Evrimci bakış açısının öğrenci temelinde biyoloji eğitimine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, evrim teorisi kabul edilmeden ve anlaşılmadan biyoloji alanında hiçbir şey yapılamaz önkabulüyle ortaya çıkan evrimci bakış açısının, öğrenci temelinde biyoloji eğitimine yansımaları incelenmiştir.Araştırmada, veri toplama aracı olarak geliştirilen, `Evrim Kabul Ölçeği`, `Evrim Yararlılık Ölçeği`, `Biyoloji Tutum Ölçeği` ve `Evrim Bilgi Testi` kullanılmıştır. Araştırmaya Türkiye'deki dört farklı üniversitenin ilgili bölümlerinde öğrenim gören toplam 222 öğretmen adayı katılmıştır. Toplanan verilerin analizinde, değişkenler arasındaki ilişkilerin belirlenmesi için Pearson Korelâsyon katsayısı, t-testi ve tek faktörlü varyans analizi (tek yönlü Anova) kullanılmıştır.Evrime karşı olumsuz tutumun ve evrimi kabul etmemenin nedeni evrim teorisi hakkındaki bilgi eksikliğidir varsayımı, araştırmanın bulgularına göre doğru değildir. Evrim bilgi düzeyi ile evrimi kabul arasında bir ilişkinin olmadığı belirlenmiştir.Araştırmanın bulgularına göre öğretmen adaylarının evrimi kabul düzeyi ile biyoloji alanındaki genel akademik başarıları ve biyolojiye yönelik tutumları arasında bir ilişkinin olmamasından dolayı, evrim biyoloji öğrenmek için yararlıdır, varsayımının doğru olmadığı tespit edilmiştir.Öğretmen adaylarının kendilerini tanımlamaları ile evrim kabul düzeyleri ve evrimi yararlı bulma düzeyleri arasında bir ilişki bulunmuştur. Evrim bilgi düzeyleri ve biyolojiye yönelik tutumları arasında bir ilişkinin olmaması sonucuna göre, evrim teorisinin de, değerlendirmelerin bilimsellikten daha çok ideolojik yaklaşımları yansıttığı tespit edilmiştir.Araştırmada, evrim bilgi düzeyi düşük olan üniversitedeki öğretmen adaylarının, evrim bilgi düzeyi yüksek olan üniversitedeki öğretmen adaylarına göre, evrim kabul düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Evrim teorisi, evrimci bakış açısı, biyoloji eğitimi, biyoloji öğretmen adayları. In this study, the evolutionary perspective emerged from the presupposition of `without accepting and understanding the evolutionary theory nothing can be done in biology` was analyzed in terms of the reflections on biology teaching on student's basis.In the research, `Evolution Acceptance Scale`, `Evolution Effectuality Scale`, `Biology Attitude Scale` and `Evolution Knowledge Scale` which were developed as data collection tools were used. 222 pre-service teachers from 4 different universities in Turkey joined this research. In the analysis of the collected data, Pearson Correlation Parameter, T-Test and one-way analysis of variance were used in order to determine the relations between the variances.The presupposition that the cause of negative attitude towards evolutionary theory and refusing evolution is lack of knowledge is not true according to the findings of research. It is determined that there is no relation between evolution knowledge level and the acceptance of evolution.According to findings of this research it is determined that the assumption that evolution is not useful for learning biology is not true because there is no relation between the evolution acceptance level of pre-service teachers's and their general academic achievement in biology field and their attitudes towards biology.It is determined that there is a relation between pre-service teachers' defining themselves and their evolution acceptance level and evolution effectuality level. According to the result that there is no relation between their evolution knowledge level and their attitudes towards biology, it is determined that the assessments in evolutionary theory reflect ideologic thoughts rather than scientific ones.In the research it is determined that the evolution acceptance level of the pre-service teachers who are in the university with a lower level of evolution knowledge is higher than ones who are in a university with a higher level of evolution knowledge.Key Words: Evolutionary theory, evolutionary perspective, biology teaching, preservice teachers biology.
Collections