Ortaöğretim psikoloji dersi öğretim programlarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Türkiye'de ortaöğretimde psikoloji dersi öğretim ilke, yöntem ve teknikler açısından incelenmiştir. Araştırmada tarihsel yöntem kullanılmış, konuyla ilgili doğrudan ve dolaylı olarak kitaplar, makaleler, araştırma tezleri taranmıştır. Dolayısıyla bu araştırma, tarama türü bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini Milli Eğitim Bakanlığı öğretim programları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise Cumhuriyet'ten günümüze Milli Eğitim Bakanlığı ortaöğretim psikoloji dersi 1924, 1938, 1957,1976, 1993, 2009 yılları öğretim programları oluşturmaktadır.Birinci bölümde araştırmada problem, araştırmanın amacı, önemi ve yöntemi ortaya koyulmuştur.İkinci bölümde psikolojinin ne olduğu, psikoloji biliminin tarihsel gelişimi ve Türkiye'deki gelişimi ele alınmıştır.Üçüncü bölümde Türkiye'de ortaöğretim kurumlarında psikoloji programları tarihsel süreç içinde ele alınmıştır. Bu bölümde 1924'ten bugüne psikolojinin ortaöğretim programlarında yer alış durumu ayrıntılı olarak incelenmiştir. Ayrıca başlangıçtan bugüne ders programlarının içeriği, programların amaçları ve programlarda muhteva geliştirmeye yönelik çalışmalar ile ilgili bilgi verilmiştir.Dördüncü bölümde Cumhuriyet'ten bugüne ortaöğretim psikoloji dersi öğretim programları ayrı ayrı ve karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir.Beşinci bölümde psikoloji öğretiminde planlamanın nasıl yapılabileceği ve psikoloji ders kitapları seçimi üzerinde durulmuştur.Altıncı bölümde öğretim ilke, yöntem ve teknikler açısından ortaöğretim psikoloji öğretiminde kullanılabilecek öğretim stratejileri, öğretme yöntemleri, teknikleri incelenmiştir. Ayrıca psikoloji öğretiminde araç-gereç kullanımı üzerinde durulmuştur.Yedinci bölümde psikoloji öğretiminde ölçme ve değerlendirme, ölçme araçlarının özellikleri, psikoloji öğretiminde bilişsel ve duyuşsal davranışların ölçülmesi, psikoloji öğretiminde kullanılabilecek ölçme teknikleri, değerlendirme ve not verme teknikleri ele alınmıştır.Tezin son bölümünde ise Cumhuriyet'ten bugüne psikoloji dersi öğretim programları ile ilgili genel bir görünüm elde edilmiş ve Türkiye'de psikoloji öğretimi ile ilgili bazı sonuçlara ulaşılmıştır. In this research the curriculum of psychology course at the secondary schools in Turkey has been examined. In this research historical method is used and books, articles, research theses etc. have been examined. For this reason the type of the research is scan type. Research universe is formed by curriculum of ministry of Education. And the research sample is formed by ministry of Edication Secondary School psychology course curriculums from the establishment of Turkish Republic to the present year 1924, 1938, 1957, 1976, 1993, 2009.In the first part the problem, the aim, importance and the method of the research are putporth.In the second part what psychology is, the historical development of psychology and its development in Turkey have been handled.In the third part psychology programmes at the secondary schools in Turkey have been dealt within the historical process. In this part the place of psychology in secondary school programmes from 1924 to the present is has been examined in details. The content of the curriculum, its aims and studies related to content development have also been examined in this part.In the fourth part, secondary school psychology course curriculums from the establishment of Turkish Republic to the present has been evaluated separately and comperatively.In the fifth part, how to plan the teaching of psychology and the selection of psychology books have been stated.In the sixth part, teaching strategies, learning models, teaching methods and techniques to be used in the teaching of psychology in secondary education in terms ofprinciples, methods and techniques have been examined. The usage of materials in the teaching of psychology has also been mentioned.In the seventh part, assessment and evaluation in psychology teaching, the features of assessment tools, the assessment of cognitive and affective behaviours, the assessment techniques, evaluation and grading in psychology teaching have all been mentioned.In the last part of the research, an overview to the psychology course curriculums has been reached and the study some results have been obtained as regards the teaching of psychology.
Collections