Okul duvarlarında yer alan görsel materyallerin sosyal bilgiler öğretimindeki yerine ilişkin öğrenci görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul duvarlarında yer alan görsel materyallerin sosyal bilgiler öğretimindeki yerini öğrenci görüşleri doğrultusunda belirleyebilmektir. Araştırmanın uygulaması 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Isparta ili Eğirdir ilçesinde bulunan 3 ortaokulda 275 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Öğrencilerin okul duvarlarında yer alan görsel materyallerin sosyal bilgiler öğretimine katkısını belirlemeye yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formuna verdikleri cevaplar nitel araştırma yöntemleri ilkeleri doğrultusunda doküman değerlendirme teknikleriyle değerlendirilmiş ve öğrencilerin bu konuya yönelik görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin büyük çoğunluğunun okul duvarlarında yer alan görsel materyallere dikkat ettiği belirlenmiştir. Türk büyüklerine ait portreler, haritalar, afiş ve posterler, kulüp panolarındaki çalışmalar, sergilenen proje ve performans ödevleri, okulun müsabakalarda kazandığı belge ve kupaların öğrencilerin dikkatini çektiği bu materyallerin içeriklerinin bu durumda etkili olduğu öğrenci cevaplarından anlaşılmıştır. Okul duvarlarındaki görsellerden etkilenmeyen öğrenciler görsellerin sürekli asılı olmasını, dikkat çekici olmadığını ve yazılarının küçük olmasını eleştirdikleri görülmüştür.Öğrenciler okul duvarlarında farklı alanlara ve konulara dönük afişlerin, kendi hazırladıkları ve başarılı bulunan proje ve performans ödevlerinin, çizdikleri resimlerin, yazdıkları şiir ve kompozisyonların olmasını istemişlerdir. Bunun yanı sıra öğrencilerin okul duvarlarında özlü söz, atasözü, şiir gibi edebi ürünlerin, resim, karikatür gibi materyallerin, başarı gösteren öğrencilerin eserlerinin, Atatürk'e ait resimlerin ve Atatürk hakkında farklı çalışmaların, tarihi öneme sahip olayların ve kişilerin görsellerinin, bilim adamları ve bilimsel alanlarla ilgili görsellerin okul duvarlarında olmasını istedikleri belirlenmiştir.Okul duvarlarında fotoğrafının ya da resminin olmasına yönelik öğrenci görüşleri incelendiğinde öğrencilerin fotoğraflarını başarılı olmalarının sonucu olarak okul duvarlarında görmek istedikleri anlaşılmaktadır. Ayrıca fotoğrafının ya da resminin asılmasını isteyen öğrenciler tanınmalarını kolaylaştıracağını, anı olarak kalacağını ve velilerinin kendileriyle gurur duymasını sağlayacağını düşündükleri için istediklerini belirtmişlerdir. Okul duvarlarında fotoğrafının ya da resminin asılmasına yönelik olumsuz görüş bildiren öğrenciler fotoğraflarındaki estetik kaygıları ve utangaçlıklarını buna sebep olarak sunmuşlardır. Fotoğraf olmasının gereksiz olduğunu ve diğer arkadaşlarına haksızlık olacağını düşünen, derslere katkı sağlayacak farklı görsellerin olmasını isteyen öğrencilerin de okul duvarlarında kendi fotoğraflarının ve resimlerinin olmasına karşı çıktığı belirlenmiştir.Okul duvarlarında yer alan görsellerin kendilerine katkı sağladığını düşünen öğrenciler, görsellerin ilgili olduğu konulara yönelik duyarlılık ve farkındalık oluşturduğunu, bilgi edinme noktasında kendilerine katkı sağladığını, görsellerin derste öğrenilenlerin pekiştirilmesine, unutulan kısımların hatırlanmasına ve derse motive olmalarına yardımcı olduğunu belirtmişlerdir. Görsellerin sosyal bilgiler öğretimine katkı sağlamadığını düşünen öğrenciler, görsellerin ilgi çekici olmadığını, sürekli aynı görsellerin olduğunu ve yetersiz kaldığını belirtmişlerdir. This research aims to identify the contribution of visual materials on school walls to social studies teaching. The fieldwork for this study was conducted with 275 students, enrolled at 3 different secondary schools, at Eğirdir town of Isparta Province during 2013-2014 school year.Research data were collected by using semi-structured interview forms. The answers that the participant students gave in semi-structured interview forms, with the purpose of identifying the contribution of visual materials on school walls to social studies teaching, were assessed based on document assessment techniques in the line with the basic tenets of qualitative research methods, and as a result students' opinion on this issue was investigated. According to findings of this research, it has been found out that the majority of students pay attention to visual materials on school walls. It has been revealed that visual materials such as portraits of Turkish elders, maps, banners and posters, activities on student club boards, presented projects and performance assignments, certificates and cups that a school won in competitions catch students' eyes and get their attention, thus the content of such materials, based on students' responses, is important in terms of its effect. Those students who do not pay attention to visual materials on school walls, in their responses, criticized the fact they, visual materials, always hang on walls, that they are not attractive, and that texts are in small fonts.In addition, the participant students have asked that school walls should also give place to posters aim at diverse areas and issues, successful projects and performance assignments that students present, pictures that students draw, and poems and essays that students write. Moreover, the participant students have also asked that school walls should include visuals materials such as maxims, proverbs, literary works such as poetry, caricatures, as well as works of successful students, different pictures of and studies about Ataturk, historic events and personalities, and science people and scientific works.When the participant students' opinion with respect to whether or not having one's picture or photo on the walls of school is examined, it has been inferred that students would like to see their pictures on the wall as part of their success recognition. Furthermore, those students who would like to see their pictures or photos hang on wall have argued that this would enable them to be recognized, that this would be a recollection and also would make their families proud of their children. The participant students, who opined that they did not want to see their pictures or photos hang on wall, have brought forth aesthetic concerns regarding their pictures and shyness. As for the participant students who are of the opinion that hanging one's picture would be unnecessary and unfair to other students, and instead different visual aids should be replaced, have also argued against their pictures or photos hanging on school walls.The participant students who think that visual materials on school walls contribute to their learning, have stated that visual materials creates awareness and interest toward related subjects, that they contribute to their education and learning, that they bolster and reinforce the topics learned at classrooms, that they help recalling subjects that are already forgotten, and lastly that they keep students motivated in the classes. However, those participant students who do not think that visual materials contribute to social studies teaching have claimed that visuals are not attractive, that there are always the same visuals on school walls and that they are insufficient.
Collections