademik başarılarını ölçebilmek, her alan için ayrı ölçme araçları geliştirmekle mümkün olabilir. The information, skills and behaviors targeted to make students acquire in the second stage of elementary education are determined separately in 2005 Turkish Language Curriculum. These are present in the curriculum as four basic language skills and grammar acquisitions.The Ministry of National Education arranges central examinations under the name of SBS (Level Determination Exam) in the end of each academic year in order to measure academic achievements of secondary stage students. The scores taken from these exams are also taken into consideration when determining the secondary schools that the students completing elementary schools will attend to.This study is carried out in order to determine in which level 2009 SBS Turkish questions showed parallelism with 2005 Elementary School Secondary Stage Turkish Lesson Curriculum and measured the acquisitions detected in this curriculum.A measuring instrument?s measuring the feature wanted to be measured without mixing it with other variables in a complete and correct way is referred to as ?validity?. The validity of a measuring instrument is related to the level in which it serves to its intended use. In this context, there is not any study carried out for questioning the validity of 2009 SBS Turkish Language Test.?Do the Turkish language questions in 2009 Level Determination Exam correspond to the acquisitions determined in the curriculum???Do the Turkish language questions in 2009 Level Determination Exam have the competency to measure the behaviors targeted to make students acquire in Turkish Language Curriculum??These questions are the basis of our study. In order to find the answers of these questions, 2009 SBS Turkish Language questions which are the sampling of then study compared one by one with the acquisitions in 2005 Turkish Language Curriculum and it was determined in which level these questions corresponded to which acquisitions in the curriculum. The views of 30 Turkish Language teachers working in elementary schools in the city center of Afyonkarahisar by means of a questionnaire in order to test the results obtained. Teachers examined the acquisition given in the questionnaires prepared for them and the question thought to measure that acquisition and expressed their opinions by marking one of the choices of ?This question measures this acquisition.?, ?This question measures this acquisition partially.?, ?This question does not measure this acquisition.?. Teacher?s views were analyzed by means of tables.In the end of the study, it was understood that the Turkish language questions in 2009 Level Determination Exam were not sufficient in measuring the acquisitions in 2005 Turkish Language Curriculum. Multiple choice tests are not appropriate measuring instruments in measuring the acquisitions related to Turkish Language teaching and Turkish Language lesson. As a matter of fact, knowledge, skills and behaviors related with ?listening? and ?speaking? assumed to be gained to students via 2005 curriculum could not be measured in these exams.A program for acquiring four basic language skills and grammar knowledge related to Turkish language lessons is applied to elementary school secondary school students. For this reason, measuring academic achievements of these students in Turkish Language lessons can be possible by developing different measuring instruments for each field.
Collections