Genel lise öğrencilerinin algılarına göre okul tahripçiliği ile okul iklimi arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, genel lise öğrencilerinin algılarına göre okul iklimi ile okul tahripçiliği arasındaki ilişkileri belirlemek ve elde edilen verilere göre çözüm önerileri geliştirmektir.Araştırmada kullanılan veri toplama aracı üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kişisel bilgiler; ikinci bölümde Acarbay (2006) tarafından Türkçe'ye uyarlanan 76 maddeden ve 15 boyuttan oluşan ?Okul İklimi Anketi? nin 51 maddesi ve 9 boyutu; üçüncü bölümde Oruç (2008) tarafından geliştirilen ve 26 maddeden oluşan ?Okul Tahripçiliği Anketi? 2 madde daha eklenerek kullanılmıştır.Araştırmada kullanılan anketler, evren olarak belirlenen Sincan İlçesi'nde bulunan altı genel lisenin tümünde 1228 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmanın alt problemleri çözümlenirken, t-testi, Tek Faktörlü Anova (varyans analizi) ve Pearson Korelasyon Katsayısı uygulanmış; frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır.Genel lise öğrencilerinin okul iklimi ile ilgili olumlu algılama düzeyleri ile ?sınıf düzeyi?, ?ailedeki birey sayısı?, ?ailenin gelir düzeyi?, ?annenin eğitim düzeyi? ve ?babanın eğitim düzeyi? değişkenleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Buna göre, ilgili değişkenlerin düzeyi arttıkça öğrenciler, okul iklimi ile ilgili olumlu algılama düzeylerinin arttığını belirtmektedirler. Okul iklimi konusundaki görüşler ?cinsiyet? değişkenine göre de farklılaşmakta, erkek öğrenciler, kız öğrencilere göre ?öğrenciler arası ilişkiler?boyutunda okul iklimini daha olumlu değerlendirmektedirler.Genel lise öğrencilerinin tahripçilik davranışını algılama düzeyleri ile ?sınıf düzeyi?, ?ailedeki birey sayısı?, ?annenin eğitim düzeyi? değişkenleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Buna göre, ilgili değişkenlerin düzeyi arttıkça öğrenciler tahripçilik davranışının daha az yaşandığını belirtmektedirler. Tahripçilik konusundaki görüşler ?cinsiyet? değişkenine göre de farklılaşmakta, kız öğrenciler, erkek öğrencilere göre okulda daha çok tahripçilik yaşandığını ifade etmektedirler. Tahripçilik ile ?ailenin gelir durumu? ve ?babanın eğitim durumu? değişkenleri arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır.Genel lise öğrencilerinin algılarına göre, okul iklimi boyutları ile okul tahripçiliği arasında düşük düzeyde, negatif ve anlamlı ilişkiler vardır. En yüksek ilişki düzeyinin %4 ile ?tahripçilik? ve ?öğrenciler arası ilişkiler? boyutları arasında; en düşük ilişki düzeyinin ise %09 ile ?tahripçilik? ile ?okul ve çevre ilişkisi? boyutları arasında olduğu saptanmıştır. Bu durum ise tüm okul paydaşları tarafından ortak bir anlayış çerçevesinde geliştirilen ve yaşatılan sağlıklı bir okul ikliminin, okulda yapılan eğitim-öğretim çalışmalarına zarar veren tahripçilik davranışının önlenmesinde önemli bir rol üstlendiğini göstermektedir. The goal of this study is to determine the relationship between school vandalism and school climate from the point of the general high school students? perceptions and to develop solution offers according to the data obtained.The data collection tool that was used in the research has been consisted of three units. In the first chapter Individual information, in the second chapter the 51 items and 9 dimensions of ?The Questionnaire of School Climate? that is consisted of the 76 items and 15 dimensions and is adapted into Turkish by Acarbay (2006) and, in the last chapter ?the Questionnaire of School Vandalism? to which two more items have been added and which is consisted of 26 items and is improved by Oruç (2008) were used.The questionnaires that were determined as universe were applied to the 1228 students of all six general high schools in Sincan District. While analyzing the secondary problems of the research, t-test, Single Factor ANOVA (analysis of variance), and the Pearson?s correlation coefficient were applied and the values of frequency, percentage, arithmetic mean, and standard deviation were calculated.A positive significant relationship was found among the general high school students? positive perceptions levels regarding the school climate and the variances as ?class level?, ?The number of family members?, ?economical level of the family? mother?s educational level?, and ? father?s educational level?. According to this finding it is expressed that as long as the levels of the related variances increase, the students? positive perceptions level regarding the school climate increases. The views about the school climate is also varied related to ? Gender? variance and male students comparing to female students evaluate the school climate positively in terms of ?students? relationships?.A negatively significant relationship was found among the general high school students? perceptions level regarding vandalism and the variances as ?class level?, ?The number of family members?, ?economical level of the family? and, mother?s educational level?. According to this finding as long as the levels of the related variances increase, the students express that the vandalism are less performed. The views about the vandalism are also varied related to ?Gender? variance and the female students comparing to the male students say that there are much vandalism in the school. Any significant differences couldn?t be found between the vandalism and the variances as ?economical income level? and ?father?s educational level?.According the perception of the general high school students there are slightly negative significant relationships between the dimensions of the school climate and the vandalism. It has been determined that the highest relationship level with 4% is between ? the vandalism? and ?the relationship between students? and the lowest relationship level with 09% is between ?the vandalism? and ? school and environment?. This finding shows that a healthy school climate which is improved and continued by the all school participants within a common perspective is an important role to avoid the vandalism causing harmful effects upon the education system in schools.
Collections