Biyoloji öğretiminde hazırlanan bilgisayar destekli öğretim materyallerinin başarı, kalıcılık ve bilgisayara yönelik tutuma etkisi: Dolaşım ve sindirim sistemi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitim öğretim sürecinde etkili ve kalıcı öğrenmeler için, araştırmacılar ve eğitimciler teknolojideki hızlı gelişmeler kadar hızlı arayışlara itilmektedir. Bu yüzden teknolojinin en önemli araçlardan biri olan bilgisayarların öğretimde yer alması da kaçınılmaz olmuştur. Bu araştırmada, araştırmacı tarafından insanda dolaşım ve sindirim sistemi konularına uygun olarak hazırlanan bilgisayar destekli öğretim materyallerinin öğretmen ve öğrenci kullanımı sonucunda öğrencilerin biyoloji dersine karşı başarılarına ve kalıcılığına aynı zamanda bilgisayara karşı tutumlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın deneysel çalışması, 2011-2012 eğitim-öğretim yılının I. döneminde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma, Adana ilindeki bir Anadolu Lisesinin 12-A,12-B,12-E ve 12-F sınıfı öğrencilerinden oluşan toplam 120 kişilik bir gruba uygulanmıştır. Başarı düzeyleri birbirlerine yakın seviyede olan bu öğrenciler deney ve kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney grubuna CS14 Flash programı ile hazırlanan bilgisayar destekli öğretim materyali uygulanırken, kontrol grubuna ise anlatım yöntemi ile öğretim yapılmıştır. Araştırmada veriler toplanırken tüm öğrencilerin, akademik başarılarını ölçmek için hazırlanan `Biyoloji Başarı Testi` ile deney grubu öğrencilerinin bilgisayara karşı tutumlarını ölçmek için geliştirilen `Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeği` ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler t testi ile analiz edilmiş ve verilerin değerlendirilmesinde SPSS 18 paket programı kullanılmıştır.Değerlendirme sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre akademik başarılarında ve bilgisayara karşı olan tutumlarında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Öğrenilenlerin kalıcılığı açısından ise deney ve kontrol grubu arasında deney grubu lehine bir fark bulunmuştur. Çalışmanın son aşamasında bilgisayar destekli materyalin kullanılmasına bağlı olarak önerilere yer verilmiştir. Bu çalışmanın özellikle biyolojinin farklı konularında bilgisayar destekli materyal hazırlamak ve bilgisayar destekli eğitim üzerine çalışma yapmak isteyen araştırmacı ve uzmanlara yardımcı olacağına inanılmaktadır. Anahtar Kelimeler: Bilgisayar destekli öğretim, bilgisayar destekli öğretim materyalleri, biyoloji eğitimi, başarı, tutum, kalıcılık, insanda dolaşım ve sindirim sistemi. For the effective and permanent learning in the period of education and instruction, researchers and educators are pushed to rapid search as much as the rapid developing in the technology. Therefore the computers –one of the most important means of technology- have become inevitable to be in education. In this research, the effect of a computer supported education material in the matter of the human circulatory and digestive system developed by the researcher on students attitudes towards computer and success and retention in Biology lesson has been conducted.The experimental part of the research was performed in first semestre of 2011-2012 school year. This research has been performed on a group of 120 students who are in 12-A, 12-B,12-E and 12-F classes of High School in Seyhan, Adana. These students, who have similar lesson grades, have been divided into two, experimental and control groups. The control group was instructed traditionally while computer supported educational material made by means of CS14 Flash program was applied to experimental group.In order to gather the data, `Biology Success Test` was used for measuring knowledge of students and `Biology Lesson Attitude Scale` developed was used as pre-test and post-test for measuring attitudes of students towards the lesson. Data gathered from the research was analyzed with `t test` and analyzed by SPSS 18 program.Results of study have shown that students in experimental group have significant development in their academic success towards Biology Lesson and attitudes towards computer to the students in control group. In terms of student's permanence (retention of learned), the difference between control group and experimental group one was favour of experimental group. At the end of the study, some suggestions were made for using of the computer-aided material. It is believed that this study would be helpful for the researchers and experts who aim to study on computer-aided education or to design computer-aided education materials for the teaching of various biology subjects.Keywords: Computer assisted instruction, supported education materials, biology education, success, attidue, retention and the human circulatory and digestive system.
Collections