İlköğretim I. kademe öğrencilerinin akıcı okuma becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ilköğretim birinci kademe (2-5 arası sınıflar) öğrencilerinin akıcı okuma becerileri ile okuduğunu anlama ve yazma becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin akıcı okuma becerileri ve anlama becerileri cinsiyet, sınıf düzeyi, sosyoekonomik düzey ve metin türü değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir.Araştırmaya Konya ili, Kulu İlçesinde bulunan bir ilköğretim okulundaki birinci kademe öğrencileri katılmıştır. Çalışma grubu farklı cinsiyet ve başarı düzeylerinde bulunan ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıfta öğrenim gören her sınıf düzeyinden 18 olmak üzere toplam 72 öğrenciden oluşmuştur.Araştırmada veri toplama aracı olarak, ?Prozodik Okuma Ölçeği?, ?Okuduğunu Anlama Testleri? ve ?6+1 Analitik Yazma ve Değerlendirme Ölçeği? Kullanılmıştır. Ayrıca Öğrencilerin doğru okuma ve okuma hızlarına ait veriler, video kamera kayıtları üzerinden formlara puanlanmıştır. Toplanan verilerin analizinde betimleyici istatistiklerden ortalama; hipotez testlerinden tek yönlü anova, t-testi, Kruskal Wallis testi, Mann Whitney U testi, korelasyon, basit doğrusal regresyon ve çoklu doğrusal regresyon analizleri kullanılmıştır. Analizler SPSS 16.0 programında yapılmıştır.Araştırma sonucunda ilköğretim birinci kademe öğrencilerinin akıcı okuma becerileri (doğru okuma, okuma hızı ve prozodi) ile okuduğunu anlama ve yazma becerilerine ait başarılarının genel olarak düşük olduğu görülmüştür. Öğrencilerin akıcı okuma becerileri ve okuduğunu anlamaları cinsiyete göre istatistiksel olarak farklılaşmamıştır. Diğer taraftan sosyoekonomik düzeyi yüksek olan öğrencilerin bu becerilerdeki başarısı da yüksek çıkmıştır. Aynı şekilde öğrencilerin akıcı okuma becerileri (doğru okuma hariç) ve okuduğunu anlama becerilerinin sınıf düzeyine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin doğru okuma becerilerinde ise ikinci sınıftan beşinci sınıfa kadar birbirine yakın değerler çıkmıştır.Öğrencilerin akıcı okuma becerileri (doğru okuma, okuma hızı ve prozodi) ve okuduğunu anlama becerileri metin türüne göre karşılaştırılmıştır. Bu becerilerden sadece prozodi becerisi hikâye edici ve bilgi verici metinler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaşmıştır. Prozodi ortalamaları, hikâye edici metinlerde daha yüksek çıkmıştır.Öğrencilerin akıcı okuma becerileri (doğru okuma, okuma hızı ve prozodi), anlama ve yazma becerileri arasında korelasyona bakılmıştır. Doğru okuma, okuma hızı ve prozodi birbiriyle önemli derecede ilişkili çıkmıştır. Korelasyon sonuçlarına göre prozodi becerisiyle okuma hızı yakından ilişkilidir. Akıcı okuma becerileri ile okuduğunu anlama ve yazma becerileri de ilişkili çıkmıştır. Okuduğunu anlama ile yazma becerisi arasında en yüksek ilişki gösteren akıcı okuma becerisi, prozodidir. Yapılan çoklu regresyon sonuçlarına göre doğru okuma ve okuma hızı, prozodi becerisini önemli derecede yordamaktadır. Bunlar arasında okuma hızının, prozodi becerisini en iyi yordayan akıcı okuma becerisi olduğu görülmüştür. Diğer taraftan akıcı okuma becerilerinin okuduğunu anlamayı ve yazma becerisini önemli ölçüde yordadığı görülmüştür. Çoklu regresyon sonuçlarına göre bu iki bağımlı değişkeni de en iyi yordayan akıcı okuma becerisi prozodidir.Anahtar Kelimeler: akıcı okuma, doğru okuma, okuma hızı, prozodi, anlama ve yazma. In this research, the relationship between reading fluency skills of the student?s at the first stage of primary schools (between the grades 2-5) and their reading comprehension and writing skills was examined. The students? reading fluency skills and comprehension skills were also compared in terms of gender, grade level, socio-economical level and type of text variables. The study was conducted using Survey model.First stage students at a Primary School in Kulu district of Konya participated in this research. Working group composed of totally 72 students, 24 students from each grade level, including second, third, fourth and fifth grades at varying gender and success rates.During the study, ?Prosodic Reading Scale?, ?Comprehension Tests? and ?6+1 Analytical Writing and Evaluation Scale? were used as data collecting devices. Besides, data related to students? reading accuracy and reading rates were rated on scales using video records. For analysis of data collected, average from descriptive statistics, one-way anova from hypothesis tests, t-test, Kruskall Wallis Test, Mann Whitney U Test, correlation, simple lineary regression and multi lineary regression analysis were used. Analysis were done via SPSS 16.0Results of the study have shown that success of students at the first stage of primary school on comprehension and writing skills were low. Students? skills on reading fluency and comprehension not varied statistically according to the gender. But students with higher socio-economical backgrounds ranked higher on these skills. Likewise, it was found out that students? skills on reading fluency (except for reading accuracy) and reading comprehension skills differentiated significantly in accordance with grade levels. As for students? reading accuracy skills, close results were found from second grade to fifth grade.Students? reading fluency skills (reading accuracy, reading rate and prosody) and reading comprehension skills were compared in terms of text type. Of these skills, it was prosody among expository and story texts which proved to be statistically significant. Prosodic averages were higher for story texts.Correlation between students? reading fluency skills (reading accuracy, reading rate and prosody), comprehension skills and writing skills was studied. Reading accuracy, reading rate and prosody were found to be remarkably interrelated. According to the correlation results, prosodic skills and reading rate were closely related. Reading fluency skills and comprehension and writing skills were also interrelated. The highest-rank relation reading fluency skill between comprehension and writing skills was prosody. According to the results of multi regression, reading accuracy and reading rate have predicted prosodic skills importantly. The latter was found to be reading rate the reading fluency skill that was best predictor prosodic skill. On the other hand, reading fluency skills were found to predict comprehension and writing skills significantly. According to multi regression results, reading fluency skill that best predictor these two dependent variables was the prosody.Keywords: reading fluency, reding accuracy, reading rate, prosody, comprehension and writing
Collections