Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri ile empatik eğilim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Çorum ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri ile empatik eğilim düzeylerini incelemek amacı ile yapılmıştır.Bu araştırmada, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Çorum il Merkezi'nde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, Çorum il merkezinde ortaöğretim kurumunda öğrenim gören rastgele yöntemle seçilmiş 247'si (%48.1) spor yapan, 267'si (%51.9) spor yapmayan olmak üzere toplam 514 (266 erkek; 248 bayan) ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanmış kişisel bilgi formuna ek olarak İpek İlter Kiper tarafından geliştirilen ?Saldırganlık Envanteri? ve Prof. Dr. Üstün Dökmen tarafından geliştirilen ?Empatik Eğilim Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, Pearson Korelasyon Analizi, Çok Değişkenli Varyans Analizi (Manova), Tek Yönlü Varyans Analizi (Anova) ve varyans analizi sonucunda, farkın kaynağını belirlemek amacıyla Scheffe testi kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, bayan öğrencilerin empatik eğilim puanları ve atılganlık puanları, erkek öğrencilerinin puanlarından daha yüksek olduğu görülmektedir.Fen, Anadolu Öğretmen ve Anadolu Lisesi öğrencilerin empatik eğilim puanları, Meslek Lisesi öğrencilerinin puanlarından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.Ailesinde spor yapılan öğrencilerin yıkıcı saldırganlık, atılganlık ve genel saldırganlık puanları, ailesinde spor yapılmayan öğrencilerinin puanlarından daha yüksek olduğu gözlenmiştir.Spor yapan öğrencilerin atılganlık puanları, spor yapmayan öğrencilerin atılganlık puanlarından daha yüksek olduğu elde edilmiştir.Milli sporcu öğrencilerinin empatik eğilim puanları, kulüp sporcusu öğrencilerinin puanlarından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.Yıkıcı saldırganlık ile empatik eğilim arasında düşük düzeyde, negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki, atılganlık ile empatik eğilim arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki, edilgen saldırganlık ile empatik eğilim arasında düşük düzeyde, negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Spor, saldırganlık, şiddet, empati, öğrenci. This study was conducted in order to examine the levels of aggression and the levels of the emphatic tendencies of secondary education students who do sports and those who do not do sports.Survey model was used in this study. The universe of the study contains students attending secondary education institutions of Ministry of Education located in the city center of Çorum province in the academic year 2010-2011. The sample of the study is 514 secondary education students (266 males, 248 females) receiving education in the secondary education institutions in the city center of Çorum province, who were chosen randomly. 247 of these students (48.1 %) do sports while 267 of them (51.9 %) do not do sports.?Aggressiveness Inventory? developed by İpek İlter Kiper and ?Emphatic Tendency Scale? developed by Prof. Dr. Üstün Dökmen in addition to the personal information form prepared by the researcher were used as data collection instrument in the present study. Pearson Correlation Analysis, Multivariate Analysis of Variance and One-Way Analysis of Variance (Anova) were used for analyzing the data. Scheffe test was used in order to determine the source of difference at the end of variance analysis.Study results indicate that emphatic tendency scores and assertiveness scores of female students are higher than those of male students.It was determined that emphatic tendency scores of students of Science High School, Anatolian Teacher?s Training High School and Anatolian High School are higher than those of students of Vocational High School.It was observed that hostile aggressiveness, assertiveness and general aggression scores of students in whose family individuals do sports are higher than those of the students in whose family people do not do sports.It was realized that assertiveness scores of students doing sports are higher than those of the students not doing sports.It was found that emphatic tendency scores of students who are national sportsmen are higher than those of students who are club sportsmen.It was determined that there is a significant low negative relationship between hostile aggressiveness and emphatic tendency, there is a significant medium positive relationship between assertiveness and emphatic tendency, and there is a significant low negative relationship between passive aggressiveness and emphatic tendency.Key Words: Sports, aggressiveness, violence, empathy, student.
Collections