Ses eğitiminde türkü söylemeye yönelik öğretim modeli ve değerlendirilmesi: Elazığ yöresi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu bir ar-ge (araştırma-geliştirme) araştırmasıdır. Araştırmanın uygulama bölümünde, tek gruplu ön test-son test modeli uygulanmıştır. Örneklem olarak iki adet Elazığ yöresi türküsü seçilmiştir. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı'nda ses eğitimi alanında yapılan uygulamalarda, türkülerin de kullanıldığı, ancak tampere ses sisteminde ve opera söyleme biçimiyle ele alındığı tespit edilmiştir. Buradan hareketle araştırmada; müzik öğretmenliği anabilim dalları ses eğitimi uygulamalarında, türkülerin, yöresel tavırlarına en yakın biçimde seslendirilmesine yönelik bir öğretim modeli geliştirmek ve uygulamadaki etkinlik düzeyini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için ilk olarak çalışma grubu oluşturulmuş ve uygulama öncesi türkü söyleme düzeyleri, uzman değerlendirmeleri ile ortaya konulmuştur. Bu değerlendirmeler neticesinde türküleri, aldıkları eğitimin bir sonucu olarak tampere ses sisteminde ve opera stilinde seslendirmeye çalıştıkları görülmüştür. İkinci aşamada, örneklemde yer alan türküleri yöresel tavırlarına uygun olarak söylemeye yönelik bir öğretim modeli geliştirilmiştir. Geliştirilen bu model, çalışma grubuna uygulanmış ve uygulama sonrasında türkü söyleme düzeyleri tekrar uzman değerlendirmesine sunulmuştur. Sonuç olarak, çalışma grubunun geliştirilen model çerçevesinde uygulama öncesi ve sonrası türkü söyleme düzeyleri karşılaştırıldığında, anlamlı bir gelişme sağladıkları görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Müzik eğitimi, Ses eğitimi, Türkü, Öğretim modeli This study is a R&D (research and development) research. Single group pretest-posttest model has been used on the application part of the study. Two folk songs of Elazığ region have been selected as sample. It has been determined that Turkish Folk Songs (Türkü) are used in the field of vocal training but in tempered sound system and with opera singing style at the Music Education Department of Fine Arts Department of Gazi University Gazi Education Faculty. The purpose of this research is to produce a teaching model intended for singing Turkish Folk Songs according to their local style and to show its' effectiveness. To realize this purpose, at first, levels of working group on singing Turkish Folk Songs have been found out by assessments of experts and it has been seen that they were trying to sing Turkish Folk Songs in tempered sound system and with opera singing style as a result of their previous vocal trainings. After that, a teaching model has been developed intended for singing selected Turkish Folk Songs according to their local style. This model has been practised on working group and after training their level on singing Turkish Folk Song have been scored by experts. As a result, it has been seen after application that level of working group on Turkish Folk Songs are higher than before application. Key Words : Music Education, Vocal Training, Turkish Folk Song, Teaching Model,
Collections