Görsel tasarım ilkeleri açısından 16. ve 17. yüzyıl kol formlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giyim, ilk çağlardan günümüze kadar gelen bir olgudur. İnsanlar tabiatın etkilerinden korunmak için giyinmeye ihtiyaç duymuşlardır. Bu da giyinmeyi zorunlu kılmıştır. Giyim, insanların kendi kültür yapıları ile çok yakından alakalıdır ve insanların kültürünü yansıtan onu diğerlerinden farklı kılan bir yapıdadır. İnsanlar farklı olmak amacıyla moda döngüsünün içinde değişik yaşam biçimleri, tarzlar, trendler oluşturmuşlardır. Bu da her ulusun kendi giyim tarzına, modasına yansımıştır. Moda, öncelikle insan vücuduna dair yeni fikirlerin yaratılmasını konu alan sanat biçimleri olarak ortaya çıkmış ve devamlı olarak zamana uygun yeni giyim stilleri üretmiştir. Giysi tasarımında birincil değerdeki temel tasarım prensipleri, tasarımcının yaratıcılığı ile birleşerek görsel ve fonksiyonel bir değere, ürüne dönüşmektedir. Giysi tasarımı siluet, çizgi, doku, renk, yön, biçim, ölçü, aralık, hareket, ışık, gölge ve figür elementlerinden oluşur. Giysi tasarımını oluşturan tüm elementler birbirleri ile dengeli olmalıdır. Bir giysinin tasarımında en belirleyici öğelerinden biri olan kol modellerinin giysi tasarım prensipleriyle olan etkileşimi ve giysi tasarım elementleri içindeki yeri önemlidir.Araştırmanın genel amacı; giysi tasarımının görsel öğelerinden kol formlarını 16. ve 17. yüzyıl dönemlerine ait kadın giysileri üzerinde incelemektir. Araştırma betimsel (survey) yöntem kullanılarak hazırlanmıştır. Giysi formunu belirleyici faktörlerden kol formları dönemin giyim anlayışı doğrultusunda analiz edilerek, sistematik bir düzende sentezi yapılmıştır.Araştırmada iki yüz model bulunmuş ve modeller arasındaki benzerlikler ve dönemi yansıtan modeller olması dikkate alınarak %10' luk dilimi ele alınmıştır. Uzmanlar grubu yardımıyla hazırlanan giysi tasarım ilkeleri tablosuyla 16. ve 17. yüzyıl kol formları değerlendirilmiş ve karşılaştırmaları yapılmıştır. Değerlendirme yapılırken her bir modelin aritmetik ortalaması bulunmuştur. Araştırmada sonuç olarak 16. ve 17. yüzyıl kol modellerinin tasarım ilkelerine göre değerlendirilebilir kol formları olduğu ve aritmetik ortalamasının en yüksek ve en küçük değeri alan modeller (iki yüzyıl içinde ayrı olarak) belirlenmiştir. Giysi tasarım ilkelerini yüzyıllara göre karşılaştırırken t-testi istatistiği ile 16. ve 17. yüzyıl kol modelleri arasında tasarım ilkelerine uygunluk bakımından anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öneriler geliştirilmiştir. Clothing is a phenomenon that comes until today from the early ages. People felt the need to dress up to protect from the effects of nature. This has necessitated the dressing. Clothing is very closely related with people's own cultural structure and reflects the culture of the people and has a structure that makes it different from others. People have created different life forms, styles, trends in the fashion cycle in order to be different. This is reflected in every nation's own clothing style and fashion.Fashion has primarily emerged as the forms of art that be about the creation of new ideas about the human body and constantly produced dupdate new clothing styles. The primary value of the basic design principles on costume design is converted to product, visual and functional value, when combining with creativity of the designer.Costume desing consists of the elements such as silhouette, line, texture, color, direction, shape, size, spacing, movement, light, shadow and figure. All the elements that constitute costume design must be balanced with each other. Sleeves that is one of the most decisive points in the design of a garment have an important place within costume design elements and interactions with costume design principles.The general purpose of the study, sleeves of the visual elements of costume design are to examine women's clothes on which belong to 16 and 17 century periods. Research was prepared using the survey method. Sleeve forms determining factor in the form of clothing were analyzed in line with the clothing concept of the period andsynthesized systematically.Two hundred models were found in the study and that its 10% were discussed by considering the similarities between models and models reflecting the periods. 16 and 17 century forms of sleeves were evaluated and its comparisons made with the costume design principles table prepared with the help of a group of experts. When making the assessment the arithmetic average of each models was found. In this study, as a result, 16th and 17th century models of the sleeve are sleeve forms that can be evaluated according to the design principles and the models of the highest and lowest of the arithmetic average of the sleeve models evaluated according to the design principles were determined (16th and 17th century separate). When we compared the costume design principles according to the centuries, that there is not a significant difference in that the design principles in between 16 and 17 century models of sleeve was determined with the t-test statistics. According to the results obtained from the research proposals were developed.
Collections