Burdur ili Suzeni (İlme – Kasnak işi) örnekleri ve suzeni program önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Burdur ilindeki suzeni ürünler ve özellikleri incelenmiş ve suzeni tekniğine ait örnek bir öğretim programı hazırlanmıştır. Araştırmanın amacı, bu alanda yapılacak eğitim öğretim çalışmalarına katkıda bulunmaktır.Yöreden elde edilen seksen adet ürün incelenmiş, fotoğrafları çekilerek belgelenmiş ve bilgi formlarına kaydedilmiştir. Yapılan inceleme sonucunda Burdur ilinde bulunan suzeni ürünlerin artma çevre, çevre, mendil, uçkur, dikilmemiş uçkur parçası, don, dikilmemiş don paçası, göynek, dikilmemiş göynek parçası ve yastık olduğu belirlenmiştir. Kaynak kişilerden elde edilen bilgilere göre en eski ürünler yaklaşık 120 yıl öncesine aittir. Ürünlerin tamamının sağlam durumda olduğu, bazılarının yer yer sandık lekeli ve bazı işlemelerde sökülmeler olduğu saptanmıştır. Ürünlerin tamamında araç olarak tığ kullanılmıştır. Ürünlerde yardımcı süsleme tekniğinden yararlanılmadığı anlaşılmıştır. Ürünlerin çoğunluğunda patiska kumaş ve pamuk iplik tercih edilmiştir. Kenar temizlemede firkete oyası, makine dikişi, elde baskı dikişi, tığ oyası, tığ danteli tekniklerinden yararlanılmıştır. Ürünlerin işlemesinde pembe, kırmızı, beyaz, siyah, yeşil, mavi, gri, mor, sarı renkleri kullanılmıştır. Suzeni ürünlerin bezeme konusu olarak bitkisel, geometrik, hayvansal ve nesneli bezemelerden yararlanılmıştır. Ürünlerin yarıdan fazlası bir merkeze yönlendirilmiş ve bağlantılı sıralamalı kompozisyonlardan oluşturulmuştur.Araştırmacı tarafından yörede alan araştırması yapıldıktan sonra suzeni tekniğine ilişkin alanyazın taranmış ve elde edilen veriler doğrultusunda suzeni tekniklerinin analizi yapılarak, önce genel hedef saptanmış, bilişsel, psikomotor ve duyuşsal hedefler, süre, öğrenci sayısı, yöntem ve fiziksel ortam belirlenmiştir. Bilişsel hedefler ve hedefleri tanımlayan davranışlar, bu hedefleri gerçekleştirmek için gerekli olan bilgi listesi ve bilgi yaprakları; psikomotor hedefler ve hedefleri tanımlayan davranışlar, bu hedefleri gerçekleştirmek için gerekli olan işlem listesi ve işlem yaprakları; duyuşsal hedefler ve hedefleri tanımlayan davranışlar, bu hedefleri gerçekleştirmek için gerekli olan alışkanlık tutum ve değerler listesi ve suzeni tekniğinin öğretim programının değerlendirilebilmesi için ölçme ve değerlendirme araçları hazırlanmıştır. In this study, suzani products and their fcaures has been examined and a sample instruction program lunch belong to suzani tecnique has been rcadied. The survey's am; the edacahion-instrachion studies which will be happened in this fiold.There fore, suzani products and features in Burdur , wich hadn't been examined and an example of technical of suzani training has been developed. Eighty numbers of the products obtained from the reqion was examined, theirphotograhps were taken by documentingand they were recorded an the data sheet. As a result of the investigation, it is specified that the products in Burdur are handkerchief, not sewn drawstring, not sewn drawers, drawers, goynek, not sewn göynek port and bolster. According to the information obtained from the people the oldest items belong to about 120 years ego. It is stated all of the products are sound but some of them have stain of crate and their handiwork ravels out some parts. Crochet was used as a tool on all of the products. It is understood assist decoration tecniques wasn'tused on them.In the majority of products were preffered calico cloth and cotton yarns. The hairpin embroidery, machine sewing and cotton yarn was made use of edge cleaning. The colours, pink, red, White, black, green, blue, grey, yellow were used in the proccessing of the product. Flaral, geometric, animal and to objects are benefitted for decoration. More than half of the products are directed to a centre and they are formed from the ompasition of the connecting sorting. After fiend research is made by the searcher, technical literatüre related to suzani was screened. Firstly, general aim is determined, cognitive, psychomotor and affective abjectives and the behaviours identify these aims are suppased to prepored for assessment and evaluation.
Collections